Διαθέσιμα εκπαιδευτικά προγράμματα για α΄βάθμια εκπαίδευση Σχολικό έτος 2017-18

Εκπαιδευτικά Προγράμματα/ Εκπαιδευτικές & Κοινωνικές Δράσεις

Εθνική Λυρική Σκηνή

Περιεχόμενα

Εθνική Λυρική Σκηνή………………………………………………………………………………………………………..3

Εκπαιδευτικά Προγράμματα/Εκπαιδευτικές και Κοινωνικές Δράσεις ΕΛΣ…………………………..4

Παιδαγωγική Προσέγγιση…………………………………………………………………………………………………5

Σκοπός…………………………………………………………………………………………………………………………….5

Δομικά χαρακτηριστικά……………………………………………………………………………………………………6

Ειδικοί στόχοι………………………………………………………………………………………………………………….7

Γενικοί παιδαγωγικοί και κοινωνικοί στόχοι……………………………………………………………………….8

Διαθέσιμα εκπαιδευτικά προγράμματα……………………………………………………………9

  1. Πρωτότυπες παραστάσεις λυρικού θεάτρου σε φορείς εκπαίδευσης…………………………9

Πρωτότυπες παραστάσεις λυρικού θεάτρου

  1. Γνωρίζοντας την όπερα και το μπαλέτο……………………………………………………10-11

Εκπαιδευτικά εργαστήρια καλλιτεχνικής δημιουργίας κι έρευνας με αφορμή τις παραγωγές όπερας και μπαλέτου της ΕΛΣ

  1. Μουσειοσκευές & Εκπαιδευτικοί φάκελοι……………………………………………12-16

3.1. Μουσειοσκευές……………………………………………………………………………………………13-15

  • Εκπαιδευτικοί Φάκελοι………………………………………………………………………………..15-16

3.3. Διαδικτυακός ιστοτόπος/Διαδικτυακές εκπαιδευτικές εφαρμογές………………………16

  1. 4.     Το πάρκο των οπεροφόρων……………………………………………………………..17

Βιωματικά εργαστήρια για τις τέχνες και το περιβάλλον

  1. Ιζαντόρα Ντακ…………………………………………………………………………..18

Ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα μουσικής, θεάτρου και χορού για την αποδοχή της διαφορετικότητας

Εθνική Λυρική Σκηνή

 Η Εθνική Λυρική Σκηνή (ΕΛΣ) ιδρύθηκε το 1939. Από την ίδρυσή της, παράλληλα με την όπερα, καλλιεργήθηκαν εξίσου η οπερέτα και ο χορός. Ανταποκρινόμενη στις σύγχρονες απαιτήσεις, σήμερα η ΕΛΣ προετοιμάζει μελλοντικούς φίλους της όπερας μέσα από έργα για παιδιά και προσφέρει δημιουργικό βήμα σε σύγχρονους συνθέτες μέσα από παραγγελίες νέων έργων. Αποστολή της ΕΛΣ είναι να προσφέρει σε Έλληνες και ξένους θεατές παραγωγές υψηλής ποιότητας, παρουσιάζοντας όπερες, μπαλέτα, οπερέτες, όπερες για παιδιά και ρεσιτάλ κ.ά. Η Εθνική Λυρική Σκηνή έχει πραγματοποιήσει τα τελευταία χρόνια ένα μεγάλο άνοιγμα στην κοινωνία, εφαρμόζοντας μια πολιτική εξωστρέφειας που έχει ως στόχο να φέρει σε επαφή το ευρύ κοινό με το λυρικό θέατρο.

Εκπαιδευτικά Προγράμματα/Εκπαιδευτικές και Κοινωνικές Δράσεις ΕΛΣ

Με αφορμή τη συνέχιση της προσφοράς της στον τομέα της εκπαίδευσης, η Εθνική Λυρική Σκηνή εγκαινιάζει ένα διευρυμένο πλέγμα εκπαιδευτικών προγραμμάτων με απεύθυνση σε πλήθος ηλικιακών και κοινωνικών ομάδων της Αττικής και της ελληνικής επαρχίας.

Το Μάρτιο του 2016 η ΕΛΣ ανέλαβε την πρωτοβουλία σύστασης μιας ομάδας εξειδικευμένων συνεργατών με αποκλειστικό αντικείμενο την καλλιτεχνική εκπαίδευση. Η νεοσύστατη ομάδα, υπό την ονομασία Εκπαιδευτικές και Κοινωνικές Δράσεις, έχει ως αποστολή της την εκπαίδευση όλων των ηλικιακών ομάδων γύρω από το λυρικό θέατρο και τις επιμέρους τέχνες που συνθέτουν αυτό. Παράλληλα μέσω των προγραμματισμένων δράσεων οι συμμετέχοντες και το ευρύ κοινό θα αποκτήσει τη δυνατότητα να  γνωρίσει και να εξοικειωθεί με το καλλιτεχνικό έργο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.

Έπειτα από μια επιτυχημένη καλλιτεχνική σαιζόν (2016-17) κατά τη διάρκεια της οποίας οι Εκπαιδευτικές και Κοινωνικές Δράσεις της ΕΛΣ υλοποίησαν εκπαιδευτικά και κοινωνικά προγράμματα για όλες τις ηλικιακές ομάδες με εμβέλεια την Αττική και επιλεγμένες περιοχές της ελληνικής επαρχίας, η ΕΛΣ παρουσιάζει ένα διευρυμένο και στοχευμένο προγραμματισμό δράσεων με στόχο την προσφορά της σε θέματα παιδείας και πολιτισμού ανά την Ελλάδα.

Εντός του καλλιτεχνικού προγραμματισμού των εκπαιδευτικών προγραμμάτων της ΕΛΣ εντάσσονται στοχευμένες δράσεις που απευθύνονται σε σχολεία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

Όλα τα εκπαιδευτικά προγράμματα της ΕΛΣ που απευθύνονται σε σχολεία (α΄βάθμιας & β΄βάθμιας εκπαίδευσης), παρέχονται δωρέαν για όλους τους μαθητές και όλα τα συνεργαζόμενα σχολεία.

