dialogos_amea_2_400pxΟλο­κλη­ρώ­θηκε η ημε­ρίδα προ­βλη­μα­τι­σμού (Γ΄) του Εθνι­κού και Κοι­νω­νι­κού Δια­λό­γου για την Παι­δεία, που πραγ­μα­το­ποι­ή­θηκε σή­μερα στο υπουρ­γείο, με θέμα την Πρώ­ιμη Πα­ρέμ­βαση σε Μα­θη­σιακά Προ­βλή­ματα.

Χαι­ρε­τί­ζο­ντας τις ερ­γα­σίες της ημε­ρί­δας, ο υπουρ­γός Παι­δείας, Έρευ­νας και Θρη­σκευ­μά­των, Νί­κος Φί­λης, είπε:

«Σας κα­λω­σο­ρίζω στο Υπουρ­γείο Παι­δείας. Το θέμα της ει­δι­κής αγω­γής εί­ναι ένα θέμα που δεν αφορά μόνο ή και κυ­ρίως το Υπουρ­γείο Παι­δείας, δεν αφορά την τυ­πική εκ­παί­δευση, δεν αφορά μόνο την εκ­παί­δευση. Το θέμα της πρώ­ι­μης πα­ρέμ­βα­σης εί­ναι ένα ζή­τημα όπου γί­νε­ται σε πολ­λούς χώ­ρους, και ως προς την αντι­με­τώ­πισή του στα ζη­τή­ματα των πα­ρεμ­βά­σεων και ως προς την θε­μα­το­λο­γία του βε­βαίως.

Για αυτό έχουμε συ­νεί­δηση ότι η συ­ζή­τηση που θα γί­νει σή­μερα εδώ θα έχει επι­τυχή απο­τε­λέ­σματα, θα καρ­πο­φο­ρή­σει στο βαθμό που μπο­ρεί να προ­βεί σε συ­νέρ­γιες ανά­μεσα στο ια­τρικό μέ­ρος, το εκ­παι­δευ­τικό μέ­ρος και το εν­δο­κοι­νο­τικό μέ­ρος. Δη­λαδή συ­νέρ­γιες ανά­μεσα σε υπη­ρε­σίες κοι­νω­νι­κές, που αφο­ρούν τον το­μέα της υγείας, της εκ­παί­δευ­σης αλλά και της το­πι­κής αυ­το­διοί­κη­σης.

Στο πρό­γραμμα της ση­με­ρι­νής συ­νά­ντη­σης υπάρ­χουν τέ­τοιες δυ­να­τό­τη­τες συ­νο­μι­λίας ανά­μεσα στους φο­ρείς. Έχουμε συ­νεί­δηση ότι όσο πιο νω­ρίς εντο­πι­στεί και με­λε­τη­θεί το θέμα που αφορά στην εξέ­λιξη του μα­θη­σια­κού προ­βλή­μα­τος τόσο κα­λύ­τερα εί­ναι για το παιδί και για την κοι­νω­νία. Εί­ναι γνω­στό ότι η με­γάλη επέν­δυση που πρέ­πει να γί­νει στην εκ­παί­δευση πρέ­πει να γί­νει πριν το σχο­λειό ή στις πρώ­τες τά­ξεις του σχο­λείου. Πρέ­πει ακόμα νω­ρί­τερα: από τη στιγμή που γεν­νιέ­ται το παιδί μέ­χρι τη στιγμή που δυ­νη­τικά θα πάει στο σχο­λείο 5, 6 ετών, στα προ­νή­πια. Συ­νε­πώς η συ­ζή­τηση που κά­νουμε σή­μερα για την πρώ­ιμη πα­ρέμ­βαση αντα­πο­κρί­νε­ται και στη σύγ­χρονη παι­δα­γω­γική αντί­ληψη, που θέ­λει την αντι­με­τώ­πιση των προ­βλη­μά­των μά­θη­σης και γε­νι­κό­τερα το εκ­παι­δευ­τικό ζή­τημα να ξε­κινά από νω­ρίς, από τη στιγμή που γεν­νιέ­ται το παιδί στην ου­σία. Και όχι αρ­κετά αργά, όταν δια­πι­στω­θεί δη­λαδή ένα πρό­βλημα.

