Νεοελληνική Γλώσσα Γ´ Λυκείου: Ανανεώνεται η αργκό της νέας επικοινωνίας (κριτήριο αξιολόγησης)

Νεοελληνική Γλώσσα Γ´ Λυκείου: Ανανεώνεται η αργκό της νέας επικοινωνίας (κριτήριο αξιολόγησης)

Νεοελληνική Γλώσσα Γ´ Λυκείου: Ανανεώνεται η αργκό της νέας επικοινωνίας

 

 Κείμενο: Ανανεώνεται η αργκό της νέας επικοινωνίας

(Η ιδιαίτερη «γλώσσα» µέσα από κινητά και Internet εξελίσσεται)

 

      Όπως η γλώσσα είναι ένας οργανισµός που διαρκώς εξελίσσεται – ακόµα και µέσα από τη διάδοση, την επικράτηση δοµών που αρχικά θεωρούνταν λανθασµένες – έτσι εξελίσσεται και η κοινή παγκόσµια «γλώσσα» που εφευρέθηκε τις τελευταίες δεκαετίες και µε την οποία επικοινωνούν εκατοµµύρια άνθρωποι σε όλο τον κόσµο. Σπάζοντας µε αυτό τον τρόπο τα φράγµατα που υψώνουν οι τοπικές γλώσσες και διάλεκτοι ανάµεσα στους λαούς και συµβάλλοντας στη δηµιουργία µιας διεθνούς κοινωνίας όπου όλοι µπορούν να «µιλήσουν» µε όλους. 
     Αναφερόµαστε βεβαίως στη γλώσσα του Internet, ένα ευρύτατο σύνολο συµβόλων που χρησιµοποιούνται κυρίως στην από Twitter επικοινωνία και ανανεώνονται µε ταχύτατους ρυθµούς. Πρόκειται για ιστορία η οποία ξεκίνησε από τα πρώτα µηνύµατα που ανταλλάξαµε µε τα κινητά τηλέφωνά µας, όταν π.χ. µάθαµε ότι αν βάζαµε δίπλα–δίπλα την άνω κάτω τελεία, τη µεσαία παύλα και την παρένθεση είχαµε: αν άνοιγε η παρένθεση στενοχώρια, αν έκλεινε γέλιο. Το µικρό αυτό… ιερογλυφικό πέρασε και στη διαδικτυακή εποχή, για να αποτελεί σήµερα έναν από τους πιο πολυχρησιµοποιηµένους κώδικες επικοινωνίας, µαζί µε το LOL (laughing out loud) που χρησιµοποιούµε όταν θέλουµε να δείξουµε ότι γελάµε µε την καρδιά µας, το Hf (Have fun) δια του οποίου ευχόµαστε καλή διασκέδαση και το brb που χρησιµοποιούµε αν θέλουµε να κάνουµε ένα µικρό διάλειµµα
     Αναφερόµαστε βεβαίως σε µια διάλεκτο – µια αργκό θα λέγαµε – η οποία για εκείνους (τους όλο και πιο λίγους) που δεν έχουν σχέση µε το ∆ιαδίκτυο µοιάζει µε αλαµπουρνέζικα. Χρησιμοποιείται όµως κατά κόρον από τις νεότερες κυρίως ηλικίες, τις όλο και πιο εθισµένες στην ηλεκτρονική επικοινωνία, είτε συνοµιλούν µε οµόγλωσσούς τους είτε µε όχι. 
     Η αργκό αυτή εφευρέθηκε κυρίως για λόγους οικονοµίας χρόνου (άλλο να γράφεις «έχω σκάσει στα γέλια» και άλλο να καθαρίζεις µε ένα LOL) αλλά και χώρου καθώς οι 141 χαρακτήρες του Τwitter (µόνο τόσοι επιτρέπονται ανά µήνυµα) «φωνάζουν» για λιτότητα λέξεων και έγινε γρήγορα µόδα ανάµεσα στους σεσηµασµένους χρήστες. Αρκετοί εκ των οποίων, συµµετέχοντας στο τρελό πανηγύρι της επικοινωνίας, αστεϊζόµενοι ή επιχειρώντας να µιλήσουν µε τον δικό τους, ανορθόδοξο τρόπο, συχνά–πυκνά εφοδιάζουν αυτό το πρωτότυπο (και θεότρελο) ηλεκτρονικό λεξικό µε νέα «ιδεογράµµατα» που αφορούν συντµήσεις λέξεων (κυρίως στην αγγλική) ή µικροσκοπικά ευφάνταστα σκιτσάκια που δηµιουργούνται µε τη χρήση γραµµάτων, αριθµών, σηµείων στίξεως κ.ά.
     Πρόκειται για την πλέον ταχύτατα εξελισσόµενη «γλώσσα» στον κόσµο. Μια γλώσσα που προκαλεί την αντίδραση όσων (όχι άδικα) κάνουν λόγο για αναίρεση της γλώσσας, για αδυναµία ορθής διατύπωσης των σκέψεων µας, για νέες γενιές που δεν θα γνωρίζουν ούτε πώς να µιλήσουν, ούτε πώς να γράψουν. Αλλά και που βρίσκει υποστηρικτές. Σύµφωνα µε έρευνα που είχε γίνει στον Καναδά οι ειδικοί εντυπωσιάστηκαν από τη δηµιουργικότητα και τη ρευστότητατης γλώσσας των instant messages. Και αποφάνθηκαν ότι οι έφηβοι που τα χρησιµοποιούν είναι «ιδιαιτέρως δυναµικοί και δηµιουργικοί στη χρήση της γλώσσας τους» αναφερόµενοι σε µία σύγχρονη µορφή κοινωνικοποίησης. Την ίδια στιγµή δεν είναι τυχαίο ότι εφέτος λανσαρίστηκε και καµπάνια κινητής τηλεφωνίας – η πρώτη – σε greeklish για την ελληνική αγορά…


