Από το ακα­δη­μαϊκό έτος 2015–16 το πρό­γραμμα «Σπου­δές στον Ελ­λη­νικό Πο­λι­τι­σμό» του Ανοι­κτού Πα­νε­πι­στη­μίου Κύ­πρου ανα­διαρ­θρώ­νε­ται και εμπλου­τί­ζε­ται. Στο κεί­μενο που ακο­λου­θεί κω­δι­κο­ποιούμε τις απα­ντή­σεις μας σε συ­νήθη ερω­τή­ματα που υπο­βάλ­λουν υφι­στά­με­νοι φοι­τη­τές και νέοι εν­δια­φε­ρό­με­νοι, τους οποί­ους και ευ­χα­ρι­στούμε.

Τι αλ­λά­ζει;
Οι βα­σι­κές αλ­λα­γές που επέρ­χο­νται εί­ναι δύο. Πρώ­τον, το πρό­γραμμα δο­μεί­ται πλέον στη βάση των ακα­δη­μαϊ­κών εξα­μή­νων (χει­με­ρινό: Σεπτέμβριος-Ιανουάριος· εα­ρινό: Φεβρουάριος-Μάιος). Δεύ­τε­ρον, στο πρό­γραμμα πλέον προ­σφέ­ρο­νται κα­τευ­θύν­σεις ει­δί­κευ­σης: Φι­λο­λο­γία, Ιστορία-Αρχαιολογία, Γε­νική Κα­τεύ­θυνση. Την κα­τα­νομή των Θε­μα­τι­κών Ενο­τή­των στα οκτώ εξά­μηνα και τις τρεις κα­τευ­θύν­σεις μπο­ρείτε να τη δείτε εδώ. Πλή­ρεις πε­ρι­γρα­φές των και­νού­ριων Θε­μα­τι­κών Ενο­τή­των μπο­ρείτε να βρείτε εδώ.

Πόσα ECTS θα έχει το πρό­γραμμα με βάση τη νέα του δομή;
Το Πρό­γραμμα «Σπου­δές στον Ελ­λη­νικό Πο­λι­τι­σμό» πα­ρα­μέ­νει τε­τρα­ε­τές πτυ­χίο με συ­νο­λική πί­στωση 240 ECTS. Δεν αλ­λά­ζει κάτι στο ση­μείο αυτό. Το μόνο που αλ­λά­ζει εί­ναι η συ­γκρι­τική βα­ρύ­τητα των Θε­μα­τι­κών Ενο­τή­των. Πλέον τα μα­θή­ματα κορ­μού, που εί­ναι συ­νο­λικά δώ­δεκα, φέ­ρουν 10 ECTS, ενώ τα μα­θή­ματα ει­δί­κευ­σης, που εί­ναι συ­νο­λικά οκτώ, φέ­ρουν 15 ECTS. Η δια­φο­ρο­ποί­ηση αυτή κρί­θηκε λο­γική και απα­ραί­τητη, κα­θώς εκ των πραγ­μά­των, ακόμη και στο πα­λιό πρό­γραμμα, τα μα­θή­ματα ει­δί­κευ­σης ήταν πιο απαι­τη­τικά και πο­σο­τι­κώς και ποιο­τι­κώς.

Αλ­λά­ζουν οι προ­ϋ­πο­θέ­σεις επι­τυ­χίας σε κάθε μά­θημα;
Ναι, προ­σαρ­μό­ζο­νται στην εξα­μη­νιαία δομή. Με εξαί­ρεση τα Αρ­χαία και τα Λα­τι­νικά, όπου δια­τη­ρεί­ται το σύ­στημα των μη­νιαίων δια­γω­νι­σμά­των, η επι­τυ­χία στη Θε­μα­τική Ενό­τητα προ­ϋ­πο­θέ­τει συγ­γραφή δύο ερ­γα­σιών και εξα­σφά­λιση βαθ­μού 50/100 στην τε­λική εξέ­ταση του εξα­μή­νου. Οι εξε­τά­σεις διε­νερ­γού­νται τον Ια­νουά­ριο και τον Μάιο.

