ΠΕΡΙΛΗΨΗ

Το περιβάλλον σήμερα αποτελεί ένα πολύ σοβαρό και σημαντικό θέμα για τον άνθρωπο καθώς η φύση των προβληματισμών που εγείρει είναι οικολογική, κοινωνική και πολιτισμική. Ο άνθρωπος λοιπόν, άρρηκτα συνυφασμένος με το οικοσύστημα,

διέπεται από τους νόμους της φύσης και ως ζωντανός οργανισμός εξαρτάται άμεσα από το περιβάλλον από το οποίο αντλεί την απαραίτητη ενέργεια για τη ζωή του. Όμως στις μέρες μας, το περιβάλλον καταπονείται από διάφορους παράγοντες, με κυριότερο την υπέρμετρη βιομηχανική ανάπτυξη η οποία αποτελεί κίνητρο της εγωιστικής πλεονεξίας του ανθρώπου. 

Η κρίση που βιώνει σήμερα η περιβαλλοντική εκπαίδευση έχει διακαώς κοινωνικές συνιστώσες, εφόσον η εκπαίδευση για την αειφόρο ανάπτυξη καθίσταται ικανή να καλύψει τις ανάγκες του κοινωνικού συνόλου διαρρήδην οι οποίες θα επιτευχθούν μέσα από μια προσήκουσα εκπαιδευτική διαδικασία . Η αξία της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης έγκειται στην ενεργοποίηση της ευαισθητοποίησης του ανθρώπου για τον πλανήτη, όμως ο κύριος γνώμονας δεν είναι η στείρα γνώση, αλλά η γενικότερη στάση και δράση απέναντι στο περιβάλλον. Η άμβλυνση των περιβαλλοντικών προβλημάτων εδράζεται πρωτίστως στη συστηματική δραστηριοποίηση όλων μας. Το κυρίως θέμα της εργασίας μας είναι η περιβαλλοντική εκπαίδευση στα σχολεία της χώρας μας και φυσικά μια αξιολόγηση που θα επιφέρει αποτίμηση της εκπαιδευτικής αξίας για το ζήτημα αυτό.

Η επιλογή του θέματος παρουσιάζει ελκυστικό ενδιαφέρον καθώς εγείρεται έντονος προβληματισμός ότι η περιβαλλοντική εκπαίδευση στη χώρα μας είναι αμιγώς προαιρετική και η πραγμάτωσή της στα σχολεία δεν είναι αρκούντως ικανοποιητική. Φυσικά δε συμμετέχουν όλοι οι εκπαιδευτικοί και δεν έχει ενταχθεί στο ωρολόγιο πρόγραμμα του σχολείου. Η παρούσα εργασία αποτελείται από το θεωρητικό μέρος που εξετάζει την οργάνωση και αξιολόγηση των περιβαλλοντικών προγραμμάτων στα σχολεία της χώρας μας καθώς επίσης και την ποιοτική έρευνα για τα δημοτικά σχολεία της Ρόδου.

ΠΡΟΛΟΓΟΣ

Η παρούσα εργασία αποτελείται από το θεωρητικό μέρος κι από το ερευνητικό. Ο ερευνητής αφού αποπειράται μια θεωρητική προσέγγιση για την περιβαλλοντική εκπαίδευση, στο τέλος παρουσιάζει την αξιολόγηση και τα αποτελέσματα της έρευνας για τα δημοτικά σχολεία της Ρόδου. Στη θεωρητική προσέγγιση λοιπόν ερευνά τους λόγους εισαγωγής της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης στη ζωή μας και τους τρόπους με τους οποίους παρέχεται η περιβαλλοντική εκπαίδευση. Εν συνεχεία, επιχειρεί μια επισκόπηση για την τυπική, μη τυπική και άτυπη εκπαίδευση κι αφού αναφερθεί στον μείζονα ρόλο σε σημασία και ενδιαφέρον του περιβαλλοντικού εκπαιδευτή, προβαίνει στην ιστορική αναδρομή της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης σε διεθνές επίπεδο. Έπειτα, ο ερευνητής μας παρουσιάζει τα αναλυτικά προγράμματα καθώς και τα χαρακτηριστικά της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα όπως επίσης και τη θεματολογία στα προγράμματα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης.

