50 ερωτήσεις ΣΩΣΤΟΥ – ΛΑΘΟΥΣ στην εισαγωγή του “Πρωταγόρα”

50 ερωτήσεις ΣΩΣΤΟΥ – ΛΑΘΟΥΣ στην εισαγωγή του “Πρωταγόρα”

Αρχαία Ελληνικά – Φιλοσοφικός Λόγος, Πλάτωνος Πρωταγόρας

Κατεβάστε το αρχείο: 50 ερωτήσεις ΣΩΣΤΟΥ – ΛΑΘΟΥΣ στην εισαγωγή του “Πρωταγόρα”

Να γράψετε στο τετράδιό σας, δίπλα στο γράμμα που αντιστοιχεί σε καθεμία από τις παρακάτω θέσεις, τη λέξη Σωστό, αν είναι σωστή, ή τη λέξη Λάθος, αν είναι λανθασμένη:

 

  1. Σύμφωνα με απόσπασμα από τα Απομνημονεύματα ο Σωκράτης ελέγχει τον χρησμό που του δόθηκε από το μαντείο.
  2. Ο Σωκράτης εξετάζει με τις ερωτήσεις του έναν σοφιστή της εποχής και διαπιστώνει ότι δεν είναι σοφός αν και αυτός νομίζει ότι είναι.
  3. Ο Σωκράτης ενέπνευσε στους συγχρόνους του αντιφατικά συναισθήματα.
  4. Το γεγονός ότι ο Σωκράτης υποβάλλει σε έλεγχε χρησμό Απόλλωνα αποτελεί ίσως και μια δικαιολογία για τους αντιπάλους του να τον χαρακτηρίσουν άθεο.
  5. Ο Σωκράτης δεν ήταν είρωνας, ήταν όμως άθεος και έκανε την ειρωνεία όπλο της σκέψης, όπλο της αναζήτησης και της φιλοσοφικής έρευνας.
  6. Η αμφισβήτηση του Σωκράτη κατέληγε στην άρνηση, ενώ των σοφιστών ήταν θετική.
  7. Ο Σωκράτης αναζητά την πρώτη αλήθεια, την αναλλοίωτη, που δεν επηρεάζεται από τις συνθήκες, που δεν εξαρτάται από τον άνθρωπο.
  8. Ο Σωκράτης είχε ως μέσο για τον έλεγχο και την εξαγωγή συμπερασμάτων τη διαλεκτική, που κατ’ αρχάς σημαίνει διάλογος δηλαδή μια οποιαδήποτε συζήτηση.
  9. Σύμφωνα με τον Σωκράτη (όπως και για τον Πρωταγόρα) ο άνθρωπος γνωρίζει την αλήθεια, την Ιδέα, και πως η προσπάθεια της φιλοσοφικής σχέσης έγκειται στο να βοηθήσει τον άνθρωπο να την ξαναθυμηθεί, να την επαναφέρει στη μνήμη του.
  10. Σύμφωνα με τη διατύπωση του Πλάτωνα: «ἐπὶ Σωκράτους δὲ […], τὸ ζητεῖν τὰ περὶ φύσεως ἔληξε, περὶ δὲ τὴν χρήσιμον ἀρετὴν καὶ πολιτικὴν ἀπέκλιναν οἱ φιλοσοφοῦντες» (Περὶ ζῴων μορίων, 642 a 28 κ.εξ).
  11. Ο λόγος που τα σωκρατικά ενδιαφέροντα σημάδεψαν την ιστορία της φιλοσοφίας πρέπει να αναζητηθεί στον σωκρατικό τρόπο σκέψης.
  12. Ο Σωκράτης αναζήτησε το απόλυτο απορρίπτοντας το σχετικό, την ουσία της ηθικής και τα ηθικά φαινόμενα.
  13. Όπως αναφέρει ο Πλάτωνας στο έργο του Μετὰ τὰ φυσικά, 1078 b 27 κ.εξ., ο δρόμος που λογικά ακολούθησε ο Σωκράτης για να αναζητήσει ακριβώς την απόλυτη ουσία των ηθικών εννοιών, ήταν η επαγωγική μέθοδος.
  14. Η επαγωγική μέθοδος του Σωκράτης θεωρούνταν επιτυχημένη όταν προέκυπτε ένας απόλυτος ορισμός.
  15. Ο Σωκράτης ισχυριζόταν ότι το μόνο πράγμα που γνωρίζει είναι η ίδια του η άγνοια.
  16. Ο Μέλητος ήταν ρήτορας.
  17. Ο Άνυτος ήταν ποιητής.
  18. Ο Λύκων ήταν πλούσιος βυρσοδέψης.
  19. Ο Αναξαγόρας και ο Πρωταγόρας, αλλά και ο Αισχύλος, ο τραγικός ποιητής κατηγορήθηκαν για αθεΐα.
  20. Η θρησκεία αποτέλεσε το πρόσχημα, πίσω από το οποίο κρύβονταν οι πολιτικοί λόγοι της δίωξης του Σωκράτη.
  21. Οι σχέσεις που είχε ο Σωκράτης με Αλκιβιάδη, Καλλία και Χαρμίδη έπαιξαν ρόλο στις εις βάρος του κατηγορίες.
