Οι ΦΡΥΚΤΩΡΙΕΣ παρουσιάζουν τον κύκλο μαθημάτων: ΠΛΑΤΩΝΟΣ “ΣΥΜΠΟΣΙΟΝ”,
με την διδάκτορα κ. ΑΝΝΑ Χ. ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΥ.

Τίτλος 40ου μαθήματος: “Κυοφορία και γέννησις του ψυχικού κάλλους”.
[Β΄ Μέρος του λόγου της Διοτίμας (συνέχεια και τέλος): “Συμπόσιον”, στ. 206a-206e3].
Το μάθημα παραδόθηκε στην Αθήνα, στην αίθουσα ΕΛΛΗΝ.Α.Ι.Σ., στις 27 Φεβρουαρίου 2018.


ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ 40ΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Β΄ Μέρος του λόγου της Διοτίμας (συνέχεια και τέλος): “Συμπόσιον”, στ. 206a-206e3.

Σε αυτό το μέρος του λόγου της, η Διοτίμα αναδεικνύει την ουσία του “τόκου ἐν καλῷ” και λέγει ότι αυτό που κατακτά η ψυχή μέσω του έρωτος, δεν είναι κάτι εξωτερικό, αλλά είναι μια κυοφορία του ψυχικού κάλλους, εφόσον το κάλλος κυοφορείται τόσο στο σώμα όσο και στην ψυχή.

Αυτό συμβαίνει, όταν η ανθρώπινη ψυχή φθάσει σε ένα επίπεδο ψυχικής ωριμότητος, έτσι ώστε αυτή να κυοφορήσει και να γεννήσει τα καλά τέκνα της μέσω των “λόγων” που έχει μέσα της. Με άλλα λόγια, όπως λέγει και ο Ηράκλειτος, η ψυχή είναι ο “λόγος”, που αυξάνει, δηλαδή κυοφορεί και αναγεννά συνεχώς τον εαυτό του. Κατ’ αναλογίαν, η ψυχή του σύμπαντος, δηλαδή η Διοτίμα, θα κυοφορήσει τους “λόγους”, δηλαδή τον “κάλλιστον δεσμόν”, ο οποίος, σύμφωνα με τον “Τίμαιο” του Πλάτωνος, θα καταστεί το μέσον της συνδέσεως του νοητού με τον αισθητό κόσμο. Η κυοφορία και η γέννηση είναι τα μόνα μέσα που επιτρέπουν στην ανθρώπινη ψυχή να αθανατοποιηθεί, εφόσον τα τέκνα, είτε αυτά είναι φυσικά είτε είναι νοητικά, συνιστούν την συνέχεια του γεννήτορος.

Ενώ, όμως, τα φυσικά τέκνα χαρίζουν “επισκευαστή αθανασία” στην ψυχή, δηλαδή μια πρόσκαιρη και εφήμερη αθανασία, τα νοητικά τέκνα χαρίζουν “αληθινή αθανασία”, δηλαδή αιώνια αθανασία.
Η “Καλλονή” είναι το γέννημα, το τέκνο της ψυχής, εφόσον αυτή κυοφορήσει και γεννήσει, όχι μέσα στο ανάρμοστον αίσχος, αλλά μέσα στο αρμόζον κάλλος. Στην γέννηση της “Καλλονής” είναι παρούσες η Ειλείθυια και η Μοίρα. Η ψυχή του σύμπαντος δρά κατ’ αναλογίαν της Ειλείθυιας, δηλαδή κυοφορεί με την βοήθεια των Μοιρών, έτσι ώστε να μπορέσει να συνυφάνει τον “κάλλιστον δεσμόν” μέσω του οποίου, όπως προαναφέραμε, θα συνδέσει τον νοητό κόσμο των Ιδεών με τον αισθητό κόσμο της ύλης. Η Ειλείθυια αποκαλείται στον Ορφικό της ύμνο “Άρτεμις” και “Προθυραία”.

Εδώ αναδεικνύεται το πέρασμα της δαιμονίας ψυχής του Σωκράτους από την θεωρία του κάλλους στα πρόθυρα της οικίας του Αγάθωνος, στην δημιουργία του κάλλους, με την αρωγή της Προθυραίας Ειλείθυιας. Εδώ έγκειται η ουσία του λόγου της Διοτίμας, μέσω του οποίου αναδεικνύεται το πέρασμα της ψυχής από την θεωρία στην δημιουργία του ψυχικού κάλλους.


Προτείνεται η ανάγνωση δύο άρθρων της διδάκτορος κας Άννας Χ. Μαρκοπούλου, δημοσιευμένων στον «Παιδαγωγικό Λόγο», με αναφορά στους επτά αναβαθμούς του λόγου της Διοτίμας:

α΄) Οι διαβαθμίσεις της ιδέας του Κάλλους στο πλατωνικό Συμπόσιον και η λειτουργία των θεωρητικών αρετών : https://drive.google.com/file/d/0B5n9…

β΄) Η ψυχή θεωρός και δημιουργός του νοητού Κάλλους στο πλατωνικό Συμπόσιον και η λειτουργία των αρετών της νοερώς ενεργούσης ψυχής: https://drive.google.com/file/d/0B5n9…


ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΟΜΙΛΗΤΡΙΑΣ

Η Άννα Μαρκοπούλου σπούδασε στο Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και στο Τμήμα Επιστημών της Αγωγής του Πανεπιστημίου Paris V της Σορβόννης, όπου το 1994 ανακηρύχθηκε διδάκτωρ.
Κατά την διάρκεια της εκπόνησης της διδακτορικής της διατριβής, εργάστηκε στον τομέα της Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης ως μέλος της Ερευνητικής Ομάδας στο εργαστήριο του Γαλλικού Εθνικού Ιδρύματος Επιστημονικών Ερευνών (C.N.R.S.).
Δίδαξε Φιλοσοφία της Παιδείας και Παιδαγωγική Θεωρία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και στην Ανώτατη Παιδαγωγική Σχολή Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε.) στην Αθήνα.
Από το 2008 ασχολείται με την αρχαία ελληνική φιλοσοφία με έμφαση στην πλατωνική και νεοπλατωνική φιλοσοφία.
Έχει δημοσιεύσει άρθρα σε επίσημα περιοδικά αναγνωρισμένου κύρους με κριτές.
Από το 2015 είναι τακτικό μέλος της Ελληνικής Φιλοσοφικής Εταιρείας (Ε.Φ.Ε.).


Οι ΦΡΥΚΤΩΡΙΕΣ ευχαριστούν θερμά το ΕΛΛΗΝ.Α.Ι.Σ. για την πρόσκληση τηλεοπτικής καταγραφής.

Δείτε το video στον παρακάτω σύνδεσμο

Πλάτωνος Συμπόσιον – Μάθημα 40ον : Κυοφορία και γέννησις του ψυχικού κάλλους

 

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.