Παιδαγωγική Προσέγγιση

 Με αφετηρία την Όπερα, το Μπαλέτο και το Μουσικό Θέατρο, οι εκπαιδευτικές και κοινωνικές δράσεις της ΕΛΣ τοποθετούν τη μουσική και το χορό στον πυρήνα ενός διευρυμένου πλέγματος τεχνών και κατευθύνσεων το οποίο περιλαμβάνει το θέατρο, τη λογοτεχνία, τα εικαστικά, τη φωτογραφία, τη μουσικοθεραπεία, την αφήγηση, το video art, το installation art, το περιβάλλον, τις επιστήμες και την τεχνολογία (digital media).

Σκοπός

 

Η Εθνική Λυρική Σκηνή φιλοδοξεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην ενθάρρυνση της καλλιτεχνικής καινοτομίας, μάθησης και έρευνας. Θεωρώντας ως αναγκαία την δημιουργική επανεξέταση παραδοχών και πρακτικών σχετικά με το ρόλο του καλλιτέχνη και των οργανισμών τεχνών στην κοινωνία και με αρωγό νέες παιδαγωγικές προσεγγίσεις, θα επιχειρήσει να διαμορφώσει ένα συνεκτικό, ευέλικτο και βιώσιμο χώρο καλλιτεχνικής μάθησης/παιδείας.

Έναυσμα και ερέθισμα για την προσπάθεια αυτή θα είναι η κατανόηση του κοινωνικού πλαισίου και η αναγνώριση των αναγκών των πολιτών των όμορων δήμων, της πόλης των Αθηνών και της ελληνικής περιφέρειας μέσα από μια αμφίδρομη και συνεργατική σχέση με αυτούς.

Δομικά χαρακτηριστικά

 Δομικά χαρακτηριστικά και συστατικά των δραστηριοτήτων που θα αναπτύσσονται  στο χώρο μάθησης/παιδείας είναι οι:

  • Δημιουργική μάθηση
  • Συνεργατική μάθηση
  • Συμμετοχική μάθηση
  • Διακαλλιτεχνική μάθηση
  • Βιωματική μάθηση

 

Η Δημιουργική μάθηση ως διαδικασία η οποία βασίζεται στην αλληλεπίδραση και αποτελεί το μέσο για να καλλιεργηθεί η ανάληψη πρωτοβουλιών, η κατάθεση απόψεων και προτάσεων, η συναίσθηση και η συνδιαμόρφωση.

Η Συνεργατική μάθηση ως διαδικασία η οποία βασίζεται στο διάλογο και προσφέρει τη δυνατότητα ανταλλαγής ιδεών, καλλιέργειας του αλληλοσεβασμού και αποδοχής του διαφορετικού, ενώ παράλληλα δημιουργεί προϋποθέσεις σχηματισμού κοινών οραμάτων και καλλιτεχνικής καινοτομίας.

Η Συμμετοχική μάθηση ως διαδικασία που αμφισβητεί τα παραδοσιακά όρια και ρόλους ατόμων και κοινωνικών ομάδων και επιτρέπει την πρόσβαση στη μαθησιακή διαδικασία ανεξαρτήτως ηλικίας, προέλευσης και ικανοτήτων. Η ελευθερία έκφρασης και λόγου ενδυναμώνει τους συμμετέχοντες και θέτει τις βάσεις για τη βιωσιμότητα δράσεων και σχέσεων.

Η Διακαλλιτεχνική μάθηση ως διαδικασία που προωθεί την αποδοχή και την εξερεύνηση του διαφορετικού στην προσέγγιση και έκφραση, ενώ παράλληλα είναι η κινητήριος δύναμη για τη δημιουργία κοινού κώδικα επικοινωνίας μεταξύ διαφορετικών τεχνών. Με βάση τον κοινό κώδικα επικοινωνίας ενθαρρύνεται ο σχηματισμός δικτύων ατόμων, ομάδων και καλλιτεχνικών οργανισμών.

Η Βιωματική μάθηση ως διαδικασία που βασίζεται στην παραδοχή ότι η εμπειρία/βίωμα ενσταλάζεται και  ενσαρκώνεται στο ίδιο το άτομο ως αποτέλεσμα της επιρροής του κοινωνικού και  συναισθηματικού περιβάλλοντος

Ειδικοί στόχοι

 Έχοντας διασφαλίσει την ύπαρξη των παραπάνω χαρακτηριστικών, η ενσωμάτωση των τεχνών ως εργαλείων στο σχεδιασμό και την υλοποίηση των δράσεων:

– ενθαρρύνει την αλληλεπίδραση και τη συνεργασία με κοινωνικές ομάδες με πρωτότυπο και ευφάνταστο τρόπο

– προάγει τη συνεργασία, την οριζοντιότητα και τη συμμετοχικότητα μεταξύ όλων των εμπλεκομένων

– επιδιώκει την εξωτερίκευση κριτικής και ανατροφοδοτούμενης σκέψης και δράσης του κάθε ατόμου απέναντι στη μαθησιακή/εκπαιδευτική διαδικασία

– ενσωματώνει το ρίσκο ως σημαντικό συντελεστή για την γέννηση νέων ιδεών και δραστηριοτήτων

 Γενικοί παιδαγωγικοί και κοινωνικοί στόχοι

Ο σχεδιασμός των καλλιτεχνικών/παιδαγωγικών δράσεων της ΕΛΣ στηρίζεται στην καλλιέργεια και ανάπτυξη μιας συμβιωτικής σχέσης μεταξύ καλλιτεχνών/παιδαγωγών και συμμετεχόντων, ανεξαρτήτως ηλικίας, προέλευσης, γνώσεων και δεξιοτήτων. Η μάθηση προσεγγίζεται ως μια ολιστική διαδικασία, κοινωνικά και πολιτισμικά διαρκώς αναδιαμορφωνόμενη και επανακαθοριζόμενη από το κοινωνικό και συναισθηματικό περιβάλλον όπου λαμβάνει χώρα. Η ΕΛΣ θα παίξει καταλυτικό ρόλο στην ενσωμάτωση και ανάπτυξη των παρακάτω αξιών και εννοιών στο σύνολο των παιδαγωγικών δράσεών της:

  • Ελευθερία έκφρασης
  • Προσβασιμότητα
  • Αλληλοσεβασμός
  • Αλληλεπίδραση
  • Συναίσθηση
  • Πειραματισμός
  • Αποδοχή της διαφορετικότητας
  • Συλλογικότητα
  • Συνδιαμόρφωση
  • Δικτύωση

Διαθέσιμα εκπαιδευτικά προγράμματα

  1. Πρωτότυπες παραστάσεις λυρικού θεάτρου σε φορείς εκπαίδευσης

Πρωτότυπες Παραστάσεις λυρικού θεάτρου

Οκτώβριος 2017 – Μάιος 2018

Η παρούσα δράση στοχεύει στην διασκευή τίτλων όπερας μέσα από το πάντρεμα του λυρικού θεάτρου με παρόμοιες παραστατικές τέχνες διαφορετικών πολιτισμών/χωρών (π.χ.Commedia dell’ arte, καραγκιόζης, κουκλοθέατρο κτλ.). Η διασκευή των παραστάσεων εξασφαλίζει την δημιουργία πρωτότυπων παραστάσεων λυρικού θεάτρου όπου η όπερα παρουσιάζεται απλοποιημένη, σε μορφή concertante, με μικρό σύνολο μουσικών και αφηγητή/καλλιτέχνη παραστατικών τεχνών. Ο εμπλουτισμός των παραστάσεων με στοιχεία παραδοσιακού/λαϊκού χαρακτήρα ενθαρρύνει την εξοικείωση του κοινού με το λυρικό θέατρο και την κατάρριψη στερεοτύπων γύρω από αυτό.

Το παραπάνω πρόγραμμα απευθύνεται σε μαθητές όλων των τάξεων του δημοτικού. Η παράσταση διαρκεί 50 λεπτά, ενώ μετά το τέλος της παράστασης ακολουθεί σύντομο βιωματικό εργαστήριο που λειτουργεί υποστηρικτικά προς την παράσταση (γνωριμία με τους χαρακτήρες-φιγούρες του θεάτρου σκιών και τους μουσικούς της παράστασης).

Το πρόγραμμα παρέχεται από την ΕΛΣ χωρίς κόστος συμμετοχής

 

Συντονισμός δράσης: Εκπαιδευτικά Προγράμματα/Εκπαιδευτικές και Κοινωνικές Δράσεις ΕΛΣ

Σύλληψη, σχεδιασμός, παρουσίαση: Θ. Κίτσος, Α. Μελισσηνός, Ι. Ιωάννου, Δ. Τίγκας, Ε. Κρασάκη

«Η Επιστροφή του Καραγκιόζη στην Πατρίδα»

 

Πέρα από την καλλιτεχνική της υπόσταση, η παράσταση έχει σκοπό να αναδείξει τα κοινά στοιχεία του ελληνικού θεάτρου σκιών και της ιταλικής μαριονέτας και, κυρίως, μέσω του λαουφιλούς Καραγκιόζη, να φέρει σε επαφή το κοινό με την ιταλική όπερα του του 17ου αιώνα. Οι πρωταγωνιστές (φιγούρες και μαριονέτες) πλαισιώνονται από μια ομάδα διακεκριμένων μουσικών στον χώρο της μπαρόκ μουσικής που δραστηριοποιούνται και στον χώρο της ελληνικής παραδοσιακής μουσικής, οι οποίοι θα ντύσουν μουσικά την παράσταση με πρωτότυπη μουσική του Monteverdi και παραδοσιακούς ήχους.

Il argomento

 

Αρνούμενος να υπηρετήσει τον Σουλτάνο στον Κρητικό πόλεμο που ξεκίνησε το 1645, ο έλληνας zanni  –ο γνωστός σε όλους μας Καραγκιόζης– το σκάει αμέσως μετά την αποβίβαση των Οθωμανικών στρατευμάτων στην Κρήτη.  Στην προσπάθειά του να επιστρέψει στο σπίτι του και την οικογένειά του και μετά από περιπλάνηση και περιπέτειες σε θάλασσες και σε χώρες μακρινές, η μοίρα τον φέρνει στη Βενετία. Εκεί θα συναντήσει τον ιταλό ομόλογό του, τον Αρλεκίνο, ο οποίος στο πρόσωπο του Καραγκιόζη θα δει έναν έναν αρχαίο έλληνα ήρωα (τον Οδυσσέα) που γνώρισε μέσα από μια παράσταση όπερας κάποιου Κόντε Βέρντι [sic], την οποία είχε παρακολουθήσει πριν από χρόνια, στις εκδηλώσεις του καρναβαλιού της Βενετίας του 1640. Προκειμένου να δώσει κουράγιο στον ταλαιπωρ(ημέν)ο Καραγκιόζη και να τον πείσει ότι είναι κοντά το νόστιμον ήμαρ, του παρουσιάζει, με τον δικό του μοναδικό τρόπο, την ιστορία της Επιστροφής του Οδυσσέα στην Πατρίδα, εισάγοντάς τον στον κόσμο της ιταλικής όπερας του 17ου αιώνα.

 

Συντελεστές:      1 καραγκιοζοπαίκτης (Αλέξανδρος Μελισσηνός)

                        1 τραγουδιστής (Έλενα Κρασάκη)

3 μουσικοί (Θεόδωρος Κίτσος – θεόρβη/μπουζούκι, Ιάσονας Ιωάννου – μπαρόκ βιολοντσέλο/λαϊκή κιθάρα, Δημήτρης Τίγκας – βιολόνε/ μπαγλαμάς)

  1. Γνωρίζοντας την όπερα και το μπαλέτο

Εκπαιδευτικά εργαστήρια καλλιτεχνικής δημιουργίας κι έρευνας με αφορμή τις παραγωγές όπερας και μπαλέτου της ΕΛΣ.

