Γιορτές; Ευκαιρία για διάβασμα και επανάληψη!

Γιορτές; Ευκαιρία για διάβασμα και επανάληψη!

Tου Δημήτρη Χρυσόπουλου*

Η ανηφόρα έχει περάσει… και η κατηφόρα φτάνει στο τέλος της. Κατηφόρα γιατί πλέον ο χρόνος περνάει πολύ πιο γρήγορα απ’ ότι πριν τις γιορτές του Πάσχα!
Οι ημέρες αυτές των διακοπών προσφέρονται συνήθως για τις τελευταίες «επαναλήψεις» στα βασικά μαθήματα των εξεταζόμενων.

Ωστόσο, υπάρχουν τρεις βασικές «εντολές» για τους νέους και τις νέες που θα μελετήσουν τις επόμενες ημέρες στο σπίτι: διάβασμα χωρίς άγχος αλλά με πρόγραμμα, τέλος στα ξενύχτια και συχνές επαναλήψεις.

Για να μην πάει χαμένη όλη αυτή η προσπάθεια που έκαναν οι μαθητές τους τελευταίους μήνες πρέπει να αξιοποιήσουν τις γιορτές για να φρεσκάρουν τις γνώσεις τους αλλά και για να καλύψουν τυχόν κενά που έχουν δημιουργηθεί. Και φυσικά ένα βασικό συστατικό της επιτυχίας αποτελεί η επανάληψη καθώς θα ανοίξει το δρόμο προς αυτή…

Επανάληψη μήτηρ πάσης μαθήσεως

Η επανάληψη είναι το ήμισυ του παντός και για το λόγο αυτό:

Οι επαναλήψεις πρέπει να γίνονται σε ένα ήσυχο δωμάτιο, το οποίο πρέπει να έχει τη σωστή θερμοκρασία και να είναι πολύ φωτεινό. Ενα φωτιστικό γραφείου στο τραπέζι βοηθά τους μαθητές να συγκεντρωθούν στην εργασία τους και μειώνει την κούραση των ματιών.

Οι επαναλήψεις πρέπει να γίνονται νωρίς προτού το μυαλό αρχίσει να κουράζεται.

Αν οι μαθητές αρχίσουν την επανάληψη χωρίς να έχουν καθορίσει συγκεκριμένο χρόνο, θα διαπιστώσουν ότι όσο περνάει η ώρα η ικανότητά τους να μαθαίνουν θα μειώνεται όλο και περισσότερο. Αν αρχίσουν την επανάληψη λέγοντας στον εαυτό τους ότι θα σταματήσουν σε δύο ώρες, τότε η ικανότητά τους να μαθαίνουν πέφτει στην αρχή αλλά αυξάνεται καθώς τελειώνει ο χρόνος που έχουν για επανάληψη.

Το διάστημα των δύο ωρών μπορεί να χωριστεί σε τέσσερα μικρότερα διαστήματα, περίπου 25 λεπτά το καθένα, με ένα μικρό διάλειμμα μεταξύ τους. Τα διαλείμματα πρέπει να είναι αποφασισμένα έτσι ώστε η ικανότητα για μάθηση να αυξάνεται κοντά στο τέλος κάθε μικρού διαστήματος. Για παράδειγμα, αν οι μαθητές αρχίσουν την επανάληψη στις 6 μ.μ. πρέπει να πουν στον εαυτό τους ότι θα διαβάσουν ως τις 6.25 μ.μ. και δεν θα σταματήσουν ούτε νωρίτερα ούτε αργότερα. Στις 6.25 μ.μ. να σηκωθούν από το γραφείο για ένα δεκάλεπτο διάλειμμα (ή λιγότερο), επιστρέφοντας στις 6.35 μ.μ. και πρέπει να πουν στον εαυτό τους ότι θα διαβάσουν ως τις 7 μ.μ. και δεν θα σταματήσουν ούτε νωρίτερα ούτε αργότερα. Συνεχίζοντας έτσι, αποδίδουν περισσότερο και έχουν λιγότερο στρες. Κάνουν περισσότερη δουλειά και αισθάνονται λιγότερο κουρασμένοι.

Οταν επιστρέψουν στο γραφείο στις 6.35 μ.μ. για να συνεχίσουν το διάβασμα, το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνουν είναι να επαναλάβουν περιληπτικά την ύλη που είχαν διαβάσει πριν από τις 6.25 μ.μ. Η ύλη μπορεί να επαναληφθεί περιληπτικά ύστερα από μία ημέρα. Δηλαδή, την Τρίτη το βράδυ να επαναλάβουν αυτά που διάβασαν τη Δευτέρα το βράδυ.

Η μελέτη χωρίς πρόγραμμα, που ακολουθεί μόνο το κέφι μας και τον τυχαίο ελεύθερο χρόνο μας, ειδικά τώρα που βρισκόμαστε στην τελική ευθεία των εξετάσεων, είναι ουσιαστικά χωρίς αξία. Είναι αποσπασματική, τυχαία και αναξιόπιστη. Η αναβλητικότητα δεν κλέβει μόνο τον χρόνο, κλέβει επίσης τη ζωή και τα όνειρα…

Εύχομαι ολόψυχα το Άγιο Φως της Ανάστασης να καταυγάσει τις ψυχές όλων μας και να φέρει ευλογία σε κάθε βήμα μας στο ταξίδι της ζωής. Καλό Πάσχα και καλή Ανάσταση!

*Ο Δημήτρης Χρυσόπουλος είναι φιλόλογος

 

https://www.facebook.com/manolis.manos.311/
Δημήτρης Χρυσόπουλος on Facebook
Δημήτρης Χρυσόπουλος
Ο Δημήτρης Χρυσόπουλος κατάγεται από το Βόλο και είναι πτυχιούχος Φιλόλογος - Ιστορικός του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Από το 2008 αναλαμβάνει ιδιαίτερα φιλολογικά μαθήματα σε μαθητές Δημοτικού - Γυμνασίου - Λυκείου - ΕΠΑΛ. Είναι ιδιοκτήτης του Φροντιστηρίου Μέσης Εκπαίδευσης «Ώρα Μελέτης». Παράλληλα συνεργάζεται ως αρθρογράφος με την καθημερινή εφημερίδα της Μαγνησίας «ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ» και την ιστοσελίδα www.filologikos-istotopos.gr. Επιπρόσθετα βοηθάει τους φοιτητές στη συγγραφή των εργασιών τους οι οποίες άπτονται ιστορικού, κοινωνικού, φιλοσοφικού και παιδαγωγικού χαρακτήρα.

Ο Δημήτρης Χρυσόπουλος κατάγεται από το Βόλο και είναι πτυχιούχος Φιλόλογος - Ιστορικός του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Από το 2008 αναλαμβάνει ιδιαίτερα φιλολογικά μαθήματα σε μαθητές Δημοτικού - Γυμνασίου - Λυκείου - ΕΠΑΛ. Είναι ιδιοκτήτης του Φροντιστηρίου Μέσης Εκπαίδευσης «Ώρα Μελέτης». Παράλληλα συνεργάζεται ως αρθρογράφος με την καθημερινή εφημερίδα της Μαγνησίας «ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ» και την ιστοσελίδα www.filologikos-istotopos.gr. Επιπρόσθετα βοηθάει τους φοιτητές στη συγγραφή των εργασιών τους οι οποίες άπτονται ιστορικού, κοινωνικού, φιλοσοφικού και παιδαγωγικού χαρακτήρα.

Απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.