Ο θεσμός της Βουλής των Εφήβων έχει ιστορία 21 ετών! Κάθε χρόνο τέτοια εποχή Ελληνόπουλα 16 και 17 ετών απ’ όλη την Ελλάδα και το εξωτερικό κάθονται στα έδρανα του Ελληνικού Κοινοβουλίου και αποκαλύπτουν τους προβληματισμούς τους σ’ ένα μάθημα δημοκρατικού και κοινοβουλευτικού διαλόγου που αποτελεί πολύτιμη και μοναδική εμπειρία ζωής.
Κατά κανόνα, οι απόψεις των νέων είναι φρέσκες, πρωτότυπες, αυθόρμητες, συγκινησιακά φορτισμένες και ορισμένες φορές… ενοχλητικές, καθότι οι έφηβοι βουλευτές διαθέτουν την ευκαιρία να αντιπαρατεθούν με την πολιτική και πολιτειακή ηγεσία του τόπου! Και μόνο γι’ αυτό τον λόγο τα μέσα ενημέρωσης (και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης τα τελευταία χρόνια) παρακολουθούν τις εργασίες της Βουλής των Εφήβων και αναμεταδίδουν επιλεγμένα στιγμιότυπα, διατυπώνοντας συνήθως θετικά σχόλια για την παρρησία με την οποία εκφράζονται οι νέοι άνθρωποι.

Κάπως έτσι συνέβη και φέτος. Με μια βασική διαφορά! Φέτος δεν γράφηκαν θετικά σχόλια για τις κοινοβουλευτικές επιδόσεις των νέων αλλά αρνητικές κριτικές, ειρωνείες και απαξιωτικοί χαρακτηρισμοί. Φέτος διαβάσαμε για τον «δανεικό συντηρητισμό» των νέων που «κληροδοτείται από γονείς και δασκάλους», για την «επίδειξη μικρομεγαλισμού» των εφήβων βουλευτών που αποτελούν «κατέκτυπα των γονιών τους», για «έφηβους-παππούδια που δεν ανήκουν στο 2016»! Διαβάσαμε για νέους «βερμπαλιστές» και «σοβαροφανείς», «δασκαλεμένους ν’ ανησυχούν για θέματα γλώσσας και εθνικής ταυτότητας, αλλά αδιάφορους για τα δικαιώματα των αλλοδαπών, των εργαζομένων, των απόρων και των μη προνομιούχων συμμαθητών τους», για έφηβους που μιλάνε σαν «συνταξιούχοι υπολοχαγοί του πεζικού» και «δεν διαθέτουν δική τους βούληση για αλλαγές», για έφηβους που «έχωσαν την Ελλάδα ακόμα πιο βαθειά στην κρίση, την αβεβαιότητα και τον σκοταδισμό»…

Συνακόλουθα και ο ίδιος ο θεσμός της Βουλής των Εφήβων δεν ξέφυγε από τα «πυρά» των κακόβουλων σχολιαστών. «Ένα κακό ανέκδοτο η Βουλή των Εφήβων», έγραψε κάποιος! «Μια θλιβερή παρωδία και πασαρέλα ξύλινων λόγων», έγραψε ένας άλλος! «Θεσμός παράταιρος που δυσφημεί τη νεολαία και τη Δημοκρατία η Βουλή των Εφήβων επιβεβαίωσε ότι δεν έχουμε κανένα μέλλον σαν χώρα», διαβάσαμε κάπου αλλού! Σχόλια αρνητικά, επιθετικά, κακοπροαίρετα και… πρωτοφανή στην υπερεικοσαετή ιστορία του θεσμού.

Ποιες όμως ήταν οι αφορμές αυτών των λεκτικών επιθέσεων; Κατά τη διάρκεια των εργασιών της ολομέλειας οι έφηβοι βουλευτές δεν δίστασαν να κοντραριστούν ανοικτά με τον υπουργό Παιδείας για τις αλλαγές που σχεδιάζει να εφαρμόσει στην εκπαίδευση. Υποστήριξαν την αντίθεσή τους στην περικοπή διδακτικών ωρών από μαθήματα όπως τα Αρχαία, η Βιολογία και η Οικιακή Οικονομία. Εξέφρασαν την άποψη ότι τα ζητήματα της προσευχής, του μαθήματος των Θρησκευτικών και των μαθητικών παρελάσεων είναι ήσσονα και δευτερεύοντα μπροστά στα μεγάλα προβλήματα της εκπαίδευσης. Αντέκρουσαν με πείσμα την άποψη ότι τα αρχαία ελληνικά δεν βοηθούν στην εκμάθηση των νέων ελληνικών. Μίλησαν για ένα σχολείο που θα προετοιμάζει μεν τον νέο για τις ανάγκες της εποχής, αλλά θα τον φέρνει σ’ επαφή και με την παράδοση και τις αξίες της ελληνικής ταυτότητας. Υποστήριξαν ότι τα προβλήματα της εκπαίδευσης δεν λύνονται με μέτρα ποσοτικά (π.χ. περικοπή ωρών διδασκαλίας) αλλά με μέτρα ποιοτικά, όπως είναι η βελτίωση του τρόπου διδασκαλίας των μαθημάτων και η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών!