Αυτή την πε­ρί­οδο υπάρ­χει μία δια­δι­κα­σία του Εθνι­κού και Κοι­νω­νι­κού δια­λό­γου για τη δη­μο­κρα­τική με­ταρ­ρύθ­μιση στον χώρο της εκ­παί­δευ­σης, έχουμε θέ­σει ήδη ως πρώτη προ­τε­ραιό­τητα τη δε­κα­τε­τρά­χρονη υπο­χρε­ω­τική εκ­παί­δευση. Δε­κα­τε­τρά­χρονη με την έν­νοια ότι επε­κτεί­νουμε την προ­σχο­λική εκ­παί­δευση των νη­πίων. Στη προ­σπά­θεια να γί­νει στα­διακά και η προ­νη­πιακή, υπο­χρε­ω­τική βαθ­μίδα εκ­παί­δευ­σης.

Εί­ναι προ­φα­νές ότι όσο επε­κτεί­νουμε προς τα κάτω τις δε­σμεύ­σεις για την εκ­παι­δευ­τική με­ταρ­ρύθ­μιση, για την υπο­χρε­ω­τική εκ­παί­δευση, τόσο, επα­να­λαμ­βάνω, θα μπο­ρούμε να έχουμε καρ­πούς κατά τη διάρ­κεια του υπό­λοι­που σχο­λι­κού βίου.

Με αυ­τές τις απλές σκέ­ψεις θα σας κα­λω­σο­ρίσω σή­μερα στο Υπουρ­γείο και να σας δια­βε­βαιώσω ότι όλα όσο ει­πω­θούν σή­μερα εδώ θα λη­φθούν σο­βαρά υπόψη και από την επι­τροπή Εθνι­κού Δια­λό­γου και από τις αρ­μό­διες υπη­ρε­σίες. Εί­ναι εδώ η κυ­ρία Αστέρη, διευ­θύ­ντρια της Ει­δι­κής Αγω­γής και ο κύ­ριος Κασ­σια­νός, που έχει την ευ­θύνη από την πλευρά του Γρα­φείου Υπουρ­γού για τα θέ­ματα της Ει­δι­κής Αγω­γής».

Στον χαι­ρε­τι­σμό του, ο πρό­ε­δρος του Εθνι­κού και Κοι­νω­νι­κού Δια­λό­γου για την Παι­δεία, Αντώ­νης Λιά­κος, επε­σή­μανε:

«Η Ει­δική Αγωγή εί­ναι ένα ση­μα­ντικό κε­φά­λαιο που δεν αφορά ένα μέ­ρος της εκ­παί­δευ­σης αλλά την καρ­διά της. Και την αφορά από πολ­λές πλευ­ρές. Γιατί μέσω της Ει­δι­κής Αγω­γής μπο­ρούμε να προ­σεγ­γί­σουμε τα προ­βλή­ματα της μά­θη­σης για όλες τις βαθ­μί­δες της εκ­παί­δευ­σης, για όλα τα παι­διά.

Εκεί ακρι­βώς μπο­ρούμε να δο­κι­μά­σουμε τις προ­τά­σεις μας και να εντο­πί­ζουμε τα προ­βλή­ματα που πρέ­πει να λύ­σουμε.

Σε δύο ζη­τή­ματα επι­κοι­νω­νούμε σε σχέση με τις άλ­λες ερ­γα­σίες που κά­νουμε στον Εθνικό Διά­λογο. Η εκ­παί­δευση των εκ­παι­δευ­τι­κών για την Ει­δική Αγωγή θα πρέ­πει να εί­ναι μέ­ρος του συ­νο­λι­κό­τε­ρου προ­γράμ­μα­τος αλλά και της ίδιας της δο­μής της εκ­παί­δευ­σης των εκ­παι­δευ­τι­κών όλων των βαθ­μί­δων.

Πα­ρα­δείγ­μα­τος χά­ριν, σύμ­φωνα με την πα­ρα­πάνω άποψη, στη Δευ­τε­ρο­βάθ­μια Εκ­παί­δευση έχουμε την έν­νοια της δι­δα­κτι­κής των επι­μέ­ρους μα­θη­μά­των και την έν­νοια της συ­νο­λι­κής αντι­με­τώ­πι­σης του παι­διού.

Έχει να κά­νει επί­σης με την ανα­μόρ­φωση των προ­γραμ­μά­των στην ίδια την Πρω­το­βάθ­μια Εκ­παί­δευση. Επειδή εδώ δεν εί­ναι δυ­να­τόν να εντά­ξουμε τα παι­διά σε συν­θή­κες αγω­γής μέσα στο σχο­λείο, όσο αυτό το σχο­λείο πα­ρα­μέ­νει ιε­ραρ­χικό και πα­ρα­μέ­νει δι­δα­κτικό, όταν στη διά­ταξη της τά­ξης, ο δά­σκα­λος μι­λάει και οι μα­θη­τές ακούν.