  22. Η γοητεία που ο Σωκράτης ασκούσε στη νεολαία ήταν ”διαφθορά”.
  23. Η Ηλιαία έκρινε τον Σωκράτη ένοχο με μέτρια πλειοψηφία (300 έναντι 201).
  24. Στη δεύτερη ψηφοφορία, που αφορούσε την ποινή, η καταδίκη σε θάνατο του Σωκράτη ψηφίστηκε από περισσότερους (281 ψήφοι έναντι 220).
  25. Ο Πλάτωνας, ο Κρίτωνας και οι άλλοι φίλοι του Σωκράτη πρότειναν να του επιβληθεί πρόστιμο 30 μνες.
  26. Μετά την καταδίκη του, ο Σωκράτης έμεινε περίπου δύο μήνες στο κρατητήριο.
  27. Πατέρας του Πλάτωνα ήταν ο Αριστοκλής, γιος του Αρίστωνας.
  28. Σημαντικότερη πηγή πληροφοριών για τη ζωή του Πλάτωνα είναι ένα κείμενο του ίδιου, η 7η Ἐπιστολή του.
  29. Ο Πλάτωνας όταν ήταν νέος ασχολήθηκε με την τραγική ποίηση, έκαψε όμως τα πρωτόλειά του όταν γνώρισε τον Αριστοτέλη και δεν ξαναασχολήθηκε με την ποίηση.
  30. Μετά τον θάνατο του Σωκράτη, ο Πλάτωνας κατέφυγε, με άλλους του σωκρατικού κύκλου, στα Μέγαρα, στον φιλόσοφο Εύδοξο.
  31. Στα χρόνια 395-394, ο Πλάτωνας ταξιδεύει στην Κάτω Ιταλία και τη Σικελία.
  32. Στο δεύτερο ταξίδι του στη Σικελία ο Πλάτωνας γνώρισε τον Αρχύτα τον Ταραντίνο.
  33. Στο πρώτο ταξίδι του ο Πλάτωνας κινδύνεψε να πουληθεί ως δούλος στην Αίγινα.
  34. Στα 367, ο Διονύσιος ο ΙΙ διαδέχτηκε τον πατέρα του και ο Δίωνας πίεσε τον Πλάτωνα να επιστρέψει στις Συρακούσες.
  35. Ο Πλάτωνας επέστρεψε και τρίτη φορά στην Σικελία, το 366.
  36. Το τρίτο ταξίδι του Πλάτωνα έληξε με τη θλιβερή εμπλοκή διάφορων Ακαδημεικών στην εμφύλια διαμάχη που ξέσπασε μεταξύ του Δίωνα και του Διονύσιου και στα συνεχή πραξικοπήματα που ακολούθησαν.
  37. Η περίφημη αυτή σχολή θα λειτουργήσει για εννέα αιώνες, μέχρι το 529 μ.Χ.
  38. Μαθητές του Πλάτωνα ήταν, μεταξύ άλλων, ο Αριστοτέλης, ο ανιψιός και διάδοχός του Σπεύσιππος, ο Ξενοκράτης, ο Φίλιππος από την Όλυνθο, και άλλοι σημαντικοί φιλόσοφοι της ελληνιστικής εποχής.
  1. Ο Ιουστινιανός έκλεισε τη σχολή του Πλάτωνα.
  2. Σωκράτης και Πρωταγόρας αντιπαρατίθενται μόνο όσον αφορά τη φύση της αρετής.
  3. Η μέθοδος του Σωκράτη είναι η διάλεξη.
  4. Η μέθοδος του Πρωταγόρα είναι η διαλεκτική.
  5. Ο μύθος είναι η μόνη μέθοδος των σοφιστών που απορρίπτεται από τον Σωκράτη.
  6. Ο Σωκράτης αντιμετωπίζει με καχυποψία τον προφορικό λόγο.
  7. Ο Πρωταγόρας αρνείται την ίδια την ύπαρξη του απόλυτου και ασπάζεται τη σχετικότητα.
  8. Ο Πρωταγόρας είναι το μοναδικό έργο του Πλάτωνα που το θέμα συζήτησης μένει μετέωρο.
  9. Ο Πρόδικος και ο Ιππίας είναι μάλλον γελοιογραφικά σχεδιασμένοι. Και οι δυο παρουσιάζονται ως επιδεικτικά πολυμαθείς.
  10. Ο Ιππίας είναι μανιακός με τους ορισμούς των εννοιών (πράγμα για το οποίο εισπράττει τα ειρωνικά σχόλια του Σωκράτη).
  11. Ο Ιππίας είναι μεγαλόστομος και ρητορικός.
  12. Ο Κριτίας, ως ευγενικός οικοδεσπότης, θα προσπαθήσεις να ηρεμήσει τους δυο αντιπάλους της φιλοσοφικής συζήτησης.