Ποια εί­ναι τα πλε­ο­νε­κτή­ματα της νέας δο­μής του Προ­γράμ­μα­τος για τους νε­οει­σερ­χό­με­νους φοι­τη­τές και όσους από τους υφι­στα­μέ­νους βρί­σκο­νται στο πρώ­ιμο στά­διο των σπου­δών τους;
Τα ακα­δη­μαϊκά, πρα­κτικά και οι­κο­νο­μικά πλε­ο­νε­κτή­ματα της νέας δο­μής εί­ναι πά­μπολλα:

Ακα­δη­μαϊκά οφέλη: To Πρό­γραμμα εμπλου­τί­ζε­ται σε με­γάλο βαθμό, κα­θώς προ­στί­θε­νται σε αυτό αρ­κε­τές και­νού­ριες Θε­μα­τι­κές Ενό­τη­τες, όπως η «Ει­σα­γωγή στην Επι­γρα­φική και Νο­μι­σμα­τική», τα «Θέ­ματα Αρ­χαίας Ελ­λη­νι­κής Λο­γο­τε­χνίας», η τα “Θέ­ματα Οι­κο­νο­μι­κής και Κοι­νω­νι­κής Ιστο­ρίας του σύγ­χρο­νου ελ­λη­νι­σμού“, η «Λο­γο­τε­χνία της Κύ­πρου», η “Τέ­χνη και Θέ­α­τρο στη σύγ­χρονη Ελ­λάδα και Κύ­προ” και άλ­λες πολ­λές. Με τον τρόπο αυτό το πρό­γραμμα απο­κτά πολύ με­γα­λύ­τερη ποι­κι­λία και ευ­ε­λι­ξία. Οι κα­τευ­θύν­σεις, επί­σης, ενι­σχύ­ουν ακόμη πε­ρισ­σό­τερο την ιδιο­προ­σω­πία του πτυ­χίου μας και το κα­θι­στούν ισχυ­ρό­τερο επαγ­γελ­μα­τικό προ­σόν.

Πρα­κτικά οφέλη: Η εξέ­ταση στο τέ­λος του εξα­μή­νου αντί στο τέ­λος του έτους δί­νει τη δυ­να­τό­τητα στον ενή­λικα φοι­τητή να αντε­πε­ξέλ­θει ευ­κο­λό­τερα στην εξε­τα­στική δια­δι­κα­σία, κα­θώς δεν χρειά­ζε­ται πια να απο­μνη­μο­νεύει δι­πλά­σιο όγκο ύλης. Επί­σης, σε πε­ρί­πτωση που πρα­κτι­κές δυ­σκο­λίες ανα­γκά­ζουν τον φοι­τητή να αι­τη­θεί ανα­στολή φοί­τη­σης ή να εγκα­τα­λεί­ψει μία Θε­μα­τική Ενό­τητα, οι απώ­λειες σε χρόνο και χρήμα θα εί­ναι οι μι­σές σε σχέση με το πα­ρελ­θόν (κα­θώς θα χά­σει τα χρή­ματα που αντι­στοι­χούν μόνο σε ένα εξά­μηνο, ενώ έχει επί­σης την επι­λογή να δια­κό­ψει τις σπου­δές του μόνο για το διά­στημα αυτό).

Οι­κο­νο­μικά οφέλη: Ο πα­λαιός ΕΛ­ΠΟΛ στοί­χιζε συ­νο­λικά €8400. Το κό­στος του νέου Προ­γράμ­μα­τος, με δε­δο­μένη και την έκ­πτωση του 10%, μειώ­νε­ται στα €6300, ενώ, αν ο φοι­τη­τής ξο­φλή­σει σε μία δόση όλες του τις οι­κο­νο­μι­κές υπο­χρε­ώ­σεις προς το Πα­νε­πι­στή­μιο, τότε δι­καιού­ται επι­πλέον έκ­πτωση 5%.

Το κό­στος των Θ.Ε. κα­τεύ­θυν­σης (των 15 ECTS) θα εί­ναι το ίδιο με αυ­τών του κορ­μού των (10 ECTS) ;
Ναι, θα εί­ναι ακρι­βώς το ίδιο (€350).

