Η διδασκαλία των μαθημάτων στη Δευτεροβάθμια Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση συνεχίζει να ακολουθεί τα στερεότυπα των προηγούμενων δεκαετιών. Σχολικά Βιβλία παρωχημένης τεχνολογίας. Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών δίχως πρόβλεψη καινοτόμων παρεμβάσεων στην εκπαιδευτική διαδικασία θεωρητικών αλλά και εργαστηριακών μαθημάτων των διαφόρων ειδικοτήτων. Ακόμη και στις απειροελάχιστεςπεριπτώσεις που με πρωτοβουλία των εκπαιδευτικών ακολουθείται το μοντέλο της STEM εκπαίδευσης, δεν υπάρχει η τάση να ολοκληρωθούν διδακτικά όλοι οι κλάδοιαυτής (Science, Technology, Engineering, Mathematics) λόγω έλλειψης υλικοτεχνικής υποδομής (Ίντερνετ που «σέρνεται», υπολογιστές ξεπερασμένης τεχνολογίας, έλλειψη κατάλληλων λογισμικών και γενικότερα ανυπαρξία αναλωσίμων και εξοπλισμού).

Έχουμε ξεχάσει, από πότε έχουν να προκηρυχθούν προμήθειες εργαστηριακού εξοπλισμού! Μάλιστα, τελευταία διαβάσαμε την μετατροπή κάποιων εργαστηριακών κέντρων σε σχολικά εργαστήρια. Αυτό σημαίνει απλά ότι πλέον δεν θα υπάρχει Σ.Σ.Κ. εργαστηρίων με αποτέλεσμα να διακοπεί η χρηματοδότησή τους.

   Ένα άλλο σημαντικό σημείο είναι ότι οι εκπαιδευτικοί δεν έχουν ενημέρωση για τις καινοτομίες και τη συγκεκριμένη μεθοδολογία στην εκπαίδευση. Δεν υπάρχει επίσης σχετική πρωτοβουλία για επιμορφώσεις εκπαιδευτικών που διδάσκουν στην Γενική και την Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση.

  Την τελευταία δεκαετία, σε διεθνές επίπεδο, οι τάσεις και οι υλοποιήσεις STEM παρεμβάσεων έχουν ενταχθεί στη διδασκαλία από την προσχολική ηλικία έως και την ανώτατη εκπαίδευση.

  Με την ένταξη της μεθοδολογίας STEM έχει αποδειχθεί ιδίως από τις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής ότι έχουν δημιουργηθεί νέες θέσεις εργασίας, αύξηση της ποιότητας όλων των χαρακτηριστικών του μελλοντικού εργατικού δυναμικού. Αυτά πλέον είναι δεδομένα από μελέτες, έρευνες αλλά και εκ πραγματικών στοιχείων. Με αναζήτηση στο διαδίκτυο είναι εύκολος ο εντοπισμός των αναφερόμενων ερευνών.

  Πρέπει η πολιτεία να αφυπνιστεί και να στηρίξει τη μεθοδολογία STEM αφού μόνο θετικά στοιχεία διαφαίνεται να παρέχει.

 Ένταξη «STEM» στα αναλυτικά προγράμματα

Η αναφορά του ΙΕΠ να ενταχθεί το «STEM» στα αναλυτικά προγράμματα είναι σε καλό δρόμο. Όμως δεν αρκεί μόνο αυτό. Χρειαζόμαστε σεμινάρια επιμορφώσεις και υλικοτεχνική υποδομή. Σε πράξη του ΙΕΠ (2015) παρατηρούμε την προτροπή για το σχεδιασμό αναλυτικών προγραμμάτων με βάση το STEM:

  «Η ένταξη (STEM) προτείνεται από όσους σχεδιάζουν αναλυτικά προγράμματα, τόσο γιατί εξυπηρετεί καλύτερα τη μάθηση μέσα από την ολιστική αντιμετώπιση προβλημάτων, όσο και γιατί γεφυρώνει το χάσμα ανάμεσα στην επιστήμη και τις εφαρμογές της. Ως εκ τούτου ένα πλαίσιο διδασκαλίας των επιστημών αυτών μέσα από ένα μοντέλο ένταξης μπορεί να θεωρηθεί αποτελεσματικότερο για την προετοιμασία των εργαζομένων στο χώρο της τεχνολογίας και της επιστήμης του 21ου αιώνα».