Νοέμβριος 2017- Μάιος 2018

2.1. Καρυοθράυστης

 

Eργαστήριο για παιδιά 8-11 ετών

Ένα διήμερο εργαστήρι για παιδιά ηλικίας 8 έως 11 ετών, εμπνευσμένο από την παραγωγή μπαλέτου του Καρυοθραύστη, με σκοπό οι συμμετέχοντες να γνωρίσουν τα εργαλεία του χορού και του θεάτρου. Τα παιδιά θα φτιάξουν τη δική τους ιστορία, θα δώσουν ζωή στα δικά τους παιχνίδια και θα περιηγηθούν σ’ένα συναρπαστικό ταξίδι – έκπληξη. Στο τέλος του εργαστηρίου θα γίνει μια σύντομη παρουσίαση για τους γονείς. Οι συμμετέχοντες θα πρέπει να φέρουν μαζί τους το αγαπημένο τους παιχνίδι και θα φύγουν παίρνοντας μαζί τους μια αναμνηστική κατασκευή.

Σχεδιασμός/Υλοποίηση:

Κατερίνα Γεβετζή, χορεύτρια/παιδαγωγός

Μάρω Πέτλη, θεατρολόγος/ηθοποιός

Ημερομηνία υλοποίησης: 20 & 21 Ιανουαρίου 2018, 11πμ-1μμ

2.2. Μαγικός Αυλός

Εργαστήριο για παιδιά και εφήβους

Ένα βιωματικό εργαστήριο για παιδιά και εφήβους που θα τους ταξιδέψει στη μαγεία της όπερας Μαγικός Αυλός του Μότσαρτ. Στόχος είναι τα παιδιά κι οι έφηβοι να γνωρίσουν όλες τις τέχνες που συμμετέχουν στο καλλιτεχνικό είδος «όπερα» και το πώς αυτές λειτουργούν ισάξια για τη δημιουργία μίας παράστασης όπερας. Στο ταξίδι μας αυτό θα έχουμε χρώματα, σχήματα και υφές που θα μας δείξουν το δρόμο για την ανακάλυψη του μαγικού αυλού.

 

Σχεδιασμός/Υλοποίηση:

Zωή Λυμπεροπούλου, θεατρολόγος/παιδαγωγός

Βενετία Νάση, σκηνογράφος/θεατρολόγος/παιδαγωγός

Ημερομηνία υλοποίησης:

3 Μαρτίου 2018, 11πμ-2μμ για παιδιά 7-10 ετών

4 Μαρτίου 2018, 11πμ-2μμ για εφήβους 11-15 ετών

 

Ανώτατος αριθμός συμμετεχόντων ανά εργαστήριο: 20 συμμετέχοντες

2.3. Fairy Queen

Εκπαιδευτική δράση με αφορμή την παραγωγή όπερας της ΕΛΣ Η βασίλισσα των ξωτικών του H. Purcell.

 

Απρίλιος-Μάιος 2018

 

Η εκπαιδευτική δράση αποτελείται από δύο παράλληλα και συνεργαζόμενα μεταξύ τους εργαστήρια, Τα δύο εργαστήρια σε συνεργασία μεταξύ τους θα παορυσιάσουν μια πρωτότυπη μουσικοθεατρική παράσταση με αφορμή την όπερα Fairy Queen, ανοιχτή στο κοινό και με ελεύθερη είσοδο.

  • Μουσική ομάδα, για παιδιά 9-13 ετών, με βασικές γνώσεις μουσικού οργάνου /τραγούδι και για εφήβους 14-18 ετών, σπουδαστές μουσικής/ τραγουδιού επιπέδου μέσης σχολής και άνω.

 

Ημερομηνίες διεξαγωγής εργαστηρίου: 21,22,28,29 Απριλίου και 5,6 Μαϊου, 10πμ-12μμ

 

Ανώτατος αριθμός συμμετεχόντων: 20 συμμετέχοντες

 

Σχεδιασμός/Υλοποίηση: Ανν-Κριστίν Σωφρονίου, μουσικός/ μουσικοπαιδαγωγός/ερευνήτρια, Άντης Σκορδής, μουσικός/συνθέτης

  • Εικαστική ομάδα, για παιδιά ηλικίας 7 εώς 12 ετών

 

Ημερομηνίες διεξαγωγής εργαστηρίου: 21,22,28,29 Απριλίου και 5,6 Μαϊου, 11-1μμ

 

Ανώτατος αριθμός συμμετεχόντων: 10 συμμετέχοντες

 

Σχεδιασμός/Υλοποίηση: Η Ορχήστρα των Χωμάτων

Με αφορμή την ιδέα της ανακύκλωσης μουσικού υλικού το εργαστήριο στοχεύει στη δημιουργία μιας νέας εκδοχής της όπερας Η βασίλισσα των ξωτικών του H. Purcell, επηρεασμένης από την τεχνική του Μ. Kagel, Ludwig Van (1969). Στόχος είναι η δημιουργία μιας πρωτότυπης ιστορίας, η μουσική επένδυση της οποίας προκύπτει από την ομαδική σύνθεση και δημιουργία των συμμετεχόντων.

Ποια ήταν η βασίλισσα των ξωτικών; Που ζούσε και τι ρούχα φορούσε; Με αφορμή την όπερα Fairy Queen του H. Purcell, οι συμμετέχοντες μεταμορφώνονται σε σκηνογράφους-ενδυματολόγους, πειραματίζονται με διάφορα υλικά και μαθαίνουν πως μπορούν να μεταφράσουν σε κοστούμια και αντικείμενα ένα έργο όπερας.  Δεν μένουν όμως μόνο σε αυτό! Συνεργάζονται με το παράλληλο μουσικό εργαστήριο και επανεφευρίσκουν τα κοστούμια και τα σκηνικά της καινούριας αυτή εκδοχή του Fairy Queen.