 

 

http://www.patakis.gr/viewshopproduct.aspx?id=748940
https://www.facebook.com/manolis.manos.311/
Μανόλης Μαυρακάκης on FacebookΜανόλης Μαυρακάκης on GoogleΜανόλης Μαυρακάκης on TwitterΜανόλης Μαυρακάκης on Youtube
Μανόλης Μαυρακάκης
Ο Μανόλης Μαυρακάκης είναι πτυχιούχος του τμήματος Φιλολογίας (τομέα κλασικών σπουδών) της Φιλοσοφικής σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης. Από το 2000 εργάζεται ως καθηγητής φιλόλογος, τα τελευταία χρόνια στο Ηράκλειο της Κρήτης. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου στην Ελληνική γλώσσα και λογοτεχνία από το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο Κύπρου. Είναι ο διαχειριστής του «Φιλολογικού Ιστότοπου». Είναι συγγραφέας εκπαιδευτικών βιβλίων στις εκδόσεις ΠΑΤΑΚΗ

Ο Μανόλης Μαυρακάκης είναι πτυχιούχος του τμήματος Φιλολογίας (τομέα κλασικών σπουδών) της Φιλοσοφικής σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης. Από το 2000 εργάζεται ως καθηγητής φιλόλογος, τα τελευταία χρόνια στο Ηράκλειο της Κρήτης. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου στην Ελληνική γλώσσα και λογοτεχνία από το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο Κύπρου. Είναι ο διαχειριστής του «Φιλολογικού Ιστότοπου». Είναι συγγραφέας εκπαιδευτικών βιβλίων στις εκδόσεις ΠΑΤΑΚΗ

Απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.