Παυλίδου Δώρα
Βίδος Κοσμάς

[ΤΟ ΒΗΜΑ, 27-11-2011, άρθρο]

 

Α.        Να γράψετε στο τετράδιό σας την περίληψη του κειμένου σε 90-110 λέξεις.

Μονάδες 25

Β1.       Να επαληθεύσετε ή να διαψεύσετε, με βάση το κείμενο, τις παρακάτω προτάσεις, γράφοντας στο τετράδιό σας δίπλα στο γράμμα που αντιστοιχεί σε κάθε πρόταση τη λέξη  ΣΩΣΤΟ ή ΛΑΘΟΣ :

α.  H γλώσσα του  διαδικτύου  βοήθα στην επικοινωνία  των  λαών.

β.  Η ιστορία «της γλώσσας του internet» ξεκίνησε από τη χρήση του ιντερνέτ.

γ. Οι ρυθμοί της εξέλιξης του νέου κώδικα επικοινωνίας είναι αρκετά γρήγοροι.

δ. Το φαινόμενο της εμφάνισής του νέου κώδικα επικοινωνίας συμβάλει στην βελτίωση της διατύπωσής της σκέψης των νέων.

ε. Η δημιουργικότητά των νέων προάγεται μέσα από αυτό το νέο σύστημα συμβόλων.

                                                                                                                                                                                                       Μονάδες 10

 

Β2.      Να βρείτε ένα τρόπο ανάπτυξης για την πρώτη και τη δεύτερη παράγραφο του κειμένου (ένας για τη κάθε μία) και να τεκμηριώσετε την απάντησή σας.

                                                                                                                                                                                                                 Μονάδες  5           

Β3.      α. Να δώσετε για κάθε μία από τις παρακάτω λέξεις μία συνώνυμη: πρωτότυπο, διάλειµµα, δημιουργούνται,συντµήσεις, παγκόσμια.

  Μονάδες 5

            β. Να δώσετε για κάθε μία από τις παρακάτω λέξεις μια αντώνυμη: αδυναµία, οµόγλωσσους, λιτότητα,εξελισσόμενη, ρευστότητα.

                                                                                              Μονάδες 5

Β4.      α. Να εντοπίσετε μέσα στο κείμενο δύο παραδείγματα μεταφορικής/ συνυποδηλωτικής χρήσης του λόγου.

                                                                                                            Μονάδες 5

β. Να εξηγήσετε τι επεδίωξε η συγγραφέας με την χρήση αυτών των μεταφορικών εκφράσεων.

                                                                                                            Μονάδες  5

Γ1.       Με αφορμή τις συζητήσεις που έγιναν στην τάξη σας για το διαδίκτυο και τις νέες τεχνολογικές εξελίξεις που έχουν επιφέρει  ραγδαίες αλλαγές στη γλώσσα μας, γράφετε ένα άρθρο στην εφημερίδα του σχολείου σας. Στο άρθρο αυτό, αναφέρεστε στο πως έχουν επηρεάσει τη γλώσσα τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης τα οποία διαδραματίζουν βασικό ρόλο στην καθημερινότητα των νέων (θετική και αρνητική επίδραση).

                                                                                                                                                                                                  (500-600 λέξεις)

                                                                                                            Μονάδες 40

 

Κριτήριο αξιολόγησης: Ανανεώνεται η αργκό της νέας επικοινωνίας

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Ασπασία Μαστοράκη

Απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.