 

Το πρόγραμμα Γνωρίζοντας την όπερα και το μπαλέτο παρέχεται από την ΕΛΣ χωρίς κόστος συμμετοχής και πραγματοποιείται στις εγκαταστάσεις της ΕΛΣ στο ΚΠΙΣΝ. Οι ενδιαφερόμενοι για πληροφορίες και εγγραφές μπορούν να καλούν το 2130885742, κ. Πανάγου. Η συμμετοχή είναι δωρεάν και τηρείται σειρά προτεραιότητας

 

Συντονισμός δράσης: Εκπαιδευτικές και Κοινωνικές Δράσεις ΕΛΣ

  1. Μουσειοσκευές/Εκπαιδευτικοί φάκελοι

Εκπαιδευτικό υλικό/ Υποστηρικτικά Εργαστήρια

 

Οκτώβριος 2017 – Μάιος 2018

 

Η Εθνική Λυρική Σκηνή έχει στην κατοχή της ένα σύνολο μουσειοσκευών και εκπαιδευτικών φακέλων , ειδικά σχεδιασμένων για την υποστήριξη της σχολικής εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Η κατασκευή των μουσειοσκευών και των εκπαιδευτικών φακέλων εντάχθηκε στο πλαίσιο του επιχειρησιακού προγράμματος “Εκπαίδευση και δια βίου μάθηση” και συγχρηματοδοτήθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους (Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο Αναφοράς 2007-2013).

Συντονισμός δράσης: Εκπαιδευτικές και Κοινωνικές Δράσεις ΕΛΣ

Σύλληψη, σχεδιασμός, παρουσίαση: Κωνσταντίνα Στράνη, μονωδός/καλλιτεχνική εκπαιδεύτρια, συνεργάτης των Εκπαιδευτικών και Κοινωνικών Δράσεων ΕΛΣ

Το πρόγραμμα παρέχεται από την ΕΛΣ χωρίς κόστος συμμετοχής

 

 

3.1.Μουσειοσκευές

 

Οι μουσειοσκευές είναι εκπαιδευτικές βαλίτσες οι οποίες, μέσω διαδικασίας δανεισμού προς σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, ενισχύουν τη διδασκαλία των μαθημάτων της Μουσικής και του Θεάτρου και συμβάλλουν στην εξικοίωση μαθητών και εκπαιδευτικών με το λυρικό θέατρο και το καλλιτεχνικό και εκπαιδευτικό έργο της ΕΛΣ. Τον Μάιο του 2017 οι Εκπαιδευτικές και Κοινωνικές Δράσεης της ΕΛΣ ολοκλήρωσαν τον πρώτο κύκλο εργαστηρίων σε 40 δημοτικά σχολεία της Αττικής με τίτλο 3ο Κουδούνι όπερα, το οποίο είχε ως βασικό του εργαλείο την μουσειοσκευή. Στόχος της ΕΛΣ είναι η συνέχιση του εργαστηρίου και η διεύρυνσή σου σε περισσότερα σχολεία της Αττικής και της περιφέρειας.

Η Εθνική Λυρική Σκηνή έχει στην κατοχή της πενήντα (50) μουσειοσκευές οι οποίες συνοδεύονται από έναν εκπαιδευτικό φάκελο έκαστη. Οι Μουσειοσκευές προορίζονται για χρήση εντός της σχολικής τάξης και συνοδεύονται από έναν εκπαιδευτικό φάκελο έκαστη για αποκλειστική χρήση από τον εκπαιδευτικό.

Συγκεκριμένα οι Μουσειοσκευές περιλαμβάνουν:

  • Κείμενα τεκμηρίωσης για την ιστορία της όπερας
  • Κείμενα τεκμηρίωσης για την ιστορία και την ταυτότητα της ΕΛΣ
  • Κείμενα από τα αρχεία της ΕΛΣ σχετικά με σημαντικές παραστάσεις, κριτικές, περιλήψεις έργων, βιογραφικά καλλιτεχνών κλπ.
  • Μακέτα σκηνής και κινούμενα στοιχεία (ηθοποιοί, σκηνικά, μουσικοί) ώστε το παιδί να μπορεί να αναπαραστήσει μία παράσταση.
  • CD με το ακουστικό μέρος του έργου για να συνοδεύει μια παράσταση
  • CD rom με φωτογραφικό υλικό από παραστάσεις, κοστούμια, σκηνικά κλπ
  • DVD με φωτογραφικό υλικό από παραστάσεις, κοστούμια, σκηνικά κλπ
  • DVD με ηχητικά αποσπάσματα από διάσημες όπερες
  • Φυλλάδια εργασίας για τους μαθητές
  • Φυλλάδιο οδηγιών χρήσης του υλικού και φυλλάδιο με προτάσεις δραστηριοτήτων προς τους εκπαιδευτικούς
  • Φυλλάδιο αξιολόγησης της μουσειοσκευής και των προτεινόμενων προγραμμάτων

Προτεινόμενος Σχεδιασμός Δράσης

 

Με αφορμή τη μετεστέγαση της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο Κέντρο Πολιτισμού του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, τα Εκπαιδευτικά Προγράμματα/Εκπαιδευτικές και Κοινωνικές Δράσεις της ΕΛΣ θέτουν ως προτεραιότητά τους τη γνωριμία τους με τα σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης των όμορων δήμων του ΚΠΙΣΝ (Καλλιθέα, Ταύρος, Μοσχάτο, Νέα Σμύρνη, Παλαιό Φάληρο). Κατά συνέπεια προτεραιότητα δανεισμού θα έχουν τα σχολεία της παραπάνω γεωγραφικής εμβέλειας.