Κατόπιν εξετάζει επιμελώς την αξιολόγηση στην περιβαλλοντική εκπαίδευση αναλύοντας τα κριτήρια αξιολόγησης, τη μεθοδολογία, τους τύπους της αξιολόγησης όπως και το ιδιαίτερο CIPP στην αξιολόγηση. Τέλος, μελετά στο τελευταίο κεφάλαιο τις έρευνες αναφορικά με την αξιολόγηση των σχολικών προγραμμάτων της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και με τη συγγραφή του μας μυεί σε ένα σύστημα αξιών που απαρτίζουν τη μεγίστη σημασία της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης στα σχολεία εφόσον η διδασκαλία για το περιβάλλον, η μάθηση, η γνώση για τη σωτηρία του πλανήτη πρέπει να εφαρμόζονται από την προσχολική ακόμη ηλικία ώστε το παιδί αντιλαμβανόμενο το πόσο σημαντικό είναι το καθαρό οξυγόνο για τον άνθρωπο και τον πλανήτη, μπορεί να συμμετέχει εκούσια σε περιβαλλοντικές δραστηριότητες ώστε να γίνει αργότερα ενεργός πολίτης, υπεύθυνος με κύριο στόχο όλοι μαζί ομοθυμαδόν να δουλεύουν συστηματικά σε ομάδες για τη διάσωση του πλανήτη. Το επιστέγασμα φυσικά για την ολοκλήρωση της παρούσας μελέτης του ερευνητή δε θα μπορούσε να παραλείψει ένα συμπέρασμα για την αξία της περιβαλλοντικής  εκπαίδευσης, κάτι το οποίο προσιδιάζει στην ποιοτική έρευνα που ακολουθεί και την ανάλυση των περιεχομένων της.

Διαβάστε ολόκληρη την εργασία στον παρακάτω σύνδεσμο Περιβαλλοντική εκπαίδευση


Αρθρογραφία: Τα παιδαγωγικά μας

 

Προηγούμενο άρθροΗ οδύσσεια του ελληνικού σχολείου
Επόμενο άρθροΝεοελληνική Γλώσσα Β´ Λυκείου: Επαναληπτικές ασκήσεις
Η Σωτηρία Καρακώστα είναι πτυχιούχος της Θεολογικής σχολής (τμήμα Θεολογίας) του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Το 2009 εισήχθη στη Φιλοσοφική σχολή της Αθήνας όπου τελείωσε με άριστα το μεταπτυχιακό της με ειδίκευση στην «Ιστορία της Φιλοσοφίας» του τμήματος Φ.Π.Ψ ( Φιλοσοφίας , Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας ), κάτι που της έδωσε το προβάδισμα να υποβάλλει το υπόμνημά της για τη διδακτορική της διατριβή με τίτλο « Ανθρώπινα δικαιώματα : ιδεολόγημα της Δύσης ή Οικουμενική προοπτική;» . Από το 2006 αναλαμβάνει ιδιαίτερα φιλολογικά μαθήματα σε μαθητές γυμνασίου όπως επίσης Έκφραση – έκθεση και Φιλοσοφία θεωρητικής κατεύθυνσης στο Λύκειο. Υπήρξε επιστημονικός συνεργάτης σε συγγραφή μελετών και στατιστικών ερευνών στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών ( ΑΣΟΕΕ ) και είναι ιδιοκτήτρια της σελίδας « τα διδακτικά μας άρθρα» στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Επίσης βοηθάει τους φοιτητές στη συγγραφή των εργασιών τους οι οποίες άπτονται ιστορικού, κοινωνικού , φιλοσοφικού και παιδαγωγικού χαρακτήρα.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.