Βρισκόμαστε στη βρεφική ηλικία.
Κατά τη γέννηση ο βρεφικός εγκέφαλος περιέχει 100 δισεκατομμύρια νευρώνες, τόσα περίπου νευρικά κύτταρα όσα και αστέρια στον γαλαξία και σχεδόν όλους τους νευρώνες που θα έχει ποτέ. Ο εγκέφαλος ξεκινά να σχηματίζεται πριν τη γέννηση, τρεις εβδομάδες μετά τη σύλληψη. Πριν τη γέννηση, ο εγκέφαλος παράγει τρισεκατομμύρια νευρώνες και συνάψεις (οι συνδέσεις ανάμεσα στα εγκεφαλικά κύτταρα), ποσό πολύ μεγαλύτερο από αυτό που χρειάζεται. Οι νευρώνες είναι παρόντες κατά τη γέννηση όπως και κάποιες συνάψεις. Καθώς οι νευρώνες ωριμάζουν, όλο και περισσότερες συνάψεις δημιουργούνται. Στη γέννηση οι συνάψεις ανά νευρώνα είναι 2500, αλλά ως την ηλικία των τριών ετών είναι περίπου 15.000 ανά νευρώνα. Ο εγκέφαλος εξαλείφει τις συνδέσεις που χρησιμοποιούνται σπάνια ή δε χρησιμοποιούνται ποτέ, διαδικασία η οποία αποτελεί φυσικό κομμάτι της εγκεφαλικής ανάπτυξης.
Οι συνδέσεις ανάμεσα στους νευρώνες σχηματίζονται καθώς το παιδί που αναπτύσσεται αποκτά εμπειρίες από τον κόσμο που το περιβάλλει και δημιουργεί δεσμούς με τους γονείς του, άλλα μέλη της οικογένειας και γενικότερα όσους ασχολούνται με τη φροντίδα του.
Αν στο περιβάλλον του κυριαρχούν ιδέες περί συμμετοχικής κοινωνίας, τότε αναπτύσσονται εκείνες οι καλωδιώσεις που ενισχύουν τη συμμετοχική συμπεριφορά. Αν στο περιβάλλον αναπτύσσονται ιδέες μίσους και άμυνας, τότε αναπτύσσονται και ενισχύονται οι συνάψεις των νευρώνων που επικοινωνούν με τα επιθετικά κέντρα και τα κέντρα αυτοάμυνας και αυτοπροστατευτισμού.
Μέρα με την ημέρα, χτίζεται οι εγκέφαλος όχι με την καταγραφή και τη μνήμη όπως λανθασμένα θεωρείται αλλά με την επιλεκτική καλωδίωση των συνάψεων των νευρώνων. Τα κέντρα του εγκεφάλου που μένουν αδρανή χάνουν μεγάλο μέρος των συνάψεων ενώ τα δραστήρια κέντρα διατηρούν το μέγιστο αριθμό.
Βρισκόμαστε στην ώριμη εφηβεία
Αρχίζει η καταστρεπτική διαδικασία συνάψεων με απώλεια 2000 συνάψεων ημερησίως. Ο έφηβος πλέον έχει «κλειδώσει» την ιδεολογική του βάση, την ανθρωπιστική του διάσταση, τη μηχανιστική του αντίληψη, το καλλιτεχνικό του αισθητήριο, την κοινωνική ομάδα υποστήριξης, την κοινωνική ομάδα εναντίωσης και εκατοντάδες άλλους παράγοντες. Οι όποιες «επαναστατικές ιδέες που οδηγούν σε συμμετοχή σε εξεγέρσεις και ανατροπές είναι αποτέλεσμα μιας επιλεκτικής εξελικτικής διαδικασίας, κατά την οποία οι μπαμπάκηδες και οι μαμάκηδες δεν μας άφησαν γονίδια καθώς δεν αποσχίστηκαν από τη φυλή και την ομάδα που ανήκαν. Αντιθέτως, κυριαρχεί ο επαναστατημένος έφηβος που φέρει τα γονίδια των καλωδιώσεων πρωτόγονων προγόνων, που την «κοπανίσανε» από την καλύβα της μαμάς και του μπαμπά και γύρεψαν σύντροφο για νέο πυρήνα.