Συντονισμός προγράμματος:

 

Εκπαιδευτικά Προγράμματα/Εκπαιδευτικές και Κοινωνικές Δράσεις της ΕΛΣ
Χρηματοδότηση δράσης:

 

Επιχειρησιακό πρόγραμμα “Εκπαίδευση και δια βίου μάθηση”. Συγχρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους (Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο Αναφοράς 2007-2013)
Σύλληψη, σχεδιασμός και εμψύχωση δράσης:

 

Εκπαιδευτικά Προγράμματα/Εκπαιδευτικές και Κοινωνικές Δράσεις της ΕΛΣ
Ειδικότητα συνεργάτη Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων/Εκπαιδευτικών και Κοινωνικών Δράσεων ΕΛΣ:

 

Μονωδός/καλλιτεχνική εκπαιδεύτρια
Ειδικότητα συνεργαζόμενου εκπαιδευτικού:

 

Μουσικός και Θεατρολόγος

 

 Προτεινόμενο Χρονοδιάγραμμα Δράσης

 

Διάρκεια δράσης:

 

Οκτώβριος 2016- Ιούνιος 2018
Επικοινωνία με διευθύνσεις σχολείων: Σεπτέμβριος 2016
Συλλογή ενδιαφέροντος και οριστικοποίηση συμμετεχόντων σχολείων:

 

Σεπτέμβριος – Οκτώβριος 2016
Διάρκεια δανεισμού ανά μουσειοσκευή/εκπαιδευτικό φάκελο: τρεις (3) εβδομάδες
Άφιξη μουσειοσκευής/εκπαιδευτικού φακέλου και εισαγωγικό εργαστήριο από συνεργάτη των Εκπαιδετικών Προγραμμάτων/Εκπαιδευτικών και Κοινωνικών Δράσεων ΕΛΣ: Από τέλη Οκτωβρίου 2016 και σε συνεχή ροή για την κάλυψη των περισσοτέρων σχολείων των όμορων δήμων
Δημιουργική διαδικασία με εργαλεία τη μουσειοσκευή και τον εκπαιδευτικό φάκελο με συντονιστή τον συνεργαζόμενο εκπαιδευτικό: τρεις (3) εβδομάδες
Αποστολή εκπαιδευτικού υλικού στην ΕΛΣ σε ηλεκτρονική μορφή για την πρόοδο των συμμετεχόντων: Με την λήξη της τρίτης εβδομάδας
Επιστροφή μουσειοσκευής και εκπαιδευτικού φακέλου στην ΕΛΣ: Με τη συμπλήρωση των τριών εβομάδων δανεισμού
Αριθμός συνεργαζόμενων τάξεων ανά σχολείο: Σε συνεννόηση με τη διεύθυνση κάθε σχολείου

 

 

 

Συνοδευτικό εργαστήριο για τις μουσειοσκευές υπό τον τίτλο 3ο κουδούνι όπερα

 

Το παραπάνω πρόγραμμα έχει στόχο τη γνωριμία και ενημέρωση των μαθητών με την όπερα και το παραγωγικό έργο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Η μουσειοσκευή φθάνει στο χώρο του συνεργαζόμενου σχολείου με τη συνοδεία ενός καλλιτεχνικού εκπαιδευτή/εμψυχωτή, ο οποίος σε συνεργασία με την καλλιτεχνική ειδικότητα του μουσικού ή του θεατρολόγου του σχολείου, υλοποιεί διαδραστικό εργαστήριο μίας σχολικής ώρας το οποίο βασίζεται στο περιεχόμενο της μουσειοσκευής. Το εργαστήριο μπορεί να υλοποιηθεί σε τμήματα της ε΄&στ΄ δημοτικού. Με το πέρας του εργαστηρίου, η μουσειοσκευή θα παραμένει στο σχολείο για ένα διάστημα τριών εβδομάδων με σκοπό την περαιτέρω αξιοποίηση του υλικού που περιέχει, από τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές. Η Εθνική Λυρική Σκηνή αναλαμβάνει την επιστροφή της μουσειοσκευής από το σχολείο στους χώρους της.

 

 

Το πρόγραμμα παρέχεται από την ΕΛΣ χωρίς κόστος συμμετοχής

              3.2. Εκπαιδευτικοί φάκελοι

Οι εκπαιδευτικοί φάκελοι, μέσω διαδικασίας δανεισμού προς εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, ενισχύουν τη διδασκαλία των μαθημάτων της Μουσικής και του Θεάτρου και συμβάλλουν στην εξικοίωση εκπαιδευτικών με το λυρικό θέατρο και το καλλιτεχνικό και εκπαιδευτικό έργο της ΕΛΣ.

Η Εθνική Λυρική Σκηνή έχει στην κατοχή της εκατό (100) εκπαιδευτικούς φακέλους, πενήντα (50) εκ των οποίων οι οποίοι μπορούν να δανειστούν σε εκπαιδευικούς αυτόνομα, χωρίς τη μουσειοσκευή. Ο εκπαιδευτικός προορίζεται για αποκλειστική χρήση από τον εκπαιδευτικό.

Συγκεκριμένα οι Εκπαιδευτικοί Φάκελοι περιλαμβάνουν:

  • Υλικό τεκμηρίωσης: κείμενα, κριτικές, περιλήψεις, βιογραφικά, θεωρία και πρακτική της όπερας
  • Φωτογραφικό υλικό: φωτογραφίες παραστάσεων, κοστουμιών, σκηνικών, ηθοποιών, μουσικών
  • Ηχητικό υλικό: αποσπάσματα από διάσημες όπερες.

Προτεινόμενος Σχεδιασμός Δράσης

 

Με αφορμή τη μετεστέγαση της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο Κέντρο Πολιτισμού του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, τα Εκπαιδευτικά Προγράμματα/Εκπαιδευτικές και Κοινωνικές Δράσεις της ΕΛΣ θέτουν ώς προτεραιότητά τους τη γνωριμία τους με τα σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης των όμορων δήμων του ΚΠΙΣΝ (Καλλιθέα, Ταύρος, Μοσχάτο, Νέα Σμύρνη, Παλαιό Φάληρο).  Κατά συνέπεια προτεραιότητα δανεισμού θα έχουν τα σχολεία της παραπάνω γεωγραφικής εμβέλειας.

