Οι ΦΡΥΚΤΩΡΙΕΣ παρουσιάζουν την διάλεξη: “ΘΕΟΓΟΝΙΑ. ΘΕΟΙ ΚΑΙ ΘΕΟΤΗΤΕΣ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ”.

Αναλύει και τεκμηριώνει ο κος ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ Ε. ΓΟΝΙΔΕΛΛΗΣ, συγγραφέας, ερευνητής, τακτικό μέλος της Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών. Στην διάλεξη αυτή δίνεται μία πλήρης εικόνα των δημιουργημένων θεοτήτων του Ελληνικού Πανθέου, αναλύεται και ερμηνεύεται το πλήθος τους, και αποσυμβολίζεται ο ρόλος των Ολυμπίων Θεών. Κινηματογραφήθηκε στην Αθήνα, στην αίθουσα ΕΛΛΗΝ.Α.Ι.Σ., την 1η Απριλίου 2018.


ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΟΜΙΛΙΑΣ

Αν και το έργο του Ησιόδου έχει ονομασθεί ΘΕΟΓΟΝΙΑ, νομίζω ότι ο πλήρης τίτλος θα έπρεπε να είναι ΚΟΣΜΟΓΟΝΙΑ-ΘΕΟΓΟΝΙΑ, διότι ο ποιητής μας δίνει πρώτα τα κοσμογονικά στοιχεία της Δημιουργίας, κι έπειτα αναφέρεται στην γέννηση των Τιτάνων, των πρώτων θεών. Στην συνέχεια μας παραδίδει την εκδίπλωση μιας πληθώρας θεοτήτων, με γενεαλογική σειρά, κι έτσι έχουμε έναν κατάλογο, ο οποίος είναι πολύ σημαντικός για την κατανόηση της εμφάνισης των θεών στον Κόσμο.

Στην διάλεξη αυτή, μέσα από τα κείμενα του Ησιόδου, των Ορφικών και του Τρισμέγιστου Ερμή, αλλά και τις επεξηγήσεις διαφόρων φιλοσόφων, όπως π.χ. ο Πλάτων, δίνεται μία νέα οπτική γωνία για την Ελληνική Θεογονία και γίνεται φανερό ότι οι Έλληνες δεν δημιούργησαν ένα λατρευτικό και θρησκευτικό σύστημα λόγω κάποιας εσωτερικής ανάγκης, αλλά διότι μέσω μιας κοσμογονικής πραγματικότητος εναρμόνισαν την ζωή τους, την δράση τους και την σκέψη τους με το Σύμπαν. Δηλαδή αναγνώρισαν πλήρως την λειτουργία του Κόσμου, αναγνώρισαν τις θείες Οντότητες, τους Νόμους, τις Δυνάμεις και τις Ενέργειες, αναγνώρισαν τον ρόλο και το έργο των ουρανίων σωμάτων και φαινομένων κι έτσι εναρμόνισαν την ζωή τους και τις κοινωνίες τους σύμφωνα με την κοσμογονική και θεογονική πραγματικότητα, και με τρόπο που δεν ερχόταν σε αντίθεση ή σε αντιπαλότητα με την Φύση.

Ακόμη ερμηνεύεται η σημασία της λέξης «θεός», αλλά και το πλήθος των θεοτήτων, καθώς εμείς, μεγαλωμένοι σε περιβάλλον μονοθεϊστικό, δεν μπορούμε να το κατανοήσουμε και, ανοήτως, πολλές φορές το χλευάζουμε. Αποσαφηνίζεται επίσης ο ρόλος και το έργο των θεοτήτων, κυρίως των Ολυμπίων θεών, το γιατί υπήρξε η ανάγκη εμφάνισής τους στον Κόσμο, καθώς και η σχέση τους με τον άνθρωπο. Απόστολος Ε. Γονιδέλλης


ΣΥΝΤΟΜΟ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΟΜΙΛΗΤΗ

Βιογραφικό σημείωμα κου Αποστόλου Ε. Γονιδέλλη: https://drive.google.com/file/d/17YRr…

Εικόνα τίτλων παρουσίασης: «Η γέννηση της Θεάς Αθηνάς». Αποκατάσταση ανατολικού αετώματος Παρθενώνος, Ακρόπολη Αθηνών. Ο Παυσανίας αναφέρει ότι το ανατολικό αέτωμα είχε ως θέμα τη γέννηση της Αθηνάς από το κεφάλι του θεού Δία.

Κεντρική μορφή είναι ο μεγαλοπρεπής και ένθρονος Δίας προς τα δεξιά. Η Αθηνά ίσταται εμπρός του Διός. Είναι πάνοπλη και βηματίζει προς τα δεξιά.

Η θεά Νίκη προσέρχεται ιπτάμενη με ένα δάφνινο στεφάνι στο χέρι, προορισμένο για την νεογέννητη Αθηνά. Πίσω από τον θρόνο του Δία, ο Ήφαιστος πισωπατεί έκθαμβος, ενώ στο χέρι του κρατάει ακόμα το σφυρί, με το οποίο επέφερε την ανακούφιση του θεού.

Η Ίρις σπεύδει να αναγγείλει το μέγα και χαρμόσυνο γεγονός. Παρευρίσκονται επίσης ο Ποσειδώνας και η Ήρα καθισμένοι και οι δύο σε θρόνους.

Η Δήμητρα και η Περσεφόνη αναπαύονται σε δέρμα πάνθηρα, ο Θησέας ή Διόνυσος, οι τρεις Μοίρες, η Αφροδίτη καθισμένη στα γόνατα της Πειθούς, ο θεός Ήλιος και η θεά Σελήνη, τα άλογα του άρματος του Ήλιου που αναδύεται από τα κύματα, και γυναίκες συμπληρώνουν την σύνθεση. Στα άκρα του αετώματος το άρμα του Ήλιου ανατέλλει και το άρμα της Σελήνης δύει, υποδεικνύοντας την χρονική στιγμή του αξιοθαύμαστου μυθολογικού γεγονότος.

Πηγή: Βικιπαίδεια

Οι ΦΡΥΚΤΩΡΙΕΣ ευχαριστούν θερμά τον κον Απόστολο Γονιδέλλη για την πρόσκληση τηλεοπτικής καταγραφής και το σωματείο ΕΛΛΗΝ.Α.Ι.Σ. για την ζεστή του φιλοξενία.



Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.