Ποια εί­ναι τα πλε­ο­νε­κτή­ματα της νέας δο­μής του Προ­γράμ­μα­τος για τους φοι­τη­τές που βρί­σκο­νται ήδη σε προ­χω­ρη­μένο στά­διο των σπου­δών τους;
Τα πιο πάνω πλε­ο­νε­κτή­ματα ισχύ­ουν και για τους νέ­ους και για τους υφι­στά­με­νους φοι­τη­τές, αν και οι προ­χω­ρη­μέ­νοι φοι­τη­τές, ως φυ­σι­κόν, θα επω­φε­λη­θούν λι­γό­τερο από την οι­κο­νο­μική ελά­φρυνση. Όμως, ακόμη και αν κα­νείς, πα­ρα­δείγ­μα­τος χά­ριν, υπο­λεί­πε­ται μόνο 40 ECTS για τη λήψη του πτυ­χίου, μπο­ρεί να κερ­δί­σει και χρόνο και χρήμα, κα­θώς, χάρη στον τρόπο με τον οποίο κα­τα­νέ­μο­νται οι μο­νά­δες ECTS, αντί για δύο πα­λαιά ετή­σια μα­θή­ματα, τώρα χρειά­ζε­ται να πά­ρει τρία μόνο εξα­μη­νιαία. Πα­ράλ­ληλα, αν οι επι­λο­γές που έχει κά­νει το επι­τρέ­πουν, ο υφι­στά­με­νος φοι­τη­τής με­τα­βαί­νο­ντας στο εξα­μη­νιαίο πρό­γραμμα μπο­ρεί να εκ­με­ταλ­λευ­θεί και τη νέα ρύθ­μιση των κα­τευ­θύν­σεων.

Εί­ναι υπο­χρε­ω­τική για τους υφι­στά­με­νους φοι­τη­τές η με­τά­βαση στη νέα δομή;
Όχι, σε κα­μία πε­ρί­πτωση δεν εί­ναι υπο­χρε­ω­τική, αλλά τους προ­τρέ­πουμε να το σκε­φτούν πολύ σο­βαρά, ώστε να εκ­με­ταλ­λευ­θούν τα πλε­ο­νε­κτή­ματα που προ­α­να­φέ­ραμε.

Μπο­ρούν οι υφι­στά­με­νοι φοι­τη­τές να εντα­χθούν σε κα­τεύ­θυνση ει­δί­κευ­σης χω­ρίς να με­τα­βούν στο εξα­μη­νιαίο πρό­γραμμα;
Όχι, απα­ραί­τητη προ­ϋ­πό­θεση για την ένταξη του φοι­τητή σε κα­τεύ­θυνση ει­δί­κευ­σης εί­ναι η με­τά­βαση στο εξα­μη­νιαίο πρό­γραμμα.

Αν κά­ποιος υφι­στά­με­νος φοι­τη­τής επι­λέ­ξει να μην με­τα­βεί στο και­νού­ριο πρό­γραμμα, θα αντι­με­τω­πί­σει πρα­κτικά προ­βλή­ματα τώρα ή στο μέλ­λον;
Όταν το Πα­νε­πι­στή­μιο δη­λώ­νει πως η με­τά­βαση στο και­νού­ριο πρό­γραμμα δεν εί­ναι υπο­χρε­ω­τική, το εν­νοεί μέ­χρι κε­ραίας. Οι φοι­τη­τές όμως θα πρέ­πει να έχουν υπόψη τους ότι, σύμ­φωνα με από­φαση της Διοι­κού­σας Επι­τρο­πής, προ­κει­μέ­νου να δη­μιουρ­γη­θεί τμήμα σε ένα μά­θημα απαι­τεί­ται να το έχουν δη­λώ­σει του­λά­χι­στον δέκα (10) φοι­τη­τές. Συ­νε­πώς, δεν μπο­ρούμε να εγ­γυ­η­θούμε ότι όλες οι πα­λιές Θε­μα­τι­κές Ενό­τη­τες θα προ­σφέ­ρο­νται κάθε χρο­νιά.