  Τα τελευταία χρόνια έχει δημιουργηθεί μια νέα κινητική με την εμφάνιση καταστημάτων STEM διεθνώς. Με αναζήτηση στο διαδίκτυο παρατηρούμε ότι ακόμη και μεγάλα Πανεπιστήμια έχουν ιδρύσει καταστήματα εξοπλισμού STEM. Αυτό δηλώνει από μόνο του τη διαμόρφωση μια νέας πολιτικής στην εκπαίδευση σε διεθνές επίπεδο.

Εμείς, όπως πάντα, θα ανακαλύψουμε τη μεθοδολογία του STEM μετά από πολλά χρόνια και αφού έχει κατακλύσει τον πλανήτη. Από κοιτίδα πολιτισμού, παιδείας και γνώσης έχουμε καταστεί ουραγοί.

Ταπεινά δηλώνουμε ιδιαίτερα ευχαριστημένοι που μας δόθηκε η δυνατότητα να γνωρίσουμε μέσα από το μοναδικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών της ΑΣΠΑΙΤΕ «STEMστην Εκπαίδευση» την καινοτόμο αυτή προσέγγιση στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Το ερώτημα που δημιουργείται είναι αφού πολλοί στην εκπαίδευση έχουμε μάθει για τα πλεονεκτήματα και την προσφορά αυτής της καινοτόμου διδακτικής μεθόδου γιατί  η πολιτεία δεν την αγκαλιάζει με επιμορφώσεις και άλλες παρεμβάσεις ώστε να γίνουμε αποδέκτες όλων των θετικών αποτελεσμάτων της εφαρμογής του STEM στην εκπαίδευση.

Η δημιουργία ατού του ιστολογίου έχει γίνει για τη διάδοση της δια-επιστημονικής αυτής μεθοδολογίας αφιλοκερδώς με διάθεση για εξάπλωση της γνώσης.

Ελληνική Εκπαιδευτική Ένωση STEM

Εδώ και ένα έτος ιδρύθηκε η επιστημονική Ελληνική Εκπαιδευτική Ένωση STEM με την ονομασία E3STEM. Έχουμε αναφερθεί σε αρκετές αναρτήσεις μας στη δράση και το χαρακτήρα της ένωσης και τις προσπάθειες που καταβάλει αφιλοκερδώς για την εξάπλωση της μεθοδολογίας του STEM. Είναι ο μοναδικός επίσημος φορέας του STEMστην χώρα μας. Αναμένουμε από την ένωση την περαιτέρω δραστηριοποίησή της για την προώθηση των καινοτόμων αυτών δράσεων αφού η πολιτεία βρίσκεται σε χειμερία νάρκη όσον αφορά την ένταξη καινοτόμων μεθόδων στη διδασκαλία. Η ημερίδα στο ίδρυμα Ευγενίδου στέφθηκε με εξαιρετικά μεγάλη επιτυχία, αναμένεται ο επόμενος προγραμματισμός δράσεων από το Δ.Σ. της ένωσης.


  • Αρθρογραφία: STEM 

 

Προηγούμενο άρθροΠροκήρυξη για την απασχόληση ωρομισθίων εκπαιδευτών ΔΙΕΚ
Επόμενο άρθροΊδρυμα Ωνάση: 145 νέες υποτροφίες για το 2018
• Πτυχιούχος Εκπαιδευτικός Μηχανολόγος ΑΣΕΤΕΜ - ΣΕΛΕΤΕ επί 32 έτη • Κάτοχος Μεταπτυχιακού Τίτλου Σπουδών MSc S.T.E.M. στην Εκπαίδευση του Παιδαγωγικού Τμήματος ΑΣΠΑΙΤΕ • Δ/ντης 3ου Εργαστηριακού Κέντρου Πειραιά επί 10 έτη (2007-2017) • Υποδιευθυντής επί εννέα έτη (1991-1999) στη Τεχνική Σχολή Δραπετσώνας • Συγγραφέας, μεταφραστής, 35 Μηχανολογικών βιβλίων στον εκδοτικό όμιλο ΙΩΝ • Πιστοποιημένος στο Μητρώο Ενηλίκων του ΕΟΠΠΕΠ ως Εκπαιδευτής Μηχανολόγος Μηχανικός και Επιθεωρητής Ασφάλειας, Υγείας και Ποιοτικού Ελέγχου με αριθμό πιστοποίησης ΕΒ08627 (ΣΤΕΠ 2430-3115-3182) • Εισηγητής σεμιναρίων Moodle.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.