Πλάτωνος Συμπόσιον – Μάθημα 41ον : Αθανασία, ο αιώνιος έρως της ψυχής

Πλάτωνος Συμπόσιον – Μάθημα 41ον : Αθανασία, ο αιώνιος έρως της ψυχής

Οι ΦΡΥΚΤΩΡΙΕΣ παρουσιάζουν τον κύκλο μαθημάτων: ΠΛΑΤΩΝΟΣ “ΣΥΜΠΟΣΙΟΝ”,
με την διδάκτορα κ. ΑΝΝΑ Χ. ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΥ.

Τίτλος 41ου μαθήματος: “Αθανασία, ο αιώνιος έρως της ψυχής”.
(Γ΄ Μέρος του λόγου της Διοτίμας: “Συμπόσιον”, στ. 206e4-208b6)
Το μάθημα παραδόθηκε στην Αθήνα, στην αίθουσα ΕΛΛΗΝ.Α.Ι.Σ., στις 13 Μαρτίου 2018.


ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ 41ΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Γ΄ Μέρος του λόγου της Διοτίμας: “Συμπόσιον”, στ. 206e4-208b6.

Σε αυτό το μέρος του λόγου της, η Διοτίμα αναπτύσσει το θέμα του «τελικοῦ αἰτίου» του έρωτος.

Με άλλα λόγια, ρωτά τον Σωκράτη, για ποιο λόγο όλα τα έμψυχα όντα επιθυμούν να γεννήσουν απογόνους. Εξηγεί, λοιπόν, ότι ο τελικός στόχος αυτής της επιθυμίας είναι ο «ἔρως ἀθανασίας», δηλαδή η αέναη επιθυμία όλων των εμψύχων όντων να κατακτήσουν την αθανασία μέσα στην θνητή τους κατάσταση. Με αυτήν την έννοια, ο «τόκος ἐν τῷ καλῷ» αναδεικνύεται ως η μόνη δυνατότης του θνητού όντος να καταστεί αθάνατο.

Πιο συγκεκριμένα, όλα τα θνητά όντα είναι δυνατόν να μετάσχουν στην αθανασία, μόνο με την γέννηση απογόνων που θα τους μοιάζουν. Έτσι, τα θνητά όντα, μέσω των απογόνων τους επαναλαμβάνουν και αναδιπλασιάζουν τον εαυτό τους. Αυτό ισχύει, όχι μόνο στο σώμα, αλλά και στην ψυχή και στον νου: ο άνθρωπος εμφορείται από την επιθυμία της μελέτης, προκειμένου να ανανεώσει την μνήμη του και, με αυτόν τον τρόπο, να αντικαταστήσει την παλιά γνώση με μια νέα, την οποία, όμως, θα θεωρήσει ίδια με την προηγούμενη και, ως εκ τούτου, θα νομίσει πως η γνώση αυτή είναι αθάνατη. Έτσι, ολόκληρο το θνητό γένος διασώζεται με το να αφήνει στη θέση αυτού που γίνεται παλιό και πεθαίνει, ένα άλλο νέο και ζωντανό ον. Επομένως, καταλήγει η Διοτίμα, μόνο με αυτόν τον μηχανισμό της γεννήσεως και του πολλαπλασιασμού, το θνητό γένος έχει την δυνατότητα να μετάσχει στην αθανασία και ως προς το σώμα αλλά και, εξίσου, ως προς την ψυχή και την γνώση.

Συμπερασματικά, η σφοδρή επιθυμία του ανθρώπου, αλλά και του συνόλου των εμψύχων όντων να γεννήσουν απογόνους, αναδεικνύει τον «ἔρωτα ἀθανασίας», ως το «τελικὸν αἴτιον» του δαιμονίου έρωτος από τον οποίον διακατέχονται όλα τα έμψυχα όντα. Εδώ πρόκειται, βέβαια για την «ἐπισκευαστὴ ἀθανασία», την οποία ο Πλάτων αναπτύσσει διεξοδικά στον «Τίμαιο», δηλαδή την αέναη επιθυμία του θνητού γένους να γεννήσει ένα φυσικό απόγονο ο οποίος εξασφαλίζει στον γεννήτορά του μια τεχνητή αθανασία, στο μέτρο που ο ίδιος ο απόγονος είναι ένα φθαρτό και θνητό γέννημα.


Προτείνεται η ανάγνωση δύο άρθρων της διδάκτορος κας Άννας Χ. Μαρκοπούλου, δημοσιευμένων στον «Παιδαγωγικό Λόγο», με αναφορά στους επτά αναβαθμούς του λόγου της Διοτίμας:

α΄) Οι διαβαθμίσεις της ιδέας του Κάλλους στο πλατωνικό Συμπόσιον και η λειτουργία των θεωρητικών αρετών : https://drive.google.com/file/d/0B5n9…

β΄) Η ψυχή θεωρός και δημιουργός του νοητού Κάλλους στο πλατωνικό Συμπόσιον και η λειτουργία των αρετών της νοερώς ενεργούσης ψυχής: https://drive.google.com/file/d/0B5n9…


ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΟΜΙΛΗΤΡΙΑΣ Η Άννα Μαρκοπούλου σπούδασε στο Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και στο Τμήμα Επιστημών της Αγωγής του Πανεπιστημίου Paris V της Σορβόννης, όπου το 1994 ανακηρύχθηκε διδάκτωρ. Κατά την διάρκεια της εκπόνησης της διδακτορικής της διατριβής, εργάστηκε στον τομέα της Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης ως μέλος της Ερευνητικής Ομάδας στο εργαστήριο του Γαλλικού Εθνικού Ιδρύματος Επιστημονικών Ερευνών (C.N.R.S.). Δίδαξε Φιλοσοφία της Παιδείας και Παιδαγωγική Θεωρία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και στην Ανώτατη Παιδαγωγική Σχολή Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε.) στην Αθήνα. Από το 2008 ασχολείται με την αρχαία ελληνική φιλοσοφία με έμφαση στην πλατωνική και νεοπλατωνική φιλοσοφία. Έχει δημοσιεύσει άρθρα σε επίσημα περιοδικά αναγνωρισμένου κύρους με κριτές. Από το 2015 είναι τακτικό μέλος της Ελληνικής Φιλοσοφικής Εταιρείας (Ε.Φ.Ε.).


Οι ΦΡΥΚΤΩΡΙΕΣ ευχαριστούν θερμά το ΕΛΛΗΝ.Α.Ι.Σ. για την πρόσκληση τηλεοπτικής καταγραφής.

 

Δείτε το video στον παρακάτω σύνδεσμο

Πλάτωνος Συμπόσιον – Μάθημα 41ον : Αθανασία, ο αιώνιος έρως της ψυχής

 

ΦΡΥΚΤΩΡΙΕΣ

Απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.