Βρισκόμαστε στη μεταμεσήλικη ηλικία.
Συνεχίζουμε να χάνουμε 2000 συνάψεις ημερησίως ενώ ο εγκέφαλος αναζητά εναγωνίως νέους δρόμους επικοινωνίας των μερών του, με τελική κατάληξη τις κεντρικές λεωφόρους κυκλοφορίας σημάτων και αναπολεί τις εποχές που δούλευε στα 64 Mbps ενώ τώρα το εύρος της λεωφόρου των ιδεών έχει περιοριστεί στα 2 Mbps. Κάθε ανατρεπτική άποψη πλέον του φαίνεται παρωχημένη και γραφική καθώς στα κύτταρά του έχει πέσει το σήμα τέλους.
Βρισκόμαστε στην ώριμη τρίτη ηλικία.
Το καθοριστικό αρχικό «χτίσιμο» του εγκεφάλου επιτρέπει τη συντήρηση του οικοδομήματος ή την κατάρρευση του. Από τους πρωτόγονους προγόνους μακροημέρευσαν όσοι συνέχιζαν να λειτουργούν σύμφωνα με ένα και μοναδικό νόμο: ΤΗ ΔΙΑΙΩΝΙΣΗ ΤΟΥ ΕΙΔΟΥΣ
Καθώς είχαν ξεπεράσει την αναπαραγωγική ηλικία για να αφήσουν τυχόν γονίδια μακροημέρευσης, επικοινώνησαν με τους απογόνους της πρώιμης φάσης και μεταλαμπάδευσαν την καλωδίωση της διαιώνισης και της επιβίωσης σε απειλούμενα περιβάλλοντα. Με τη σειρά τους οι υπο καλωδίωση νεοσσοί πήραν το μήνυμα των παππούδων και των χαρισματικών πουροπρογόνων και άφησαν γενετικό αποτύπωμα για τους δυναμένους να αποκωδικοποιήσουν.

Προηγούμενο άρθροΣτη Σύνοδο Πρυτάνεων ο Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Κ. Γαβρόγλου
Επόμενο άρθροΟ διαμελισμός της Σουζανίτας(ή τα βάσανα μιας αριστευσάσης κόρης στις πανελλαδικές)
Διευθύνω τα φροντιστήρια «Πράξις γκρουπ» στο Παλαιό Φάληρο Αττικής. Για περισσότερα από 20 χρόνια αναζητώ τρόπους που εμπνέουν στους μαθητές το όραμα.Πιστεύω, ότι δεν φτάνει να κάνεις καλό μάθημα, αλλά πρέπει να εφευρίσκεις διαρκώς νέες ιδέες για να ενθαρρύνεις στη γνώση και να προτρέπεις στην επιτυχία.Ανάμεσα στις μεθόδους που χρησιμοποιείς τότε, είναι και γνώσεις αλλότριων – φαινομενικά κλάδων. Θήτευσα και μυήθηκα στο παρελθόν στον ημιεπαγγελματικό κινηματογράφο ταινιών μικρού μήκους, καθώς και στην καλλιτεχνική φωτογραφία.Σε αμφότερα τα μέσα ευοδώθηκαν οι επιδόσεις μου σε βαθμό που μου άφησαν εμπειρία ικανοποιητική για να διευθύνω σκηνοθετικά μία παρουσίαση επαγγελματικού προσανατολισμού. Πιστεύω, ότι καλύτερα απ΄όλους μπορούν να χαράξουν το όραμα στους νέους αυτοί, που ζουν καθημερινά μαζί τους και διαθέτουν το απαραίτητο ταλέντο.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.