Εί­ναι υπο­χρε­ω­τική η επι­λογή κα­τεύ­θυν­σης στο νέο πρό­γραμμα;
Όχι, δεν εί­ναι υπο­χρε­ω­τική. Ο φοι­τη­τής μπο­ρεί να συν­δυά­σει τα μα­θή­ματά του όπως εκεί­νος προ­τιμά. Στην πε­ρί­πτωση αυτή εντάσ­σε­ται στη λε­γό­μενη Γε­νική Κα­τεύ­θυνση.

Ποια μα­θή­ματα πρέ­πει να επι­λέξω, για να εντα­χθώ στην κα­τεύ­θυνση Φι­λο­λο­γίας ή Ιστορίας-Αρχαιολογίας-Τέχνης;
Για να θε­ω­ρεί­ται ότι έχει ολο­κλη­ρώ­σει την κα­τεύ­θυνση Φι­λο­λο­γίας ή Ιστορίας-Αρχαιολογίας-Τέχνης, ο φοι­τη­τής πρέ­πει να συ­γκε­ντρώ­σει του­λά­χι­στον 90 ECTS σε μα­θή­ματα αυ­τής της κα­τεύ­θυν­σης. Με άλλα λό­για, από τα οκτώ μα­θή­ματα επι­λο­γής που ο φοι­τη­τής υπο­χρε­ού­ται να πε­ρά­σει, του­λά­χι­στον τα έξι πρέ­πει να προ­έρ­χο­νται από τη συ­γκε­κρι­μένη κα­τεύ­θυνση. Τα άλλα δύο απο­τε­λούν ελεύ­θε­ρες επι­λο­γές. Πα­ρα­δείγ­μα­τος χά­ριν, αν κά­ποιος προ­τιμά την κα­τεύ­θυνση φι­λο­λο­γίας, αλλά τον εν­δια­φέ­ρει και η ιστο­ρία της Κύ­πρου, μπο­ρεί να πά­ρει έξι φι­λο­λο­γικά μα­θή­ματα, συν δύο ιστο­ρικά (ή εφτά συν ένα). Αν αυτή η ανα­λο­γία δεν τη­ρη­θεί, τότε ο φοι­τη­τής λαμ­βά­νει πτυ­χίο Γε­νι­κής Κα­τεύ­θυν­σης.

Ανα­γρά­φε­ται η κα­τεύ­θυνση στον τί­τλο σπου­δών;
Όπως και στην πε­ρί­πτωση των ελ­λα­δι­κών πα­νε­πι­στη­μίων, η κα­τεύ­θυνση ανα­γρά­φε­ται στην ανα­λυ­τική βαθ­μο­λο­γία. Ο τί­τλος σπου­δών θα ανα­γρά­φει μόνο «Σπου­δές στον Ελ­λη­νικό Πο­λι­τι­σμό». Κάτι αντί­στοιχο ισχύει σε όλα τα ελ­λα­δικά πα­νε­πι­στή­μια: όποιος απο­φοι­τή­σει από το Τμήμα Φι­λο­λο­γίας του ΑΠΘ, λ.χ., λαμ­βά­νει τί­τλο σπου­δών που ανα­γρά­φει «Φι­λο­λο­γία». Αν έχει πά­ρει την κλα­σική κα­τεύ­θυνση, στην ανα­λυ­τική του βαθ­μο­λο­γία ανα­γρά­φε­ται: «ει­δί­κευση κλα­σι­κής φι­λο­λο­γίας». Στο θέμα αυτό, δη­λαδή, ακο­λου­θούμε την κοινή πρα­κτική.

Τι θα συμ­βεί, αν επι­λέξω να με­ταβώ στο εξα­μη­νιαίο πρό­γραμμα, αλλά απο­τύχω φέ­τος σε μία από τις ετή­σιές μου Θε­μα­τι­κές Ενό­τη­τες;
Αν ο φοι­τη­τής έχει εξα­σφα­λί­σει δι­καί­ωμα συμ­με­το­χής στις εξε­τά­σεις (δη­λαδή αν έχει πε­ρά­σει τις ερ­γα­σίες) αλλά απο­τύ­χει στην τε­λική δο­κι­μα­σία, τότε, ακόμη και αν έχει στο με­ταξύ με­τα­βεί στο και­νού­ριο πρό­γραμμα, την επό­μενη χρο­νιά θα εξε­τα­στεί στο πα­λιό μά­θημα με την ίδια ακρι­βώς ύλη και με την ίδια ακρι­βώς δια­δι­κα­σία — εφό­σον βε­βαίως το επι­θυ­μεί. Αν δεν έχει εξα­σφα­λί­σει καν τη συμ­με­τοχή τους στις εξε­τά­σεις, τότε θα πρέ­πει να πά­ρει ένα και­νού­ριο, εξα­μη­νιαίο μά­θημα.

