Περί αμφισβήτησης στο σχολείο

Του Νίκου Τσούλια

      Οποιοσδήποτε έχει μια στοιχειώδη γνώση των εκπαιδευτικών πραγμάτων της χώρας αντιλαμβάνεται πολύ εύκολα ότι ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α. όχι μόνο δεν εφαρμόζει τα μνημονιακά μέτρα που αποδομούν την εκπαίδευση εμφανίζοντάς τα μάλιστα ως «μεταρρύθμιση» – προφανώς υπό τη σκέπη της γενικής δημαγωγίας που τον χαρακτηρίζει – αλλά και προχωράει ένα βήμα πιο πέρα. Αποσαθρώνει το περιεχόμενο του Γενικού Λυκείου αποδιοργανώνοντας πλήρως τη σύσταση της γενικής εκπαίδευσης.

      Ποιος μπορεί να αμφισβητήσει τον αντιεκπαιδευτικό προσανατολισμό των παρακάτω επιλογών του;

      Περικόπτονται βασικά γνωστικά αντικείμενα, το επιστημονικό περιεχόμενο και το εύρος των γενικών γνώσεων του λυκείου με αναιτιολόγητο τρόπο.

      Μετατρέπεται η Γ΄ Λυκείου σε προπαρασκευαστικό έτος με περιεχόμενο και τρόπο λειτουργίας ενός φροντιστηρίου.

      Προτείνονται Πανελλαδικές εξετάσεις για την Γ΄ Τάξη Λυκείου και στη μέση της χρονιάς ανατρέποντας με αυτό τον τρόπο την ενότητα της διδασκαλίας και του εκπαιδευτικού έργου. Και μόνο αυτή η ρύθμιση – αν ποτέ εφαρμοστεί – θα τινάξει στον αέρα εκτός των προαναφερθέντων στοιχείων την προσήλωση, τον προγραμματισμό και την ψυχολογία των μαθητών.

      Διαμορφώνεται το ωρολόγιο πρόγραμμα του λυκείου και η σχετική κατανομή των μαθημάτων όχι με βάση τις ανάγκες της γενικής εκπαίδευσης αλλά με βάση το υπάρχον εκπαιδευτικό δυναμικό με τους τωρινούς καταμερισμούς μεταξύ κλάδων και ειδικοτήτων! Έτσι, για παράδειγμα, λόγω έλλειψης Βιολόγων από τα σχολεία περικόπτονται οι ώρες της Βιολογίας αντί να γίνονται οι αναγκαίοι διορισμοί!! Έχει συμβεί αυτό ποτέ στα τελευταία 40 χρόνια;

      Με δεδομένο ότι ο κοινός κορμός για τη διδασκαλία όλων των μαθητών είναι μικρός, προτείνονται πολλοί συνδυασμοί επιλογών των μαθημάτων στη Β΄ λυκείου. Αν κάποιος επιχειρήσει να αναπτύξει όλους αυτούς τους συνδυασμούς, θα καταλήξει να αναφέρεται σε Λύκειο των 400 – 500 μαθητών. Και απ’ εδώ αρχίζουν οι ερμηνείες των αναπόφευκτων ούτως ή άλλως εξελίξεων. Τι μπορεί να συμβεί για να έχουμε πλήρη ανάπτυξη των προσφερόμενων μαθημάτων σε όλα τα σχολεία της χώρας; α) Να γίνει συνένωση των σχολείων, έτσι ώστε να έχουν το κατάλληλο μέγεθος. β) Όπου αυτό δεν μπορεί να γίνει – και είναι όλες οι περιοχές της χώρας με μικρή κατανομή του μαθητικού πληθυσμού: μικρά νησιά, ημιορεινά και ορεινά μέρη… – δεν θα υπάρχει δυνατότητα για να επιλέγουν οι μαθητές όλα τα μαθήματα.

      Υποβαθμίζεται με θεσμικό και πολιτικό τρόπο το απολυτήριο του λυκείου. Έτσι, ενώ μέχρι την προ ΣΥ.ΡΙΖ.Α. εποχή στο απολυτήριο γινόταν μια ενσωμάτωση των βαθμών των πανελλαδικών εξετάσεων και οι εκπαιδευτικοί ήταν πιο ορθολογικοί στην προφορική βαθμολόγησή τους, στη συνέχεια καταργήθηκαν ή αμβλύνθηκαν αντίστοιχα αυτά τα αντισταθμιστικά στο βαθμολογικό πληθωρισμό στοιχεία και το απολυτήριο είναι προϊόν μόνο των ενδοσχολικών εξετάσεων – με το φοβερό επιχείρημα της αυτονομίας του λυκείου από τις πανελλαδικές εξετάσεις – και έτσι η βαθμολογία έχει πάρει την ανιούσα! Την ίδια στιγμή όμως, που γίνεται η δήθεν αυτονομία του λυκείου από τις πανελλαδικές, έρχεται και πάλι ο κ. Γαβρόγλου και προτείνει και Πανελλαδικές εξετάσεις στο τέλος του λυκείου αλλά και εντός του λυκείου στη μέση της σχολικής χρονιάς της Γ΄ λυκείου. Απορώ μπορεί να υπάρξει κάποιος για να δώσει ερμηνεία στη σχιζοφρενική αντίληψη αυτού του σχεδιασμού της εκπαιδευτικής πολιτικής;