Συντονισμός προγράμματος:

 

Εκπαιδευτικά Προγράμματα/Εκπαιδευτικές και Κοινωνικές Δράσεις της ΕΛΣ
Χρηματοδότηση δράσης:

 

Επιχειρησιακό πρόγραμμα “Εκπαίδευση και δια βίου μάθηση”. Συγχρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους (Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο Αναφοράς 2007-2013)
Σύλληψη και σχεδιασμός δράσης:

 

Εκπαιδευτικά Προγράμματα/Εκπαιδευτικές και Κοινωνικές Δράσεις της ΕΛΣ
Ειδικότητα συνεργαζόμενου εκπαιδευτικού:

 

Μουσικός και Θεατρολόγος

 

 

Προτεινόμενο Χρονοδιάγραμμα Δράσης

 

 

Διάρκεια δράσης:

 

Οκτώβριος 2016- Ιούνιος 2018
Επικοινωνία με διευθύνσεις σχολείων: Σεπτέμβριος 2016
Συλλογή ενδιαφέροντος και οριστικοποίηση συμμετεχόντων σχολείων:

 

Σεπτέμβριος – Οκτώβριος 2016
Διάρκεια δανεισμού ανά μουσειοσκευή/εκπαιδευτικό φάκελο: Δύο εβδομάδες
Άφιξη εκπαιδευτικού φακέλου: Από τέλη Οκτωβρίου 2016 και σε συνεχή ροή για την κάλυψη των περισσοτέρων σχολείων των όμορων δήμων
Προετοιμασία συνεργαζόμενου εκπαιδευτικού για ενσωμάτωση του υλικού στο μάθημα: Μία εβδομάδα
Παρουσίαση υλικού εκπαιδευτικού φακέλου σε κάθε τάξη: Εβδομάδα Όπερας: Η Εθνική Λυρική Σκηνή στο σχολείο
Επιστροφή μουσειοσκευής και εκπαιδευτικού φακέλου στην ΕΛΣ: Με τη συμπλήρωση των τριών εβομάδων δανεισμού
Αριθμός συνεργαζόμενων τάξεων ανά σχολείο: Όλες οι τάξεις κατά τη διάρκεια του μαθήματος Μουσικής

  • Διαδικτυακός ιστοτόπος/Διαδικτυακές εκπαιδευτικές εφαρμογές

Συμπληρωματικά στα παραπάνω εκπαιδευτικά εργαλεία προς δανεισμό σε σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ενθαρρύνεται η επισκεψη και η αξιοποίηση του περιεχομένου του διαδικτυακού τόπου και των διαδικτυακών εφαρμογών της ΕΛΣ.

Η φιλοξενία των εξής θεματικών περιοχών στο διαδικτυακό ιστοτόπο της ΕΛΣ προσθέτει μία υψηλού επιπέδου ανοιχτή ερευνητική πλατφόρμα, προσβάσιμη σε νέους και ενήλικες επισκέπτες.

  • Εικονική Έκθεση
  • Εικονική Περιήγηση
  • Μέσα στο χρόνο
  • Ηλεκτρονική Πυξίδα

 

Με γνώμονα την προσβασιμότητα σε νεαρές ηλικίες, η Εθνική Λυρική Σκηνή φιλοξενεί στο διαδικτυακό της τόπο δεκατέσσερις (14) διαδραστικές εκπαιδευτικές εφαρμογές, η παρουσίαση των οποίων καθώς και η ενθάρρυνση των συμμετεχόντων νεαρών ηλικιών για χρήση αυτών εξοπλίζει τις εκπαιδευτικές και κοινωνικές δράσεις του Πλάνου Δράσης με τεχνολογικά εργαλεία. Από τη γνώση…στο παιχνίδι είναι μια πλήρως προσβάσιμη πλατφόρμα γνωριμίας με την όπερα και την ΕΛΣ μέσα από την πληροφόρηση και το παιχνίδι.

http://virtualmuseum.nationalopera.gr/el/ekpaideytikesefarmoges

nationalopera.gr

  1. Το πάρκο των οπεροφόρων

Βιωματικά εργαστήρια για τις τέχνες και την αειφόρο ανάπτυξη

Βιωματικά εργαστήρια για τις τέχνες και το περιβάλλον στο Πάρκο Σταύρος Νιάρχος του ΚΠΙΣΝ Φθινόπωρο 2017- Άνοιξη 2018

Η νέα καλλιτεχνική σεζόν ξεκινάει με τη μουσική, το λυρικό τραγούδι, τις μελωδίες και τους ήχους της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο ΚΠΙΣΝ. Έξω από το κτίριο ακολουθούν οι ήχοι του πάρκου Σταύρος Νιάρχος: οι μέλισσες, οι τσαλαπετεινοί, οι κότσιφες και τα τζιτζίκια με τις δικές τους μελωδίες. Τα νέα περιβαλλοντικά προγράμματα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής εμπνέονται από τους ήχους μέσα και έξω – τους ήχους της φύσης και τους ήχους που εμπνέονται από τη φύση. Σε τρεις κύκλους περιβαλλοντικών εκπαιδευτικών δράσεων με οχήματα την ακρόαση, την παρατήρηση, το ελεύθερο παιχνίδι, το παραμύθι και τα εικαστικά θα ανακαλύψουμε τις δικές μας συνδέσεις των τεχνών του λυρικού θεάτρου με το φυσικό περιβάλλον.

