sxoleio-louketo-kagkelaΤου Νίκου Τσούλια

Παρακολουθώ και εν πολλοίς γνωρίζω την εικόνα για την απαρχή της σχολικής χρονιάς εδώ και πολλά χρόνια και μπορώ να ισχυριστώ με απόλυτη βεβαιότητα ότι εφέτος η κατάσταση είναι χειρότερη από κάθε άλλη περίπτωση. Και δεν πρέπει να αποδώσουμε αυτό το γκρίζο σκηνικό ούτε στις εκλογές ούτε στην οικονομική κρίση. Η όλη υπόθεση έχει χαθεί πρωτίστως από την ανευθυνότητα και από την μικροκομματική αντίληψη και πρακτική του Υπουργείου Παιδείας.

Η ιστορία έχει και μια δήθεν αριστερόστροφη ιδεολογική αναφορά. Η προηγούμενη ηγεσία του Υπουργείου με επικεφαλής τον κ. Μπαλτά έχει εφεύρει ως μείζονα εκπαιδευτικά ζητήματα την αριστεία και τα πρότυπα και τα πειραματικά σχολεία! Η σημερινή ηγεσία του κ. Φίλη βρήκε ως πρωταρχικό πρόταγμα την αλλαγή της διδασκαλίας των Θρησκευτικών στα σχολεία. Στην ουσία και σ’ αυτά τα ζητήματα δεν κάνουν τίποτα το ουσιαστικό, αλλά τα αναδεικνύουν για να προβάλλουν μια δήθεν αριστεροσύνη στο κομματικό τους ακροατήριο και για να αποσπάσουν για λίγο την προσοχή των οπαδών τους από την άκρως νεοφιλελεύθερη πολιτική τους. Είναι φαινόμενο φτηνού αντιπερισπασμού σταλινικής κοπής.

Το φοβερό είναι ότι οι «αριστεροί» του ΣΥ.ΡΙΖ.Α. απλώς αναδεικνύουν μια προσχηματική αριστερή ετικέτα και όταν είναι η στιγμή της απόφασης «βάζουν την ουρά κάτω από τα σκέλια», όπως έκανε και ο κ. Φίλης μετά τη συνάντησή του με τον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο. Κατάφερε όμως ο Υπουργός να στρέψει τη δημοσιότητα – έστω κατ’ ολίγον – σε ένα άλλο ζήτημα πέραν εκείνων που «καίνε» την ίδια την πολιτική του και δυστυχώς «καίνε» και όλη την ελληνική κοινωνία.

Την ίδια στιγμή υπάρχουν σχολεία στην επαρχία που δεν έχουν ανοίξει καθόλου. Υπάρχουν πολλά λύκεια που δεν διδάσκουν ούτε τα μαθήματα των Κατευθύνσεων. Και εδώ είναι προφανές ότι οι μαθητές και οι μαθήτριες των εν λόγω λυκείων δεν πρόκειται να καλύψουν την ύλη που απαιτείται για τις Πανελλαδικές εξετάσεις. Μήπως οι γονείς πρέπει να κινηθούν πιο συγκροτημένα ενάντια στην πλήρη εγκατάλειψη των παιδιών τους σε μια τόσο κρίσιμη φάση για την επαγγελματική τους προοπτική;

Να ποια είναι η πραγματική εικόνα της εκπαίδευσής μας σήμερα. Ας δούμε την επίσημη ανάλυση που έχει κάνει ένας πολύ καλός γνώστης των εκπαιδευτικών πραγμάτων που παρουσιάζει την πλήρη εικόνα των στοιχείων της οδυνηρής πραγματικότητας της δημόσιας εκπαίδευσης και της διάλυσης των σχολείων.

Ιδού η εικόνα της ντροπής!

Κενά στην εκπαίδευση:
Στις 27/7/2015 ο υπ. Αρ. Μπαλτάς δηλώνει ότι τα κενά είναι 20.000. Στις 31/7/2015, δηλώνει ότι τα κενά είναι πολύ λιγότερα.

Στις 26/8/2015 ο Γ.Γ. του ΥΠΟΠΑΙΘ Δ. Χασάπης δηλώνει ότι τα κενά είναι 16000.

Στις 3/9/2015 με ανακοίνωσή του ανεβάζει τα κενά σε 17.200.

Την ίδια ημέρα η υπηρεσιακή Υπουργός κ. Κιάου δηλώνει ότι τα κενά είναι πάνω από 20000.

Στις 8/9/2015 ο Γ.Γ δηλώνει ότι τα κενά είναι 18000, αλλά τα υπολογίζει χωρίς τις μειώσεις ωραρίου… (προφανώς αναφέρεται κυρίως στη μείωση του ωραρίου των υπεύθυνων εργαστηρίων).

ΑΝΑΛΥΣΗ:

Πέρσι στην Α/θμια προσλήφθηκαν 12.061 αναπληρωτές. Οι τελικές αποχωρήσεις (συνταξιοδοτήσεις), ήταν 1159. Άρα κατ ελάχιστον στην Α/θμια θα έχουμε φέτος 13.220 κενά.