      Τελευταία εμφανίστηκε και άλλος παραλογισμός. Προτείνεται επίσημα από τον κ. Γαβρόγλου να διαμορφώνεται το απολυτήριο του λυκείου μόνο από 4 μαθήματα, με το φοβερό επιχείρημα να κερδηθεί διδακτικός χρόνος. Προφανώς ζώντας ο Υπουργός τη φαντασιακή κανονικότητά του μέσα στο ευρύ στερέωμα τού χωρίς προηγούμενο λαϊκισμού του, δεν κατάλαβε τις χιλιάδες ώρες διδασκαλίας που χάθηκαν και χάνονται από τις ελλείψεις των εκπαιδευτικών σε σχολεία όλης της χώρας και απορώ γιατί σταμάτησε να εξαγγέλλει το …διορισμό των 20.000 εκπαιδευτικών!

      Ο κ. Γαβρόβλου εμφορούμενος πλήρως από τη δημαγωγία του κλείνει το μάτι στους μαθητές λέγοντάς τους ότι σας απαλλάσσω από το …περιττό διάβασμα των μαθημάτων που δεν σας ενδιαφέρουν για τις πανελλαδικές εξετάσεις, και με την παράλληλη μετατροπή της Γ΄ τάξης του λυκείου σε προπαρασκευαστικό έτος το λύκειο θα έχει τελικά δύο τάξεις. Προσπαθεί δηλαδή ο αριστερός Υπουργός μας να περάσει και την υποκουλτούρα της δημαγωγίας του και στους μαθητές!

      Βέβαια μεταξύ τους όλα αυτά συγκρούονται και δεν πρόκειται να συνεφαρμοστούν. Ο κ. Γαβρόγλου προτείνει τα πάντα – αρκεί να είναι δημαγωγικού ή μνημονιακού περιεχομένου. Μέσα σε έναν χρόνο έχει προτείνει καθετί ακόμα και το αντίθετό του: ελεύθερη πρόσβαση αλλά και εθνικό απολυτήριο, αυτονομία του λυκείου αλλά και Γ΄ Λυκείου που θα είναι προπαρασκευαστικό έτος, κατάργηση των πανελλαδικών εξετάσεων αλλά «κάποιες εξετάσεις» θα δίνουν οι μαθητές, απολυτήριο ενδοσχολικών εξετάσεων και τώρα απολυτήριο 4 μαθημάτων!

      Τι ισχύει τελικά από όλα αυτά; Και πάει η ΟΛΜΕ σε «διάλογο», χωρίς να ξέρει ποιες είναι τελικά οι θέσεις του Υπουργείου και το κυριότερο δεν ξέρει τι καινούργιο και διαφορετικό θα εκφράσει ο κ. Γαβρόγλου. Άραγε θα τον ρωτήσει τι ισχύει για το λύκειο και για το σύστημα πρόσβασης από όσα έχει με πάθος στηρίξει όλο το προηγούμενο επόμενο διάστημα ή θα τρέχει πίσω από τις παλινωδίες του και θα θεωρούν οι εκπαιδευτικοί ότι τελικά γίνεται διάλογος με την εκπαιδευτική κοινότητα;

      Ποιος μπορεί να συμφωνήσει με αυτά τα μέτρα της θεσμικής διάλυσης του λυκείου και με τον αντιπαιδαγωγικό / δημαγωγικό λόγο αλλά και με το όλο κλίμα της ασυναρτησίας του Υπουργού Παιδείας που κάθε μήνα λέει και κάτι διαφορετικό και αντίθετο από το προηγούμενο;

anthologio.wordpress.com

Προηγούμενο άρθροἈνδοκίδου, Περί τῶν μυστηρίων 141-143
Επόμενο άρθροΘουκυδίδου Ἱστορίαι, Ε 84, 2-3 και 85
Κατάγεται από την Αυγή Αμαλιάδας και είναι εκπαιδευτικός. Έχει εκλεγεί πρόεδρος της ΟΛΜΕ τέσσερις φορές (1996 – 2003) και έχει εκπονήσει διδακτορική διατριβή στην Ειδική Αγωγή. Έχει εκδώσει δύο βιβλία εκπαιδευτικού περιεχομένου τα: “Σε πρώτο πρόσωπο” και «Παιδείας εγκώμιον». Έχει δημοσιεύσει δεκάδες άρθρα σε επιστημονικά και εκπαιδευτικά περιοδικά. Έχει συνεργαστεί επαγγελματικά με τις εφημερίδες «ΜΕΣΗΜΒΡΙΝΗ» (1980 – 1986) και «ΕΞΟΡΜΗΣΗ» (1988 – 1996). Τα τελευταία χρόνια αρθρογραφεί στην εφημερίδα “ΤΟ ΑΡΘΡΟ” και στις εφημερίδες της ΗΛΕΙΑΣ: «ΠΡΩΙΝΗ», “ΑΥΓΗ” και “ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ”.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.