Πώς βρί­σκω πόσα μα­θή­ματα μου απο­μέ­νουν για να απο­φοι­τήσω με­τα­πη­δώ­ντας στο ανα­διαρ­θω­μένο πρό­γραμμα;
Αρ­χικά υπο­λο­γίζω πό­σες μο­νά­δες ECTS έχω ήδη συ­γκε­ντρώ­σει (με­τρώ δη­λαδή τα ECTS και όχι τις ΘΕ). Αν έχω πε­ρά­σει, π.χ., οκτώ ετή­σιες Θε­μα­τι­κές Ενό­τη­τες, τότε έχω συ­γκε­ντρώ­σει 160 ECTS· άρα μου απο­μέ­νουν άλλα 80 ECTS, για να απο­φοι­τήσω. Βρί­σκο­μαι πια στο στά­διο της ει­δί­κευ­σης, συ­νε­πώς τα εξα­μη­νιαία μα­θή­ματα έχουν πλέον 15 ECTS το κα­θένα. Επο­μέ­νως, χρειά­ζο­μαι έξι εξα­μη­νιαία μα­θή­ματα ακόμη.

Υπάρ­χει πε­ρί­πτωση με­τα­βαί­νο­ντας στην και­νού­ρια δομή να απο­λέσω κά­ποιες μο­νά­δες ECTSή κά­ποιες Θε­μα­τι­κές Ενό­τη­τες που έχω πε­ρά­σει να μην μου ανα­γνω­ρι­στούν;
Όχι, κα­μία απο­λύ­τως, κάτι τέ­τοιο θα ήταν εντε­λώς πα­ρά­λογο. Ό,τι έχετε πε­ρά­σει, εί­ναι κα­το­χυ­ρω­μένο!

Με βάση το πιο πάνω πα­ρά­δειγμα, όμως, έχω φτά­σει στα 250 ECTS. Δεν εί­ναι πρό­βλημα αυτό;
Κα­νένα πρό­βλημα απο­λύ­τως. Το πα­νε­πι­στή­μιο δι­καιού­ται να εκ­δώ­σει τί­τλο σπου­δών με πε­ρισ­σό­τερα των 240 ECTS. Δεν δι­καιού­ται να εκ­δώ­σει τί­τλο σπου­δών με λι­γό­τερα από 240. Ση­μειώ­στε επί­σης ότι στο πιο πάνω πα­ρά­δειγμα ο φοι­τη­τής «απέ­φυγε» ου­σια­στικά δύο εξα­μη­νιαία μα­θή­ματα, άρα ελα­φρύν­θηκε και από το σχε­τικό κό­στος! Αυτό οφεί­λε­ται στη δια­φο­ρε­τική βα­ρύ­τητα σε ECTS με­ταξύ μα­θη­μά­των επι­λο­γής και μα­θη­μά­των ει­δί­κευ­σης, ένα ακόμη ση­μείο στο οποίο η και­νού­ρια δομή εξορ­θο­λο­γί­ζει την πα­λαιά.

Αν εί­μαι υφι­στά­με­νος φοι­τη­τής και με­ταβώ στο εξα­μη­νιαίο πρό­γραμμα, μπορώ να απο­φοι­τήσω ενω­ρί­τερα;
Αν έχεις συ­μπλη­ρώ­σει τα 240 ECTS, τότε ναι!