Η ανα­διά­ταξη της τά­ξης εί­ναι ένα από τα ση­μα­ντι­κό­τερα ζη­τή­ματα, εκεί όπου με τους επι­στή­μο­νες της Ει­δι­κής Αγω­γής προ­χω­ράμε χέρι-χέρι.

Εί­ναι πολύ ση­μα­ντικό να κα­τα­νο­ή­σουμε ότι το σχο­λείο δεν με­τα­δί­δει μόνο γράμ­ματα, δεν με­τα­δί­δει μόνο δε­ξιό­τη­τες αλλά οφεί­λει να καλ­λιερ­γή­σει αξίες. Για αυτό το λόγο η πα­ρου­σία, η ένταξη των παι­διών της Ει­δι­κής Αγω­γής μέσα στο γε­νι­κό­τερο σχο­λείο σκο­πεύει στο να καλ­λιερ­γή­σει τις αξίες της αλ­λη­λεγ­γύης των παι­διών, του εθε­λο­ντι­σμού. Όλες εκεί­νες τις αξίες που οφεί­λουμε να προ­σφέ­ρουμε στην ευ­ρύ­τερη κοι­νω­νία. Επο­μέ­νως από την άποψη αυτή πολλά προ­βλή­ματα που εμ­φα­νί­ζο­νται και εμ­φα­νί­στη­καν τις τε­λευ­ταίες δε­κα­ε­τίες, όπως η επι­θε­τι­κό­τητα, το μπού­λινγκ, οι ομα­δο­ποι­ή­σεις των παι­διών εί­ναι ζη­τή­ματα τα οποία μέσω της εγκόλ­πω­σης και της αφο­μοί­ω­σης των συ­μπε­ρα­σμά­των των συ­να­δέλ­φων της Ει­δι­κής Αγω­γής θα βοη­θή­σουν το σχο­λείο συ­νο­λικά.

Με αυτά θα ήθελα να κα­λέσω τον κό­σμο στη ση­με­ρινή εκ­δή­λωση».

Τα βα­σικά συ­μπε­ρά­σματα στα οποία κα­τέ­ληξε η ση­με­ρινή συ­ζή­τηση εί­ναι ότι:

Η πρώ­ιμη πα­ρέμ­βαση εξε­λίσ­σε­ται σή­μερα με γορ­γούς ρυθ­μούς στις πε­ρισ­σό­τε­ρες προηγ­μέ­νες χώ­ρες με τη συ­νερ­γα­σία πολ­λών ει­δι­κών από το χώρο της υγείας, της εκ­παί­δευ­σης, της κοι­νω­νι­κής πο­λι­τι­κής, της οι­κο­νο­μίας, της παι­δι­κής και της οι­κο­γε­νεια­κής ανά­πτυ­ξης.

Η πρώ­ιμη ανί­χνευση των δια­τα­ρα­χών της ανά­πτυ­ξης και η έγκαιρη αντι­με­τώ­πιση των εμπο­δίων μά­θη­σης, σε όσο το δυ­να­τόν μι­κρό­τερη ηλι­κία, έχει πολ­λα­πλά οφέλη

Για τα ίδια τα παι­διά, τα οποία εξε­λίσ­σο­νται πολύ καλά σε γνω­στικό, κοι­νω­νικό και συ­ναι­σθη­μα­τικό επί­πεδο, αφού πολ­λά­κις επι­τυγ­χά­νουν την πλήρη εν­σω­μά­τωσή τους ακόμα και στο τυ­πικό πρό­γραμμα εκ­παί­δευ­σης.
Για τους γο­νείς τους, οι οποίοι λαμ­βά­νο­ντας την κα­τάλ­ληλη συμ­βου­λευ­τική υπο­στή­ριξη αφε­νός δεν αι­σθά­νο­νται αβο­ή­θη­τοι και αφε­τέ­ρου γί­νο­νται απο­τε­λε­σμα­τι­κό­τε­ροι στην επι­κοι­νω­νία τους με το παιδί και την υπο­στή­ριξή του.
Για το σχο­λείο, το οποίο θα υπο­δε­χθεί μα­θη­τές με γνω­στική ετοι­μό­τητα και επο­μέ­νως θα έχει ευ­κο­λό­τερο έργο και κα­λύ­τερα απο­τε­λέ­σματα.
Η ανα­γνώ­ριση παι­διών που βρί­σκο­νται σε υψηλό κίν­δυνο για εμ­φά­νιση ανα­πη­ρίας και ει­δι­κών ανα­γκών σε πολ­λές πε­ρι­πτώ­σεις μπο­ρεί να γί­νει σή­μερα από τις πρώ­τες ημέ­ρες της ζωής τους. Όμως, η ελ­λη­νική και διε­θνής εμπει­ρία απο­κα­λύ­πτει ότι όσο μι­κρό­τερη εί­ναι η ηλι­κία του παι­διού τόσο λι­γό­τερο απο­τε­λε­σμα­τι­κές με­θό­δους δια­θέ­τουμε για την ανα­γνώ­ριση και την έγκαιρη αντι­με­τώ­πιση των δυ­σκο­λιών του.

