Οι ΦΡΥΚΤΩΡΙΕΣ παρουσιάζουν τον κύκλο μαθημάτων: ΠΛΑΤΩΝΟΣ “ΣΥΜΠΟΣΙΟΝ”, υπό της διδάκτορος κ. ΑΝΝΑΣ Χ. ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΥ.

Τίτλος 31ου μαθήματος: “Ο πέπλος της Αθηνάς-Σοφίας, αρχέτυπον πολιτικής τέχνης”, (Λόγος του Αριστοφάνους – Γ΄ μέρος : “Συμπόσιον”, στ. 191d-192d7), το οποίο παρεδόθη στις 19 Δεκεμβρίου 2017.

Εικόνα τίτλων παρουσίασης – Πομπή Παναθηναίων. Παράδοση ιερού πέπλου Θεάς Αθηνάς. Ανατολική ζωφόρος Παρθενώνος.

Συνοπτική παρουσίαση 31ου μαθήματος

Λόγος του Αριστοφάνους – Γ΄ μέρος : “Συμπόσιον”, στ. 191d-192d7 Στο τρίτο μέρος του λόγου του, ο Αριστοφάνης περιγράφει τον βίο των ψυχών που έχουν χωρισθεί στα δύο, είτε σε άρρεν και θήλυ, είτε σε άρρεν και άρρεν είτε, τέλος, σε θήλυ και θήλυ, και τα οποία συμβολίζουν τον ένσαρκο βίο της ψυχής. Σε αυτό το πλαίσιο, τα μειράκια, δηλαδή οι νέοι που προέρχονται από τους άρρενες, συμβολίζουν τον περιττό αριθμό που εκπτύσσεται από την μονάδα, οι εταιρίστριες, δηλαδή οι γυναίκες που προέρχονται από τις γυναίκες, συμβολίζουν τον άρτιο αριθμό που προέρχεται από την αόριστο δυάδα, ενώ, τέλος, οι άνδρες ή οι γυναίκες που προέρχονται από το αρρενόθυλυ γένος, συμβολίζουν τον αριθμό τρία, που προέρχεται από την μείξη της μονάδος με την αόριστο δυάδα. Από το γένος των μειρακίων θα προέλθει το γένος των βασιλικών ανδρών που θα ασκήσουν την πολιτική, που ορίζεται από τον Πλάτωνα ως βασιλική τέχνη. Υπό αυτό το πρίσμα, το έργο του πολιτικού αναδεικνύεται ως το κατ’ αναλογίαν έργο του υφαντουργού. Με άλλα λόγια, ο πολιτικός αναδεικνύεται ως ένας υφαντής, που θα καταφέρει να συνυφάνει διαλεκτικά τους δύο χαρακτήρες πολιτών, τους σκληρούς και ανδρείους, που συμβολίζονται από το στημόνι και τους μαλακούς και σώφρονες που συμβολίζονται από το υφάδι. Με αυτήν την έννοια, μέσω της πολιτικής τέχνης, θα επιτευχθεί η άριστη μείξις της πολιτείας, η οποία συμβολίζεται από τον πέπλο της Αθηνάς που υφαίνει ο πολιτικός, γεγονός που, με την σειρά του συμβολίζει την αφανή διοίκηση της πολιτείας από την σοφία της Αθηνάς. Σε αυτό το πλαίσιο, θα επιτευχθεί την άριστη διανομή του νου, δηλαδή του νόμου, την οποία θα πραγματοποιήσει ο πολιτικός, που θα καταφέρει να συνάγει τα πολλά, δηλαδή τους διαφορετικούς και αντίθετους χαρακτήρες των πολιτών σε ένα, έτσι ώστε να επιτύχει την άριστη μείξη, που συμβολίζει ο πέπλος της Αθηνάς-Σοφίας.

Βιογραφικά στοιχεία ομιλήτριας

Η Άννα Μαρκοπούλου σπούδασε στο Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και στο Τμήμα Επιστημών της Αγωγής του Πανεπιστημίου Paris V της Σορβόννης, όπου το 1994 ανακηρύχθηκε διδάκτωρ. Δίδαξε Φιλοσοφία της Παιδείας και Παιδαγωγική Θεωρία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και στην Ανώτατη Παιδαγωγική Σχολή Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε.) στην Αθήνα. Από το 2008 ασχολείται με την αρχαία ελληνική φιλοσοφία, με έμφαση στην πλατωνική και νεοπλατωνική φιλοσοφία.

Οι ΦΡΥΚΤΩΡΙΕΣ ευχαριστούν θερμά το ΕΛΛΗΝ.Α.Ι.Σ. για την πρόσκληση τηλεοπτικής καταγραφής.

Δείτε το video στον παρακάτω σύνδεσμο

Μάθημα 31ον: Αθηνά-Σοφία, αρχέτυπον πολιτικής τέχνης

 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.