Ο Όμιλος για την UNESCO Αμαρουσίου διοργανώνει σεμινάριο με θέμα: «Σχολικός εκφοβισμός. Ο σχεδιασμός πολιτικής για την αντιμετώπιση του φαινομένου στη σχολική κοινότητα», διάρκειας δύο ωρών, που θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 30/03/2017 και ώρα 17:45, στα γραφεία του Ομίλου μας Βασ. Γεωργίου 2-4,Μαρούσι, Πλατεία Ηλεκτρικού Σταθμού, 1ος όροφος.

Σύμφωνα με τη Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού, τα παιδιά έχουν δικαίωμα στην ελεύθερη πρόσβαση στην εκπαίδευση και δικαίωμα στο να ανατρέφονται και να εκπαιδεύονται σε ασφαλές πλαίσιο απαλλαγμένο από βία. Είναι υποχρέωση και στόχος κάθε σχολείου να παρέχει ένα πλαίσιο φροντίδας και να καλλιεργεί αξίες, όπως ο σεβασμός στη διαφορετικότητα και η αλληλεγγύη στους μαθητές του. Πολύ συχνά όμως, συμβαίνουν περιστατικά βίας σε σχολεία, ανεξαρτήτως βαθμίδας, που μας υπενθυμίζουν τη σημασία της προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού. Για πολλά παιδιά η καθημερινότητα του σχολείου δεν είναι ευχάριστη˙ βιώνουν την κοινωνική απομόνωση, το χλευασμό, τη λεκτική ή σωματική επίθεση, συχνά με τρόπο καλυμμένο. Τη δεκαετία του ’70 ο Νορβηγός ερευνητής Olweus έδωσε όνομα στα φαινόμενα βίας, που συμβαίνουν στο σχολικό περιβάλλον και συνήθως έχουν γνωστούς πρωταγωνιστές από δυο διακριτές ομάδες παιδιών (δράστες ή θύματα).

Ως σχολικός εκφοβισμός ορίζεται η εσκεμμένη, απρόκλητη, επιθετική και επιβλαβής συμπεριφορά, που εκδηλώνεται από ένα άτομο ή μια ομάδα ατόμων προς ένα άλλο με σκοπό την επιβολή, την καταδυνάστευση και την πρόκληση σωματικού και ψυχικού πόνου εντός και εκτός σχολείου (Olweus, 1994). Οι μορφές του εκφοβισμού χωρίζονται ανάλογα με τον τύπο της επίθεσης (σωματικός, λεκτικός, κοινωνικός), ανάλογα με το μέσο ή το χώρο που συμβαίνει (παραδοσιακός ή ηλεκτρονικός), και ανάλογα με την ταυτοποίηση του δράστη ή όχι (άμεσος ή έμμεσος)
(Sharp & Smith, 1994).

Επειδή τα παιδιά, που πέφτουν θύματα εκφοβισμού, δυσκολεύονται να αποκαλύψουν σε τρίτους τις εμπειρίες τους, πολλά από αυτά τα περιστατικά δεν τυχαίνουν της απαραίτητης προσοχής από υπεύθυνους διαχείρισης, με αποτέλεσμα το παιδί-θύμα να εγκλωβίζεται σ’ ένα φαύλο κύκλο ενοχοποίησης. Ενημερωμένοι γονείς και εκπαιδευτικοί, ευαισθητοποιημένοι συνομήλικοι μπορούν να κάνουν τη διαφορά και να δράσουν σωτήρια για την προστασία των παιδιών θυμάτων και να δώσουν ένα μήνυμα αλληλεγγύης.

Η βιβλιογραφία είναι γεμάτη από διάφορες προτάσεις, που αφορούν στρατηγικές αντιμετώπισης τέτοιων καταστάσεων˙ όπως ολοκληρωμένα προγράμματα σε επίπεδο σχολείου έως εξατομικευμένες παρεμβάσεις σε δράστες ή σε παιδιά, που έχουν πέσει θύματα εκφοβισμού. Από πολλές έρευνες φαίνεται η αποτελεσματικότητα των ολιστικών παρεμβάσεων σ’ όλη τη σχολική κοινότητα (Farrington and Ttofi, 2009). Τέτοιες παρεμβάσεις καταφέρνουν να ευαισθητοποιήσουν όλους τους μαθητές και μέλη του σχολείου, χωρίς να στοχοποιούν περαιτέρω τα παιδιά, που ανήκουν σε ευάλωτες ομάδες, για την εκδήλωση επιθετικής συμπεριφοράς. Επιπλέον, παρέχουν ένα δίκτυ προστασίας για τα παιδιά, που βρίσκονται σε κίνδυνο θυματοποίησης.

Αυτό το σεμινάριο γίνεται η αφορμή για να συζητήσουμε το ευαίσθητο θέμα του εκφοβισμού, βάζοντας στην άκρη μύθους και στερεότυπα, εγκαταλείποντας τη στάση της απόδοσης ευθυνών και υιοθετώντας μια ενεργητική και συνεργατική συμπεριφορά, ώστε να γίνουμε μέρος της λύσης. Προτείνουμε εργαλεία ολιστικής αντιμετώπισης, όπως ο σχεδιασμός της πολιτικής κατά του εκφοβισμού, που επιτρέπει σ’ όλους τους εμπλεκόμενους στη σχολική κοινότητα να αναλάβουν δράση και να συν-διαμορφώσουν ένα θετικό και ασφαλές σχολικό περιβάλλον.

Ομιλήτρια: Ιφιγένεια Σωτηροπούλου, Συμβουλευτική Ψυχολόγος (BA, MSc).

Το σεμινάριο δεν έχει οικονομική επιβάρυνση. Στο τέλος του σεμιναρίου θα δοθούν βεβαιώσεις παρακολούθησης.

Λόγω περιορισμένων θέσεων επιβεβαιώστε τη συμμετοχή σας μέχρι την Τρίτη 28/03/2017, είτε στο e-mail: [email protected] είτε στα τηλέφωνα: 210-6147002 & 212-1000-250.

Η Πρόεδρος,

Ιωάννα Παπανικολάου – Πουσπουρίκα

 

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.