«Περικλέους Επιτάφιος» και «Αντιγόνη»

Χωρίς ίχνος αιδούς και καβαφικής περίσκεψης, γίναμε μάρτυρες της νέας παλινωδίας του Υπουργείου Παιδείας αναφορικά με το μάθημα της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας στη Β΄ Λυκείου και συγκεκριμένα για την Αντιγόνη του Σοφοκλή και τον Επιτάφιο του Θουκυδίδη.

Αναρωτιέται, λοιπόν, κάθε προβληματιζόμενος άνθρωπος, μαθητής και δημοκρατικός πολίτης, γιατί η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας αδιαφορεί και δεν αφουγκράζεται τις προτάσεις των επιστημονικών ενώσεων και κωφεύει κλείνοντας ερμητικά ώτα και οφθαλμούς στα κελεύσματα τόσων πανεπιστημιακών δασκάλων προκαλώντας με την αλαζονική και αδιάλλακτη στάση της; Είναι θέμα των γνωστών ιδεολογικών αγκυλώσεων ή απόρροια σκληρής μνημονιακής πολιτικής με ανεπανόρθωτες συνειδητές, κατά τα φαινόμενα, πλέον επιπτώσεις στα ανθρωπιστικά μαθήματα;

Απαντήσεις για άλλη μία φορά δεν θα δοθούν, εφόσον δεν τηρήσατε ούτε στοιχειωδώς και τύποις τις υποσχέσεις σας για επαναφορά της διδασκαλίας του Επιταφίου Λόγου του Περικλή στο Γενικό Λύκειο ως αυτόνομου και αυτοτελούς μαθήματος αποδίδοντας, έτσι, την αξία και τη σημασία που του αρμόζει.

Η φαινομενική ευαισθησία σας και το υποκριτικό ενδιαφέρον για την καλλιέργεια της κοινωνικής και πολιτικής συνείδησης των μαθητών εξαντλήθηκε σε 10 (!) μόνο σελίδες του σχολικού βιβλίου και σε ασφυκτικό χρονικό πλαίσιο διδασκαλίας του εν λόγω μαθήματος σε διαστημα μόλις 2 μηνών– εμβόλιμα θα λέγαμε- αλλά και εις βάρος της διδασκαλίας της Αντιγόνης του Σοφοκλή που πρόσφατα διαβεβαιώνατε για τη μη κατάργηση και υποβάθμιση της.

Ζητάτε από τους φιλολόγους και τους μαθητές να προβληματιστούν για τη διαχρονικότητα των ιδεών που ανακύπτουν από αυτά τα δύο μνημειώδη έργα της κλασσικής γραμματείας σε ένα φειδωλό δίωρο την εβδομάδα με γενικόλογες οδηγίες διδασκαλίας, χωρίς επαρκή γραμματολογικά σχόλια, χωρίς εικονογραφικό υλικό αλλά ως μία απλή, ψυχρή, διαδικασία άκρως διεκπεραιωτική.

Το συμπέρασμα είναι ότι με τις μεσοβέζικες λύσεις που προτείνετε και δυστυχώς εφαρμόζετε, καταργείτε εσκεμμένα και χωρίς οποιονδήποτε ενδοιασμό κάθε επιστημολογική και παιδαγωγική αρχή της διδασκαλίας των ανθρωπιστικών μαθημάτων με βραχυπρόθεσμο στόχο την απαξίωση τους στη συνείδηση των μαθητών και τον απώτερο εξοβελισμό του μαθήματος των Αρχαίων Γενικής Παιδείας από το ωρολόγιο πρόγραμμα του Νέου Λυκείου που ευαγγελίζεστε.

Να υπενθυμίσουμε ότι αυτή η τακτική αποτελεί αντάξια συνέχεια «των έργων» του πρόσφατου παρελθόντος σας, αφού μόλις πέρυσι προχωρήσατε στην μείωση 1 ώρας ανά τάξη του μάθηματος της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας στο Γυμνάσιο και συμβάλατε ακόμα περισσότερο στην συνακόλουθη απαξίωση των Αρχαίων αφού τα κατατάξατε μεταξύ των μη εξεταζομένων μαθημάτων στο Γυμνάσιο.

Ως Πανελλήνιος Σύλλογος Αναπληρωτών Φιλολόγων αποδοκιμάζουμε το νέο πρόγραμμα σπουδών για τα Αρχαία Ελληνικά Γενικής Παιδείας της Β΄ τάξης Γενικού Λυκείου και συνεχίζουμε τον αγώνα ενάντια στον διαρκή πόλεμο που έχει κηρύξει το Υπουργείο απέναντι στις ανθρωπιστικές σπουδές.

ΥΓ. Πραγματικά, προκαλεί την απορία αλλά και την θλίψη μας πώς είναι δυνατόν τα συνεχή αιτήματα του συλλόγου μας για συνάντηση με την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας ήδη από τον Φεβρουάριο του 2017, να περιμένουν απάντηση μέχρι και σήμερα παρά τις συνεχείς οχλήσεις μας σε κάθε «υπεύθυνο» εκ μέρους του Υπουργείου.

Ο Πρόεδρος Η Γραμματέας
Κωνσταντίνος Μπουζιάνος Δέσποινα Βλασσοπούλου

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.