Νεοελληνική Γλώσσα Γ´ Γυμνασίου: 5η Ενότητα – Μια γενιά που της έκλεψαν το χαμόγελο…(Κριτήριο αξιολόγησης)

Μια γενιά που της έκλεψαν το χαμόγελο…

[…]Ένας διακεκριμένος γιατρός από τη Γάζα μας είχε πει σε διεθνές συνέδριο που οργάνωσε η Παλαιστινιακή Αρχή: «Ίσως το πιο τραγικό αποτέλεσμα της κατοχής για τα παιδιά της Παλαιστίνης να μην είναι ούτε ο υποσιτισμός ούτε οι τραυματισμοί ούτε οι χαμένες ώρες στο σχολείο ούτε οι χαμένες ευκαιρίες στη ζωή. Αλλά το γεγονός ότι, κάτω από τα μάτια μας, μεγαλώνει μια γενιά που της έκλεψαν το χαμόγελο. […]

Σ’ όλο τον κόσμο, τα παιδιά παίζουν «κλέφτες και αστυνόμους». Δε θα σας προκαλέσει έκπληξη, αν σας πω ότι στην Παλαιστίνη παίζουν «Εβραίους και Άραβες». Εκείνο που ίσως σας φανεί απίστευτο είναι ότι τα πιο πολλά από τα δικά μας παιδιά προτιμούσαν να παίζουν τους… Εβραίους! Κι αυτό γιατί, στα μάτια τους, οι Εβραίοι είναι οι δυνατοί και οι Άραβες οι αδύναμοι, αυτοί που πάντα χάνουν. Κανένα παιδί δε θέλει να ‘χει θετικό ήρωα εκείνον που πάντα χάνει. Αλλά μετά τη δεύτερη Ιντιφάντα*, η εικόνα άλλαξε. Tώρα, όλοι θέλουν να παίζουν τους Άραβες και μόνο οι πιο αδύναμοι της παρέας την πληρώνουν και αναγκάζονται να παίζουν τους Εβραίους. Δεν ξέρω αν αυτό είναι καλό ή κακό.

Μερικές φορές τρομάζω όταν βλέπω πόσο δημοφιλής είναι σ’ αυτά τα παιδιά η φιγούρα του «μάρτυρα», ειδικά εκείνου που είναι αποφασισμένος να ανατιναχτεί με εκρηκτικά. Στα μάτια τους, ο καμικάζι έχει την απόλυτη ισχύ πάνω στη ζωή και στο θάνατο, είναι η απόλυτη δύναμη που κανείς και τίποτα δεν μπορεί να σταματήσει. Η πρώην πρωθυπουργός του Ισραήλ, Γκόλντα Μεΐρ, είχε πει κάποτε ότι εξοργίζεται όχι τόσο γιατί οι εχθροί της σκότωναν Ισραηλινούς, όσο γιατί ανάγκαζαν τους Ισραηλινούς να σκοτώνουν. Tώρα είναι η δική μας σειρά να πούμε κάτι ανάλογο, από την ανάποδη. Πάντως, ένα είναι το σίγουρο: Ο φόβος, καιρό τώρα, έχει αλλάξει στρατόπεδο»!

Πέτρος Παπακωνσταντίνου, περ. «Κ», εφημ. Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 2003

*Iντιφάντα: ονομάζεται η αντίσταση των Παλαιστινίων ενάντια στην κατοχή της πατρίδας τους από το Iσραήλ. H δεύτερη Iντιφάντα άρχισε το Σεπτέμβριο του 2000.

ΘΕΜΑΤΑ

Θέμα 1ο

Σύμφωνα με το κείμενο, με ποιον τρόπο επηρεάζει ένας πόλεμος τις παιδικές ψυχές; (50 –80 λέξεις )

 

Θέμα 2ο

1. α) Να δώσετε σε καθεμία από τις δυο πρώτες παραγράφους του κειμένου έναν πλαγιότιτλο που να ανταποκρίνεται στο περιεχόμενό της

β) Να δώσετε έναν άλλο τίτλο στο κείμενο.

 

2.Να χαρακτηρίστε τις παρακάτω δευτερεύουσες προτάσεις του κειμένου.

  • που της έκλεψαν το χαμόγελο.
  • αν σας πω
  • ότι στην Παλαιστίνη παίζουν «Εβραίους και Άραβες».
  • όταν βλέπω

3.Να εντοπίστε δυο φράσεις του κειμένου που χρησιμοποιούνται μεταφορικά

 

4.Να γράψετε τα συνώνυμα και τα αντώνυμα των παρακάτω λέξεων: διακεκριμένος, σίγουρο, έκλεψαν, δημοφιλής.

 

Θέμα 3ο

Σ’ ένα άρθρο (200-250 λέξεις), που θα δημοσιευθεί στην εφημερίδα του σχολείου σας, να αναφερθείτε στα αγαθά που επιφέρει η ειρήνη σε άτομα και κοινωνίες. Με ποιον τρόπο νομίζετε ότι οι νέες γενιές μπορούν να συμβάλλουν στην ειρηνική συνύπαρξη και συναδέλφωση όλων των ανθρώπων;

 

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.