Οι ΦΡΥΚΤΩΡΙΕΣ παρουσιάζουν τον κύκλο μαθημάτων: ΠΛΑΤΩΝΟΣ “ΣΥΜΠΟΣΙΟΝ”, με την διδάκτορα κ. ΑΝΝΑ Χ. ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΥ.

Τίτλος 42ου μαθήματος: “Φιλοδοξία, αυτοθυσία, ποίηση και πολιτική αρετή”.
[Γ΄ Μέρος λόγου Διοτίμας (συνέχεια & τέλος): “Συμπόσιον”, στ. 208b7-209e4]
Το μάθημα παραδόθηκε στην Αθήνα, στην αίθουσα ΕΛΛΗΝ.Α.Ι.Σ., στις 13 Μαρτίου 2018.


ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ 42ΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Γ΄ Μέρος του λόγου της Διοτίμας (συνέχεια & τέλος): “Συμπόσιον”, στ. 208b7-209e4

Σε αυτό το μέρος του λόγου της, η Διοτίμα συνεχίζει και ολοκληρώνει το θέμα του «τελικοῦ αἰτίου» του έρωτος.

Σε αυτό το πλαίσιο, αναδεικνύει το κίνητρο της φιλοδοξίας, το οποίο ωθεί τους ανθρώπους να επιθυμούν το κλέος, εξαιτίας του οποίου αυτοί είναι έτοιμοι να διακινδυνεύσουν και να κάνουν τα πάντα, πολύ περισσότερα από αυτά που θα έκαναν για τα παιδιά τους. Έτσι, η Διοτίμα αναδεικνύει ότι η φιλοδοξία είναι ανώτερη ακόμη και από την αγάπη των γονέων προς τα παιδιά τους και, ως εκ τούτου, οι άνθρωποι είναι ικανοί ακόμη και να πεθάνουν στην θέση κάποιου άλλου, προκειμένου να την κατακτήσουν.
Η Διοτίμα αναφέρει εδώ τρία παραδείγματα ηρώων, εκ των οποίων τα δύο είναι ήδη γνωστά από τον λόγο του Φαίδρου, με την διαφορά ότι εδώ η δράση τους σχετίζεται, όχι με το νοητό, αλλά με το ανθρώπινο επίπεδο. Το πρώτο παράδειγμα είναι η Άλκηστις, η οποία πέθανε στην θέση του συζύγου της Αδμήτου, το δεύτερο είναι ο Αχιλλέας, ο οποίος πέθανε μετά τον φίλο του Πάτροκλο και το τρίτο είναι αυτό του βασιλέως των Αθηναίων Κόδρου, ο οποίος πέθανε προς χάρη των παιδιών του, γατί, σύμφωνα με έναν χρησμό, έπρεπε να σκοτωθεί για να αφήσει την βασιλεία στα παιδιά του και να σωθεί η πόλις του. Η Διοτίμα αναδεικνύει ότι και στις τρεις περιπτώσεις, η αυτοθυσία δεν ήταν ανιδιοτελής, αλλά πραγματοποιήθηκε, προκειμένου αυτοί να εξασφαλίσουν την υστεροφημία τους.

Στην συνέχεια, η Διοτίμα θίγει και πάλι το θέμα του «τόκου ἐν τῷ καλῷ» και διακρίνει δύο είδη τόκων:
Το ένα σχετίζεται με το σώμα και, ειδικότερα με την παιδογονία, την οποία θεωρεί ως μέσον της «ἐπισκευαστῆς ἀθανασίας» των ανθρώπων, οι οποίοι, μέσω της φυσικής αναπαραγωγής και των απογόνων τους, εξασφαλίζουν την συνέχεια και την διατήρηση της μνήμη τους.
Το άλλο σχετίζεται με την ψυχή και, ειδικότερα με την νοητική ή πνευματική δημιουργία, την οποία θεωρεί ως μέσον της «ἀληθινῆς ἀθανασίας» των ανθρώπων και, πιο συγκεκριμένα, των μεγάλων ποιητών, αναφέροντας ενδεικτικά τον Όμηρο και τον Ησίοδο. Με αυτήν την έννοια, η ψυχή των μεγάλων ποιητών, καθώς και όλων των εφευρετικών δημιουργών τίκτει αρετή.

Επίσης, αναφέρει την πολιτική τέχνη ως μέσον της «ἀληθινῆς ἀθανασίας» των πολιτικών, εφόσον αυτοί οργανώνουν, διευθετούν και διοικούν τις πόλεις και τους οικισμούς, τίκτοντας τις πολιτικές αρετές. Τέλος, αναφέρει την νομοθετική τέχνη ως μέσον της «ἀληθινῆς ἀθανασίας» των μεγάλων νομοθετών, οι οποίοι, όπως π.χ. ο Σόλων και ο Λυκούργος, κυοφόρησαν και γέννησαν τους νόμους εκείνους, εξαιτίας των οποίων οι νομοθέτες αυτοί τιμήθηκαν ως θεοί στην πόλη τους, εφόσον η νομοθεσία που αυτοί θέσπισαν, απετέλεσε εφαλτήριο πολλών και καλών έργων καθώς και κάθε είδους αρετής.


α΄) Οι διαβαθμίσεις της ιδέας του Κάλλους στο πλατωνικό Συμπόσιον και η λειτουργία των θεωρητικών αρετών : https://drive.google.com/file/d/0B5n9…

β΄) Η ψυχή θεωρός και δημιουργός του νοητού Κάλλους στο πλατωνικό Συμπόσιον και η λειτουργία των αρετών της νοερώς ενεργούσης ψυχής: https://drive.google.com/file/d/0B5n9…


ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΟΜΙΛΗΤΡΙΑΣ Βιογραφικό σημείωμα Δρ. Άννας Χ. Μαρκοπούλου: https://drive.google.com/file/d/1pg-H…


Οι ΦΡΥΚΤΩΡΙΕΣ ευχαριστούν θερμά το ΕΛΛΗΝ.Α.Ι.Σ. για την πρόσκληση τηλεοπτικής καταγραφής.


Για οποιαδήποτε πληροφορία ή καταγγελία, παρακαλούμε, ενημερώστε μας στην κεντρική ιστοσελίδα: http://www.fryktories.net

Δείτε το video στον παρακάτω σύνδεσμο

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.