Σοφία Κορωνίδου, Έρωτας από την πρώτη μάχη | Βιβλιοπαρουσίαση

Σοφία Κορωνίδου, Έρωτας από την πρώτη μάχη | Βιβλιοπαρουσίαση

Το ρομαντικό μυθιστόρημα της Σοφίας Κορωνίδου «Έρωτας από την πρώτη μάχη» είναι κάτι παραπάνω από ένα τυπικό δείγμα της κατηγορίας στην οποία ανήκει. Λιτογραμμένο και αφαιρετικό, γρήγορο και πυκνό, ανάλαφρο και συναισθηματικό, παιχνιδιάρικο και σοβαρό, εξιδανικευμένο και καθημερινό, διασκεδαστικό και διδακτικό το κείμενο των σχεδόν 700 σελίδων ρέει άνετα, ευχάριστα και αποκαλυπτικά για τον τρόπο που γεννιέται και εξελίσσεται ένας γυναικείος έρωτας.

Απεξαρτημένο από το πλαίσιο της καταθλιπτικής ελληνικής πραγματικότητας της κρίσης το περιεχόμενο της ελληνογερμανικής ρομαντζάδας βρίσκει την ευκαιρία να επικεντρωθεί ακριβώς στον σκοπό για τον οποίο γράφηκε, συνδυάζοντας την εξιδανίκευση της νεανικής φαντασίωσης με τον ρεαλισμό της πραγματικής καθημερινότητας. Χωρίς να απομονώνεται από τα κοινωνικά στερεότυπα του γυναικείου ερωτισμού (για παράδειγμα: γυναίκα που ερωτεύεται τον ώριμο και πετυχημένο άνδρα, γυναικεία ανάγκη για εξισορρόπηση μεταξύ χειραφέτησης και σχέσης), τα οποία κάνουν, με προκλητικό τρόπο, την εμφάνισή τους μέσα στο μυθιστόρημα, η γραφίδα της συγγραφέως αξιοποιεί δημιουργικά την υπάρχουσα κοινωνική πραγματικότητα, πάντα για το συμφέρον της ανάδειξης του μηνύματος.

Η απάντηση στο βασικό ζητούμενο – είναι τελικά η αγάπη αρκετή, για να είναι δύο άνθρωποι μαζί; – δεν είναι δύσκολο να δοθεί. Το μεγαλύτερο ενδιαφέρον βρίσκεται στη διαδικασία, με την οποία το μυθιστόρημα οδηγείται στο συμπέρασμα, καθόσον ολόκληρη η υπόθεση αποτελεί μια διαρκή αντιπαράθεση μεταξύ του απομονωμένου «εγώ» και του συγκρουσιακού «εμείς». Το συναίσθημα γεννιέται μέσα στο «προσχεδιασμένο» απρόοπτο, σε χώρο όπου το ερωτικά καταπιεσμένο άτομο ακροβατεί μεταξύ μοναχικότητας και «ερωτο-γέννεσης». Στην εξέλιξη της υπόθεσης το ερωτικό στοιχείο συναγωνίζεται θεματολογικά τη φθοροποιό σύγκρουση, μέσα από την οποία τελικά ο έρωτας ανατροφοδοτείται και ισχυροποιείται με νέο περιεχόμενο. Η τελική λύση δεν συμβαδίζει αναγκαία με τη ρεαλιστική πραγματικότητα, όμως αφήνει τον αναγνώστη αισιόδοξα ικανοποιημένο. Από μια μυθοπλασία, εξάλλου, δεν περιμένουμε τίποτε λιγότερο.