Έχει διε­θνώς απο­δει­χθεί ότι οι πιο απο­τε­λε­σμα­τι­κές προ­σεγ­γί­σεις εί­ναι οι συ­στη­μι­κές, στη­ρί­ζο­ντας το σύ­στημα της οι­κο­γέ­νειας και του σχο­λείου. Σε αυτό το πλαί­σιο, ση­μα­ντικά βή­ματα απο­τε­λούν η σω­στή ενη­μέ­ρωση και πλη­ρο­φό­ρηση της οι­κο­γέ­νειας και στη συ­νέ­χεια η κα­τάρ­τιση του υπο­στη­ρι­κτι­κού πλαι­σίου που πε­ρι­λαμ­βά­νει πα­ρεμ­βά­σεις εξα­το­μι­κευ­μέ­νες στις πο­λι­τι­σμι­κές συν­θή­κες όπου ζει το παιδί.

Βα­σι­κοί πα­ρά­γο­ντες επι­τυ­χίας των προ­γραμ­μά­των Πρώ­ι­μης Πα­ρέμ­βα­σης εί­ναι :

Η χρο­νική στιγμή που αρ­χί­ζει η πα­ρέμ­βαση, η άμεση συμ­βου­λευ­τική υπο­στή­ριξη και η εμπλοκή των γο­νέων και όλης της οι­κο­γέ­νειας και
Η διε­πι­στη­μο­νική διά­γνωση και αντι­με­τώ­πιση του προ­βλή­μα­τος, με τη συ­νερ­γα­σία δια­φό­ρων ει­δι­κών από το χώρο της ια­τρι­κής, της εκ­παί­δευ­σης, της ψυ­χο­λο­γίας και της κοι­νω­νι­κής ερ­γα­σίας
Τα μο­ντέλα απο­τε­λε­σμα­τι­κής Πρώ­ι­μης Πα­ρέμ­βα­σης οφεί­λουν να απα­ντούν στις ση­με­ρι­νές κοι­νω­νι­κές, πο­λι­τι­κές και οι­κο­νο­μι­κές συν­θή­κες, να εί­ναι πο­λυ­πα­ρα­γο­ντικά, συ­στη­μικά και να πε­ρι­λαμ­βά­νουν εν­δυ­νά­μωση και εκ­παί­δευση των γο­νέων και εντα­ξια­κές πρα­κτι­κές στο πλαί­σιο του σχο­λείου και της κοι­νό­τη­τας. Βα­σικό ρόλο στην επί­τευξη των στό­χων της Πρώ­ι­μης Πα­ρέμ­βα­σης μπο­ρεί να παί­ξει η Το­πική Αυ­το­διοί­κηση με την εν­δυ­νά­μωση των δο­μών κοι­νω­νι­κής πρό­νοιας αφού απο­τε­λεί το πλέον προ­σιτό και προ­σβά­σιμο ση­μείο ανα­φο­ράς για τον πολίτη-γονιό.

Προηγούμενο άρθροΜάντης, άγγελος-εξάγγελος
Επόμενο άρθροΑδίδακτο κείμενο: Δημοσθένης, Κατά Νεαίρας 1
Ο Μανόλης I. Μαυρακάκης γεννήθηκε στην Αθήνα και κατοικεί μόνιμα στο Ηράκλειο Κρήτης. Είναι πτυχιούχος του τμήματος Φιλολογίας της Φιλοσοφικής σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου στην Ελληνική γλώσσα και λογοτεχνία από το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο Κύπρου. Από το 2000 εργάζεται ως καθηγητής φιλόλογος σε σχολεία και φροντιστήρια της Μέσης Εκπαίδευσης. Από το 2018 συνεργάζεται με τις εκδόσεις Πατάκη εκδίδοντας σημαντικό αριθμό βιβλίων για το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας. Είναι δημιουργός και διαχειριστής της εκπαιδευτικής σελίδας filologikos-istotopos.gr.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.