Οι ΦΡΥΚΤΩΡΙΕΣ παρουσιάζουν τον κύκλο μαθημάτων: ΠΛΑΤΩΝΟΣ “ΣΥΜΠΟΣΙΟΝ”, με την διδάκτορα κ. ΑΝΝΑ Χ. ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΥ.

Τίτλος 44ου μαθήματος: “Η μύηση στην εποπτεία της Ιδέας του Κάλλους”.
[Δ΄ Μέρος του λόγου της Διοτίμας (συνέχεια & τέλος): “Συμπόσιον”, στ. 210c6-212a].
Το μάθημα παραδόθηκε στην Αθήνα, στην αίθουσα ΕΛΛΗΝ.Α.Ι.Σ., στις 5 Μαΐου 2018.


ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ 44ΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Δ΄ Μέρος του λόγου της Διοτίμας (συνέχεια & τέλος): “Συμπόσιον”, στ. 210c6-212a

Ο τρίτος αναβαθμός του ψυχικού κάλλους σηματοδοτεί την στιγμή που η ψυχή βαίνει από το «εὖ πράττειν» προς τον θεωρητικόν βίον. Σε αυτόν τον αναβαθμό η ψυχή θα μπορέσει πλέον να γίνει θεωρός και δημιουργός του κάλλους του επιστημονικού και φιλοσοφικού λόγου. Έτσι η ψυχή θα αρχίσει να γίνεται διαλεκτική ψυχή και να διανοείται το νοητόν κάλλος, δηλαδή θα καταστεί ικανή να γίνει συνοπτική και να ενοποιεί μέσα της τους πολλούς και καλούς λόγους σε έναν λόγο.

Η τρίτη κατηγορία, αυτή του νοητού κάλλους, διακρίνεται σε δύο επιμέρους αναβαθμούς:

Στον πρώτο αναβαθμό, η ψυχή γίνεται διαλεκτική, δηλαδή θεωρεί και τίκτει, όχι πλέον πολλές επιστήμες, αλλά μία επιστήμη, που είναι η διαλεκτική επιστήμη. Η διαλεκτική επιστήμη θα της επιτρέψει να εγκαθιδρύσει έναν εσωτερικό διάλογο με τον εαυτό της, έτσι ώστε να μπορέσει να θυμηθεί την αναλογία μεταξύ του δικού της ψυχικού κάλλους και του νοητού κάλλους της Ιδέας.

Ο δεύτερος και τελευταίος αναβαθμός του νοητού κάλλους είναι η στιγμή που η ψυχή, από διαλεκτική και φιλόσοφος ψυχή, γίνεται εποπτική. Σε αυτόν τον αναβαθμό, η ψυχή περνά στην εξαίφνης εποπτεία του κάλλους, που είναι το τελικό στάδιο και ο τελικός στόχος της ερωτικής μυήσεως της Διοτίμας.

Εδώ κορυφώνεται ο λόγος της Διοτίμας:

Είναι ο έβδομος αναβαθμός, στον οποίο ολοκληρώνεται η πορεία της ψυχής προς την εποπτεία της Ιδέας του Κάλλους. Η εποπτεία πραγματοποιείται εξαίφνης, γιατί η ψυχή υπερβαίνει τον μεριστό χρόνο και εισέρχεται στην αμέριστη αιωνιότητα, ενώ ταυτοχρόνως, μέσω της ερωτικής μανίας, καθίσταται ικανή να εισέλθει στον νοητό κόσμο των Ιδεών, να αντικρύσει καθαρή την Ιδέα του Κάλλους και να βυθιστεί μέσα σε αυτήν.

Μέσω της υπερβάσεως, τόσο του χρόνου όσο και του χώρου, η ψυχή ενώνεται με το νοητόν κάλλος της Ιδέας και αθανατοποιείται. Με άλλα λόγια, η εξαίφνης εποπτεία επιτρέπει στην ψυχή να εισέλθει στο «νῦν», δηλαδή στην άχρονη παροντικότητα της αιωνιότητας και να ενωθεί με αυτό που νοεί, δηλαδή με το νοητόν κάλλος της Ιδέας, έτσι ώστε να καταστεί και αυτή αιώνια, δηλαδή αθάνατη.

Ολοκλήρωση λόγου Διοτίμας

Ο λόγος της Διοτίμας ολοκληρώνεται με την περιγραφή της Ιδέας του νοητού κάλλους, η οποία είναι αιώνια, ούτε γεννιέται ούτε χάνεται, ούτε αυξάνεται ούτε φθίνει. Επίσης, η Ιδέα του νοητού κάλλους είναι καθαρή, εφόσον το κάλλος της είναι απόλυτο. Η Ιδέα του νοητού κάλλους δεν έχει ανθρώπινα χαρακτηριστικά, δηλαδή δεν έχει ούτε πρόσωπο, ούτε χέρια ούτε σώμα, εφόσον είναι άϋλη και δεν μπορεί να συλληφθεί ούτε από την επιστήμη ούτε από την λογική, παρά μόνο μέσω της ερωτικής μανίας.

Τέλος, η Ιδέα του νοητού κάλλους είναι πάντοτε σε πλήρη ταυτότητα με τον εαυτό της, εφόσον είναι αιώνια και έχει πάντοτε μία και μοναδική μορφή.


α΄) Οι διαβαθμίσεις της ιδέας του Κάλλους στο πλατωνικό Συμπόσιον και η λειτουργία των θεωρητικών αρετών : https://drive.google.com/file/d/0B5n9…

β΄) Η ψυχή θεωρός και δημιουργός του νοητού Κάλλους στο πλατωνικό Συμπόσιον και η λειτουργία των αρετών της νοερώς ενεργούσης ψυχής: https://drive.google.com/file/d/0B5n9…


ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΟΜΙΛΗΤΡΙΑΣ Βιογραφικό σημείωμα Δρ. Άννας Χ. Μαρκοπούλου: https://drive.google.com/file/d/1pg-H…


Εικόνα τίτλων παρουσίασης: “The Vintage Festival” (1871) Ελαιογραφία σε ξύλο του Ολλανδού ζωγράφου Λώρενς Άλμα-Τάντεμα (1836-1912). Εθνική Πινακοθήκη της Βικτώρια, Αυστραλία.


Οι ΦΡΥΚΤΩΡΙΕΣ ευχαριστούν θερμά το ΕΛΛΗΝ.Α.Ι.Σ. για την πρόσκληση τηλεοπτικής καταγραφής.


Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.