Μερικές φορές δύσκολα διαχωρίζεται το συναίσθημα της αγάπης από τον αισθησιασμό της σαρκικής απόλαυσης. Τα δύο στοιχεία συγχέονται σκόπιμα μεταξύ τους δημιουργώντας τις συνθήκες μέσα στις οποίες επιβεβαιώνεται ο κοινός τόπος της ανθρώπινης πραγματικότητας. Αυτό ακριβώς κάνει το μυθιστόρημα να μοιάζει άλλοτε με αυτοβιογραφική αναπαράσταση εμπειριών και άλλοτε με ντοκουμενταρίστικη διερεύνηση της ανθρώπινης συμπεριφοράς εν γένει και της γυναικείας ειδικότερα. Σε κάθε περίπτωση το κείμενο καθηλώνει τον αναγνώστη και του επιτρέπει να εντάξει τον εαυτό του μέσα στους χαρακτήρες της υπόθεσης, διότι οι προσωπικοί ρόλοι αποτελούν μια ανάδειξη εμπειριών που έχει ζήσει και ο ίδιος ή τουλάχιστον… θα ήθελε να ζήσει.

Παρότι η οπτική γωνία οριοθετείται εντός του πλαισίου του γυναικείου υποκειμενισμού, αυτό δεν εμποδίζει τον άνδρα αναγνώστη να κατασκευάσει την προσωπική του οπτική. Ασφαλώς στην αφηγηματική πλάστιγγα των συναισθημάτων η θηλυκή σκοπιά υπερέχει, όμως δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι συγγραφέας του μυθιστορήματος είναι μια γυναίκα. Αυτό βέβαια κάθε άλλο παρά αποτελεί «κουσούρι» για την ανάγνωση. Ο άνδρας αναγνώστης έχει την ευκαιρία να ακτινογραφήσει, όσο είναι δυνατό, τις συναισθηματικές αποχρώσεις της γυναικείας ψυχής και να κατανοήσει πληρέστερα, εξίσου στο μέτρο του δυνατού, τις πιο απόκρυφες και βαθύτερες απαιτήσεις της γυναικείας σεξουαλικότητας.

Το ερωτικό μυθιστόρημα της κυρίας Κορωνίδου διαβάζεται γρήγορα κι εύκολα. Ο/Η αναγνώστης δεν αποκομίζει μόνο ένα ευχάριστο και διασκεδαστικό ανάγνωσμα, που τον/την χαλαρώνει από τη ρουτίνα της καθημερινότητας. Αποκομίζει πρωτίστως μια διερεύνηση της ερωτικής αγάπης μέσα σε ένα περιβάλλον ιδανικό για την ανάπτυξη των όρων της. Αποκομίζει και μια εμπειρία ανάγνωσης που δικαιούται να μοιραστεί ως δώρο με τα αγαπημένα του/της πρόσωπα.

Το «Έρωτας από την πρώτη μάχη» διαθέτει συγγραφικές αρετές που θα του εξασφαλίσουν μια θέση ανάμεσα στις καλύτερες εκδόσεις για το έτος 2017. Οι αναγνώστες μπορούν να το αναζητήσουν στον εκδοτικό οίκο «Ωκεανός», σ’ όλα τα κεντρικά βιβλιοπωλεία των πόλεων (Πρωτοπορία, Ιανός, Public, κ.α.) και στο διαδίκτυο (e-shop, biblionet.gr, Greekbooks.gr, cosmote books, κ.α.).

Δημήτρης Περβολιανάκης
Blogάρει εντυποψηφιακά και χωρίς τυπικότητες ο συνετός οικογενειάρχης, ορκισμένος επαγγελματίας, εκτονωτικά πολυάσχολος, αεικίνητα αντισυμβατικός, φανατικά αισιόδοξος και συγκρατημένα ψύχραιμος εκπαιδευτικός, πολίτης, φίλαθλος και άνθρωπος της διπλανής… στήλης Δημήτρης Περβολιανάκης!

Blogάρει εντυποψηφιακά και χωρίς τυπικότητες ο συνετός οικογενειάρχης, ορκισμένος επαγγελματίας, εκτονωτικά πολυάσχολος, αεικίνητα αντισυμβατικός, φανατικά αισιόδοξος και συγκρατημένα ψύχραιμος εκπαιδευτικός, πολίτης, φίλαθλος και άνθρωπος της διπλανής… στήλης Δημήτρης Περβολιανάκης!

Απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.