  1. Στα μονοπάτια του Πάρκου με το Πουλί της Φωτιάς, για παιδιά 6-12 ετών

Το εργαστήριο έχει διήμερη διάρκεια και ολοκληρώνεται σε κύκλο 2 συναντήσεων (Σάββατο και Κυριακή)

Ημερομηνία υλοποίησης: 21 και 22 Οκτωβρίου 2017, 11-1μμ

Ανώτατος αριθμός συμμετεχόντων: 20 συμμετέχοντες

 

  1. Φτερωτές πριμαντόνες και το Αηδόνι του αυτοκράτορα, για παιδιά 6-12 ετών

Το εργαστήριο έχει διήμερη διάρκεια και ολοκληρώνεται σε κύκλο 2 συναντήσεων (Σάββατο και Κυριακή)

Ημερομηνία υλοποίησης: 31 Μαρτίου  και 1 Απριλίου 2018, 11-1μμ

Ανώτατος αριθμός συμμετεχόντων: 20 συμμετέχοντες

Σχεδιασμός/Υλοποίηση: Δώρα Μπασδέκη, περιβαλλοντολόγος/εκπαιδεύτρια βιωματικών περιβαλλοντικών εκπαιδευτικών προγραμμάτων, Ελένη Μιχαήλου, μουσικοπαιδαγωγός

 

  1. Οι εξερευνητές του Πάρκου, για παιδιά 5-8 ετών

 

Σχεδιασμός/Υλοποίηση: Η Ορχήστρα των Χωμάτων

Ημερομηνία υλοποίησης: 2 & 3 Ιουνίου 2018, 10-12μμ

Ανώτατος αριθμός συμμετεχόντων: 20 συμμετέχοντες

 

Το πρόγραμμα Το πάρκο των Οπεροφόρων παρέχεται από την ΕΛΣ χωρίς κόστος συμμετοχής και πραγματοποιείται στις εγκαταστάσεις της ΕΛΣ στο ΚΠΙΣΝ. Οι ενδιαφερόμενοι για πληροφορίες και εγγραφές μπορούν να καλούν το 2130885742, κ. Πανάγου. Η συμμετοχή είναι δωρεάν και τηρείται σειρά προτεραιότητας

 

Συντονισμός δράσης: Εκπαιδευτικές και Κοινωνικές Δράσεις ΕΛΣ

 

 

  1. Ιζαντόρα Ντακ

Ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα μουσικής, θεάτρου και χορού για την αποδοχή της διαφορετικότητας

 

Οκτώβριος – Δεκέμβριος 2017                           

Το  βιωματικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα μουσικής, θεάτρου και χορού απευθύνεται σε παιδιά α’, β’, γ’ και δ ́ δημοτικού και πραγματοποιείται εντός του κατ’ επιλογήν  συνεργαζόμενου σχολείου, στο πλαίσιο δύο σχολικών ωρών με την σύμπραξη των υπεύθυνων εκπαιδευτικών και των μαθητών του σχολείου. Στόχος του προγράμματος είναι η προσέγγιση της διαφορετικότητας, η ενθάρρυνση της συναισθηματικής έκφρασης και η ενίσχυση της ενσυναίσθησης των παιδιών.

Το εργαστήριο είναι βασισμένο στην ιστορία της Ιζαντόρα Ντακ, της συγγραφέως Στέλλας Μιχαηλίδου, η οπιία είναι εμπνευσμένη από την αληθινή ιστορία της κορυφαίας χορεύτριας σύγχρονου χορού, γνωστή και ως η “ξυπόλυτη χορεύτρια”, Ιζαντόρα Ντάνκαν. Το βιβλίο κυκλοφόρησε με την εικονογράφηση του Απόστολου Βέττα, από τις εκδόσεις Καλειδοσκόπιο (Αθήνα, 2016).

Στην περιπετειώδη και συγκινητική ιστορία μιας ξεχωριστής πάπιας που ανακαλύπτει την ταυτότητά της μέσα σε ένα, βασίζεται ο σχεδιασμός του παρόντος προγράμματος, που έχει ως βασικό στόχο την ευαισθητοποίηση ομάδων παιδιών στην διαφορετικότητα: στην σπουδαιότητα δηλαδή της έκφρασης αλλά και της αποδοχής των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών κάθε μέλους μιας ομάδας.

Τεχνικές του εκπαιδευτικού δράματος καθώς και μουσικοπαιδαγωγικές τεχνικές χρησιμοποιούνται και συνδυάζονται, προκειμένου να προσφέρουν μια συμπυκνωμένη βιωματική εμπειρία. Πιο συγκεκριμένα, τα παιδιά θα παίξουν παιχνίδια ρόλων, θα φτιάξουν ομαδικά γλυπτά, θα κινηθούν και θα χορέψουν ακούγοντας άλλες φορές ηχογραφημένη και άλλες φορές ζωντανή μουσική, θα τραγουδήσουν και θα πειραματιστούν με τη φωνή τους, θα συζητήσουν, θα φτιάξουν το περίγραμμα της ιστορίας και θα συνεργαστούν παίζοντας διασκεδαστικά παιχνίδια.

Τα παιδιά συμμετέχουν ενεργά καθ’ όλη τη διάρκεια του εργαστηρίου, ξεδιπλώνοντας σταδιακά την ιστορία του παραμυθιού. Με τη βοήθεια των εμψυχωτών, σταματούν σε καίρια σημεία της ιστορίας για να εξερευνήσουν μέσα από δράσεις τα σημαντικά θέματα που θίγονται στο παραμύθι, τα διλήμματα και τη συναισθηματική κατάσταση των ηρώων. Το ασφαλές πλαίσιο που προσφέρει το παραμύθι, δίνει την ευκαιρία στα παιδιά να αγγίξουν ζητήματα που πιθανόν να απασχολούν και τα ίδια.

Με την ολοκλήρωση του εργαστηρίου, οι εμψυχώτριες αφήνουν στο σχολείο μια σειρά προτεινόμενων δραστηριοτήτων, με βασικά εργαλεία το θέατρο, τη μουσική και τα εικαστικά, για τη συνέχεια της δημιουργικής διαδικασίας εντός του σχολικού πλαισίου.

 

Συντονισμός δράσης: Εκπαιδευτικές και Κοινωνικές Δράσεις ΕΛΣ

Σχεδιασμός/ Υλοποίηση: Σταυρούλα Παυλίκου, Ψυχολόγος/Μουσικοθεραπεύτρια, Μαρία Τερζάκη, Σκηνοθέτης/Θεατροπαιδαγωγός

Το πρόγραμμα παρέχεται από την ΕΛΣ χωρίς κόστος συμμετοχής

 

 

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.