Υπάρ­χει δια­φορά ως προς τον βαθμό δυ­σκο­λίας ανά­μεσα στο πα­λαιό και το και­νού­ριο πρό­γραμμα;
Όχι, κα­μία απο­λύ­τως. Το Πρό­γραμμα «Σπου­δές στον Ελ­λη­νικό Πο­λι­τι­σμό» απλά ανα­διαρ­θρώ­νει και εμπλου­τί­ζει τη δομή του. Πρό­κει­ται δη­λαδή για το ίδιο πρό­γραμμα με νέα δομή. Κατά τα άλλα, δια­τη­ρεί όλα τα ποιο­τικά χα­ρα­κτη­ρι­στικά που έχει και τώρα: πα­ρα­μέ­νει εξί­σου απαι­τη­τικό, εξί­σου ποιο­τικό, εξί­σου αντα­γω­νι­στικό.

Θα αλ­λά­ξει κάτι ως προς τον τρόπο με τον οποίο οι φοι­τη­τές κα­λού­νται να εκ­πλη­ρώ­σουν τις οι­κο­νο­μι­κές τους υπο­χρε­ώ­σεις ένα­ντι του Πα­νε­πι­στη­μίου;
Και πάλι όχι: το σύ­στημα της απο­πλη­ρω­μής των δια­χει­ρι­στι­κών εξό­δων με τη μορφή των δό­σεων συ­νε­χί­ζει να ισχύει όπως το γνω­ρί­ζετε.

Ανα­γνω­ρί­ζε­ται το Πρό­γραμμα «Σπου­δές στον Ελ­λη­νικό Πο­λι­τι­σμό» στην Ελ­λάδα και την Κύ­προ;
Οπωσ­δή­ποτε. Τα πτυ­χία του ΑΠΚΥ ανα­γνω­ρί­ζο­νται πλή­ρως τόσο από το κυ­πριακό ΚΥ­ΣΑΤΣ όσο και από το ελ­λα­δικό ΔΟ­Α­ΤΑΠ, εξ ου και πλεί­στοι από­φοι­τοί μας συ­νε­χί­ζουν τις σπου­δές μας σε με­τα­πτυ­χιακά προ­γράμ­ματα στην Κύ­προ, την Ελ­λάδα και το εξω­τε­ρικό. Στην Κύ­προ οι από­φοι­τοι του ΕΛ­ΠΟΛ θε­ω­ρεί­ται ότι κα­τέ­χουν πτυ­χίο ισό­τιμο και αντί­στοιχο με τα πτυ­χία των Φι­λο­σο­φι­κών Σχο­λών, εξ ου και δι­καιού­νται να εγ­γρα­φούν στους κα­τα­λό­γους διο­ρι­στέων στη Μέση Εκ­παί­δευση. Στην Ελ­λάδα το πτυ­χίο του ΕΛΠΟΛ/ΑΠΚΥ θε­ω­ρεί­ται ισό­τιμο και αντί­στοιχο με το πτυ­χίο του ΕΛΠΟΛ/ΕΑΠ. Η αλ­λαγή στη διάρ­θρωση του προ­γράμ­μα­τος δεν αλ­λοιώ­νει τον ακα­δη­μαϊκό του χα­ρα­κτήρα, συ­νε­πώς δεν επη­ρε­ά­ζει και την ανα­γνώ­ρισή του από το ΚΥ­ΣΑΤΣ, την κυ­πριακή Επι­τροπή Εκ­παι­δευ­τι­κής Υπη­ρε­σίας ή το ΔΟ­Α­ΤΑΠ.

Αλ­λά­ζει κάτι ως προς τις δυ­να­τό­τη­τες επαγ­γελ­μα­τι­κής αξιο­ποί­η­σης του πτυ­χίου;
Αυτό εν τέ­λει επα­φί­ε­ται στους ερ­γο­δό­τες και ορί­ζε­ται από την ιδιαί­τερη νο­μο­θε­σία κάθε κρά­τους. Το πτυ­χίο μας όμως τώρα, ιδιαί­τερα με την προ­σθήκη των κα­τευ­θύν­σεων απο­κτά ακόμη πιο ισχυρή ταυ­τό­τητα, κάτι που δεν μπο­ρεί παρά να το κα­θι­στά πιο ελ­κυ­στικό στην αγορά ερ­γα­σίας.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.