Λατινικά: Κριτήριο αξιολόγησης (Κείμενα: 34, 36, 38)

Λατινικά: Κριτήριο αξιολόγησης (Κείμενα: 34, 36, 38)

Κατεβάστε το αρχείο: Κριτήριο αξιολόγησης (Κείμενα: 34, 36, 38)

Α. Κείμενα: 34, 36, 38

Manius Curius Dentatus maxima frugalitate utebatur, quo facilius divitias contemnere posset. Die quodam Samnitium legati ad eum venerunt. Ille se in scamno assidentem apud focum et ex ligneo catillo cenantem eis spectandum praebuit. Samnitium divitias contempsit et Samnites paupertatem eius mirati sunt.

Haec postquam domestici Scipioni rettulerunt, is fores reserari eosque intromitti iussit. Praedones postes ianuae tamquam sanctum templum venerati sunt et cupide Scipionis dextram osculati sunt. Cum ante vestibulum dona posuissent, quae homines deis immortalibus consecrare solent, domum reverterunt.

Caecilia, uxor Metelli, dum more prisco omen nuptiale petit filiae sororis, ipsa fecit omen. Nam in sacello quodam nocte cum sororis filia persedebat expectabatque dum aliqua vox congruens proposito audiretur. Tandem puella, longa mora standi fessa, rogavit materteram, ut sibi paulisper loco cederet. Tum Caecilia puellae dixit: «ego libenter tibi mea sede cedo». Hoc dictum paulo post res ipsa confirmavit. Nam mortua est Caecilia, quam Metellus, dum vixit, multum amavit; postea is puellam in matrimonium duxit.

 (Μονάδες 40)

Β. Παρατηρήσεις

  1. Να μεταφράσετε τα παραπάνω αποσπάσματα

  1. α. Να γράψετε τους τύπους που ζητούνται για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις:
  • haec: αιτιατική ενικού αρσενικού γένους
  • fores: γενική πληθυντικού
  • dona: ο ίδιος τύπος στον άλλο αριθμό
  • deis: γενική πληθυντικού
  • postes: αιτιατική ενικού
  • is: γενική πληθυντικού αρσενικού γένους
  • maxima: αφαιρετική ενικού στο συγκριτικό βαθμό στο ίδιο γένος
  • quodam: δοτική πληθυντικού
  • ille: γενική ενικού
  • scamno: ονομαστική ενικού
  • facilius: υπερθετικός βαθμός
  • omen: κλητική πληθυντικού
  • filia: δοτική πληθυντικού
  • nocte: γενική πληθυντικού
  • sede: γενική πληθυντικού

(Μονάδες 15)

 

β. Να γράψετε τους τύπους που ζητούνται για καθένα από τους παρακάτω ρηµατικούς τύπους:

  • utebatur: ο ίδιος τύπος στην υποτακτική μέλλοντα
  • posset: ο ίδιος τύπος στην υποτακτική ενεστώτα
  • praebuit: 3ο ενικό προστακτική μέλλοντα
  • mirati sunt:μετοχή μέλλοντα
  • contempsit:2ο ενικό προστακτική ενεστώτα
  • intromitti: ο ίδιος τύπος στην ενεργητική φωνή
  • posuissent:ο ίδιος τύπος στην οριστική
  • solent:το ίδιο πρόσωπο στην υποτακτική υπερσυντελίκου
  • iussit: αφαιρετική σουπίνου
  • rettulerunt:ο ίδιος τύπος στην προστακτική
  • contemnere: γερουνδιακό
  • assidentem :ο ίδιος τύπος στον μέλλοντα
  • fecit: 2ο πληθυντικό προστακτικής ενεστώτα στην άλλη φωνή
  • cederet: ο ίδιος τύπος στον υπερσυντέλικο
  • duxit: 2ο ενικό προστακτικής ενεστώτα

(Μονάδες 15)

  1. Να συµπληρώσετε τα κενά, ώστε να φαίνεται ο συντακτικός ρόλος της κάθε λέξης.
  • Samnitium: είναι …………………………. στο …………….
  • se: είναι …………………. στο …………….
  • in scamno: είναι ……………………. στο …………….
  • cenantem: είναι …………………………. στο …………….
  • eis: είναι ……………………………. στο …………….
  • fores: είναι ……………………………… στο …………….
  • intromitti: είναι …………………………. στο …………….
  • templum: είναι …………………………………. στο …………….
  • filiae: είναι ……………………………… στο …………….
  • tibi: είναι ……………………………… στο …………….

(Μονάδες 10)

  1. dum vixit. Να αναγνωρίσετε τη δευτερεύουσα πρόταση του κειμένου (εισαγωγή, εκφορά, συντακτική θέση)

(Μονάδες 3)

 

  1. α)Να μετατρέψετε τη δευτερεύουσα πρόταση σε μετοχική ώστε να υπάρχει στην ουσία μία μόνο πρόταση στην περίοδο: Haec postquam domestici Scipioni rettulerunt, is fores reserari eosque intromitti iussit.

(Μονάδες 3)

β) paupertatem eius. Να δηλώσετε την κτήση με αυτοπάθεια.

(Μονάδες 1)

γ) is fores reserari eosque intromitti iussit. Να μετατρέψετε την παθητική σύνταξη σε ενεργητική.

(Μονάδες 3)

δ) domum. Να δηλώσετε τον ίδιο προσδιορισμό του τόπου με τις λέξεις της παρένθεσης (Asia, Roma)

(Μονάδες 2)

ε) uxor. Να αναλύσετε την παράθεση σε αναφορική πρόταση.

(Μονάδες 4)

στ) ego libenter tibi mea sede cedo. Να μετατρέψετε την κύρια πρόταση σε ευθεία ερώτηση ολικής αγνοίας με όλους τους δυνατούς τρόπους.

(Μονάδες 4)

 

Μανόλης Μαυρακάκης on FacebookΜανόλης Μαυρακάκης on GoogleΜανόλης Μαυρακάκης on TwitterΜανόλης Μαυρακάκης on Youtube
Μανόλης Μαυρακάκης
Ο Μανόλης Μαυρακάκης είναι πτυχιούχος του τμήματος Φιλολογίας (τομέα κλασικών σπουδών) της Φιλοσοφικής σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης. Από το 2000 εργάζεται ως καθηγητής φιλόλογος, τα τελευταία χρόνια στο Ηράκλειο της Κρήτης. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου στην Ελληνική γλώσσα και λογοτεχνία από το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο Κύπρου. Είναι ο διαχειριστής του «Φιλολογικού Ιστότοπου». Είναι συγγραφέας εκπαιδευτικών βιβλίων στις εκδόσεις ΠΑΤΑΚΗ

Ο Μανόλης Μαυρακάκης είναι πτυχιούχος του τμήματος Φιλολογίας (τομέα κλασικών σπουδών) της Φιλοσοφικής σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης. Από το 2000 εργάζεται ως καθηγητής φιλόλογος, τα τελευταία χρόνια στο Ηράκλειο της Κρήτης. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου στην Ελληνική γλώσσα και λογοτεχνία από το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο Κύπρου. Είναι ο διαχειριστής του «Φιλολογικού Ιστότοπου». Είναι συγγραφέας εκπαιδευτικών βιβλίων στις εκδόσεις ΠΑΤΑΚΗ

Απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.