Ανακοίνωση Π.Ε.Φ. για τα θέματα Αρχαίων Προσανατολισμού:Άλλα λόγια ν᾽ αγαπιόμαστε…

Ανακοίνωση Π.Ε.Φ. για τα θέματα Αρχαίων Προσανατολισμού:Άλλα λόγια ν᾽ αγαπιόμαστε…

Συνάδελφοι,
αφού για άλλη μια χρονιά συνδεθήκαμε απευθείας με Da Capo, Κολωνάκι, για να ακούσουμε την άποψη της ΠΕΦ για τα θέματα των αρχαίων στις Πανελλαδικές, θα ήθελα να μοιραστώ μαζί σας ορισμένους προβληματισμούς και ελπίζω να με βοηθήσετε, γιατί μάλλον κάπου το χάνω:
1ον: Σαφή, λέει, τα ζητούμενα στο γνωστό. Σαφέστατα. Και ελαφρώς πανομοιότυπα, λέω εγώ. Ένας μαθητής που θα ήθελε, στο Β1 ζητούμενο, να σχολιάσει λίγο περισσότερο το δεύτερο παράδειγμα της καθολικότητας της πολιτικής αρετής θα ανακάλυπτε ότι το Β2 δεν ήταν καν ανάγκη να το απαντήσει πια. Αποτέλεσμα; Επικάλυψη θεμάτων. Πανικός, σβήσε, κόψε-ράψε, χάσιμο χρόνου, χαίρετε.
2ον: Οι ερωτήσεις σωστού-λάθους της εισαγωγής. Ο Γοργίας δεν αναφέρεται πουθενά μέσα στην ύλη, ωστόσο ζητήθηκε από τους μαθητές η άποψή τους σχετικά με το αν τον εκτιμούσε ο Σωκράτης περισσότερο απ’ ό,τι τον Πρωταγόρα. Προφανώς και επρόκειτο για ερώτηση-παγίδα, νόμιμο είναι, είναι και ηθικό όμως; Ας μην σχολιάσω και τη γενικότατη και αόριστη διατύπωση του τέταρτου ζητουμένου περί πλατωνικής αντίληψης για την αρετή.
3ον: Το αδίδακτο κείμενο. Δύο περίοδοι όλες κι όλες, εκ των οποίων η πρώτη ένας ατελείωτος υποθετικός λόγος. Νόημα γενικό, ασαφές, με ειδική ορολογία και λεξιλόγιο που είναι αδύνατον ένας μαθητής της Γ’ Λυκείου να γνωρίζει ή να μπορέσει να εικάσει τη σημασία του. Και χωρίς λεξιλογικές διευκρινίσεις, παρακαλώ. Κατά τη γνώμη μου, ένα εντελώς ακατάλληλο κείμενο για εξετάσεις. Μέσα σ’ όλα αυτά έρχονται και οι αστείες παρατηρήσεις της γραμματικής και του συντακτικού, για να επισφραγίσουν τη σουρεαλιστική παράνοια του ύφους των θεμάτων. Μόνο που, όσο εύκολες κι αν είναι οι παρατηρήσεις του συντακτικού, αν δεν μπορείς να μεταφράσεις λέξη, δεν μπορείς και να συντάξεις λέξη (και τούμπαλιν, βέβαια).
Ρωτώ λοιπόν: Απαντώνται από κάποιον τα θέματα πριν φύγουν από την ΚΕΕ; Γίνεται μία στοιχειώδης αξιολόγηση, μία πρόβλεψη για πιθανά προβλήματα που μπορεί να προκύψουν; Μόνο σ’ εμένα φάνηκαν ύπουλα τα χθεσινά «βατά» θέματα; Και ποιος ο ρόλος της ΠΕΦ; Να εκδίδει κάθε χρόνο μία πανομοιότυπη ανακοίνωση, χαϊδεύοντας τα αυτιά των ιθυνόντων;

Όλγα Τσούμα

Φιλολογικός Ιστότοπος on Facebook
Φιλολογικός Ιστότοπος

6 Σχόλια

Απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

  • Βεβαίως. Ο ρόλος της ΠΕΦ αυτός είναι. Να εκδίδει ανακοινώσεις.

    Βασίλης Reply
  • Η αλήθεια είναι ότι τα ερωτήματα περί Γοργία και πλατωνικής αντίληψης για την αρετή διευκρίνιζαν ότι αναφέρονταν στο έργο Πρωταγόρας και όχι γενικά. Επίσης δεν καταλαβαίνω, ποια λέξη στο άγνωστο ήταν δυσνόητη; Μόνο το “απιθάνως” θα μπορούσε να χαρακτηριστεί απαιτητικό, αλλά αν σκεφτεί κανείς την ετυμολογία α- στερ. + πείθω μπορεί να το βρει. Αυτό που ενόχλησε εμένα προσωπικά είναι οι ατέλειωτες ώρες που διάβαζα εισαγωγή, σχόλια βιβλίου, πλάγιο λόγο, ανάλυση μετοχής κλπ., για να φτάσω να δω αυτά τα θέματα. Θα συμφωνήσω μόνο για την ασαφή διατύπωση του Β1 και του Β2.

    Δανάη Reply
    • Αγαπητή Δανάη, το κείμενο περιείχε λέξεις και φράσεις όπως “των μεταβολών”, “απιθάνως”, “ενσημαινόμενος ήθος”. Ο λόγος ήταν μακροπερίοδος και το νόημα του κειμένου ασαφές. Δεν είναι όλα τα αποσπάσματα της αρχαίας ελληνικής γραμματείας κατάλληλα για τις Πανελλαδικές εξετάσεις. Αν, ωστόσο, εσείς δεν δυσκολευτήκατε, σας συγχαίρω από καρδιάς! Σημαίνει ότι κατανοείτε με ιδιαίτερη ευκολία τον αρχαίο ελληνικό λόγο.
      Ως προς την ερώτηση με το Γοργία, ακόμα κι αν επισημαίνεται ότι αφορά τον συγκεκριμένο διάλογο (Πρωταγόρας), και πάλι είναι απαράδεκτη, διότι δεν αναφέρεται πουθενά η επιβεβαίωση ή η διάψευσή της. Αφήστε που ο Πρωταγόρας είναι ένα μεγάλο έργο, πολύ μεγαλύτερο από τις 7 ενότητες της ύλης σας. Θα μπορούσε κάποιος μαθητής να τον έχει υπ’ όψιν του και να γνωρίζει ότι ο Σωκράτης μπορεί και να εκτιμούσε ιδιαιτέρως το Γοργία (υποθετικά μιλάω).
      Όπως και να ‘χει, σας εύχομαι καλά αποτελέσματα!

      Olga Tsouma Reply
  • Χαιρομαι να βλεπω φιλολογους να αξιολογουν και να μιλανε!!! Ειναι σιγουρο οτι τα γραπτα που επεσαν στα χερια σας θα εχουν διορθωθει με μεγαλη δικαιοσυνη γιατι κατεχετε αυτο που κανετε !!! Αλλα βεβαια ειναι και οι πολλοι που οταν διορθωνονται τα γραπτα με δικαιοσυνη και λογικη το θεωρουν ”επιείκεια”… καθως η βαθμολογηση ενος ευσυνειδητου φιλολογου δεν ταυτιζεται παντα με τις προχειρογραμμενες οδηγιες του Υπουργιου …

    Kate Reply
    • Συμφωνώ για τις οδηγίες.Σε πολλές περιπτώσεις επίσης ασαφείς και λανθασμένες

      Μανόλης Μαυρακάκης Reply

Απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.