Παρουσίασαν, με άλλα λόγια, απόψεις λογικές, μετρημένες, υγιείς και… αυτονόητες· και μάλιστα τις παρουσίασαν με ωραίο λόγο, επιχειρηματολογία, ευπρέπεια και την πρέπουσα εμφάνιση∙ την εμφάνιση που κάθε εκλεγμένος βουλευτής οφείλει να έχει, αν σέβεται τον χώρο του Κοινοβουλίου, τον «ναό» της Κοινοβουλευτικής μας Δημοκρατίας! Φαίνεται όμως ότι όλ’ αυτά ενόχλησαν! Και μάλιστα ενόχλησαν πολύ ορισμένους «αντικειμενικούς αρθογράφους» που δεν βρήκαν τίποτε θετικό μέσα στις ομιλίες των εφήβων βουλευτών, όμως σχολίασαν θετικά τις… «πληρωμένες απαντήσεις του υπουργού» που, κατά τη γνώμη τους, εξέφρασε περισσότερο προοδευτικές απόψεις! Έγραψαν για την «αντίδραση στα ειωθότα, την επαναστατικότητα, την ανυπακοή, την αντισυμβατικότητα και την αμφισβητησιακή, αντισυστημική κουλτούρα» που, κατά τη γνώμη τους, θα έπρεπε να έχουν τα νέα παιδιά! Στο αποκορύφωμα των ειρωνικών επιθέσεών τους, πρότειναν στον Πρωθυπουργό να… ξανασκεφτεί πολύ σοβαρά το δικαίωμα ψήφου που σκοπεύει να δώσει στους 17χρονους…

Φοβάμαι ότι οι άνθρωποι που στοχοποιούν τους νέους αντιλαμβάνονται την πραγματικότητα μ’ έναν τρόπο θλιβερό και αξιολύπητο. Επιθυμούν να δουν νέους διαθέσιμους για ρητορικές μεγαλοστομίες, επαναστατική διάθεση και ανυπακοή· επιθυμούν να δουν νέους που μπαίνουν στο Ελληνικό Κοινοβούλιο με την ίδια εμφάνιση που θα έμπαιναν στον… στάβλο του χωριού τους· επιθυμούν να δουν νέους ν’ απορρίπτουν χωρίς διάλογο όλα όσα μάς έχουν κληροδοτήσει οι παλαιότερες γενιές, ανεξάρτητα από το αν είναι αρνητικά ή θετικά· επιθυμούν να βλέπουν νέους να κάνουν καταλήψεις, να καταστρέφουν, να είναι αγενείς και – γιατί όχι; – να πετάνε και καμιά… μολότοφ στον ελεύθερο χρόνο τους! Πάν’ απ’ όλα, όμως, επιθυμούν να βλέπουν νέους να υιοθετούν τις δικές τους απόψεις και να ταυτίζονται μαζί τους ιδεολογικά! Αλλά αυτό δεν συμβαίνει πάντα! Και όταν δεν συμβαίνει, τότε κινητοποιούνται αυτόματα τα χρήσιμα «παπαγαλάκια» που βρίσκονται πάντα σ’ επαγρύπνηση, προκειμένου να συκοφαντήσουν, να καθυβρίσουν, να σπιλώσουν, να «πυροβολήσουν» όποιον εκφράζει αντίθετη άποψη, όποιον διαφωνεί, όποιον προσπαθεί να εφαρμόσει τον δημοκρατικό διάλογο και τον λογικό τρόπο σκέψης…

Δυστυχώς, αυτό το φαινόμενο δεν είναι πρωτοφανές! Πρωτοφανής υπήρξε μόνο η επίθεση στους νέους! Όσο η κρίση βαθαίνει τα τελευταία χρόνια και οι διχαστικές «κραυγές» πριμοδοτούνται από την ίδια την πολιτική ηγεσία, είναι φυσική συνέπεια να ελαττώνεται επικίνδυνα η ανεκτικότητα στην αντίθετη άποψη. Μαζί με την ανεκτικότητα ελαττώνεται επικίνδυνα και η όποια ποιότητα Δημοκρατίας έχει διασωθεί στον τόπο μας, διότι δεν γίνεται να λέει κάποιος ότι αγωνίζεται για τα δικαιώματα και την ποιότητα ζωής του άλλου, αν πρωτ’ απ’ όλα δεν σέβεται την άποψή του· όχι όταν αυτή είναι όμοια με τη δική του, αλλά κυρίως όταν είναι διαφορετική…

[Οδηγία χρήσης: Όποιος φίλος ή όποια φίλη κουράζεται εύκολα με την ανάγνωση μπορεί να επιλέξει την… ακρόαση του άρθρου στον διαδικτυακό σύνδεσμο https://clyp.it/glagnjcl (διάρκεια: 06:28)]


Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.