Στη β/θμια προσλήφθηκαν πέρσι 5.444 αναπληρωτές. Οι τελικές αποχωρήσεις (συνταξιοδοτήσεις), ήταν 1.527. Άρα κατ ελάχιστον στην Β/θμια θα έχουμε φέτος 6971 κενά.

ΣΥΝΟΛΟ ΚΕΝΩΝ: 20.191

Ο αριθμός αυτός θα είναι πολύ μεγαλύτερος τελικά επειδή:

·             Οι αποσπάσεις εκπαιδευτικών που έγιναν φέτος (ρουσφετολογικά) σε φορείς κ.λ.π. ήταν πολύ περισσότερες από πέρσι. Αν προστεθούν τα νέα κενά για το 2015-16 (από ασθένειες κ.ά.), ο αριθμός των ελλείψεων θα εκτιναχθεί στις 25.000

 

ΤΙ ΕΧΕΙ ΓΙΝΕΙ ΜΕΧΡΙ ΤΗΝ 28/9/2015

 

ΠΟΣΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ ΕΧΟΥΝ ΕΞΑΣΦΑΛΙΣΘΕΙ: (Εκκρεμούν ΟΙ Π.Υ.Σ.)

 

12000 αναπληρωτές από ΕΣΠΑ.

2000 από τακτικό προϋπολογισμό.

4000 από Π.Δ.Ε.

1000 από άδειες άνευ αποδοχών (τακτικός).

ΣΥΝΟΛΟ: 19.000

ΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ:

  1. Το ΕΣΠΑ καλύπτει  συγκεκριμένα προγράμματα και κατά περιφέρεια. Άρα κάποιες ανάγκες που θα μπορούσαν να καλυφθούν από το ΕΣΠΑ, θα καλυφθούν από τον Τακτικό προϋπολογισμό
  2. Πέρσι δίνονταν δυνατότητα μεταφοράς πιστώσεων από Περιφέρεια σε Περιφέρεια . Φέτος αυτό είναι εντελώς απαγορευτικό. Κάποιες Περιφέρειες έχουν τη δυνατότητα να καλυφθούν πλήρως και κάποιες άλλες όχι.
  3. ΗΕιδική Αγωγή πέρσι καλύφθηκε μόνο μέσω ΕΣΠΑ. Φέτος ένα μέρος της καλύπτει το ΕΣΠΑ. Άρα θα χρειαστεί να καλυφθούν από τον τακτικό.
  4. Κυρίως νηπιαγωγεία και ολιγοθέσια απομακρυσμένων περιοχών,δεν θα μπορέσουν να ανοίξουν τουλάχιστον μέχρι το τέλος του μήνα, με τις πιο αισιόδοξες εκτιμήσεις. Το μεγαλύτερο πρόβλημα εντοπίζεται στην προσχολική αγωγή και στην πρωτοβάθμια κυρίως σε νησιά του Βορείου Αιγαίου, την Κρήτη αλλά και τη Στερεά Ελλάδα.

Εξαιτίας των παραπάνω περιορισμών υπολογίζεται ότι δεν θα μπορέσουν να καλυφτούν μέχρι και 6000 κενά την τρέχουσα σχολική χρονιά.

2.      Αποσπάσεις σε φορείς:

Φέτος αποσπάστηκαν στην Α΄ και Β΄ φάση 2504 εκπαιδευτικοί, ενώ πέρυσι, κατά το ίδιο διάστημα, είχαν αποσπαστεί 2067 εκπαιδευτικοί, χωρίς να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία. Και αυτό τη στιγμή που η πολιτική ηγεσία του ΥΠΟΠΑΙΘ δήλωνε ότι φέτος οι αποσπάσεις θα είναι κατά 30% λιγότερες..

  1. Υπηρεσιακές μεταβολές εκπαιδευτικών.

 

Για πρώτη φορά οι υπηρεσιακές μεταβολές καθυστέρησαν τόσο πολύ. Οι αποσπάσεις εντός ΚΥΣΔΕ, ολοκληρώθηκαν μόλις στις 3/9/2015. Αποτέλεσμα της αδιαφορίας και της ολιγωρίας της ηγεσίας του ΥΠΟΠΑΙΘ, ήταν χιλιάδες εκπαιδευτικοί να ανατρέψουν τον οικογενειακό τους προγραμματισμό καθώς ενώ το σχολικό έτος είχε αρχίσει, δεν ήξεραν πού θα βρεθούν. Οι τοποθετήσεις των εκπαιδευτικών θα καθυστερήσουν και έτσι η κατάσταση γίνεται πολύ χειρότερη.

Ελάχιστες ημέρες πριν το άνοιγμα των σχολικών μονάδων και λίγες ώρες πριν παραδώσει στην υπηρεσιακή κυβέρνηση, επέλεξαν να στρέψουν την προσοχή τους στις αποσπάσεις εκπαιδευτικών σε Φορείς , ΑΕΙ, Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας και στις συμπληρωματικές  αποσπάσεις (2η φάση) σε Περιφερειακές Δ/νσεις , Δ/νσεις ΔΕ.

Αναπληρωτές:

Τέλη Αυγούστου «θυμήθηκε» το υπουργείο Παιδείας ότι λόγω απόφασης του ΣτΕ η φετινή πρόσκληση των αναπληρωτών πρέπει να δημοσιευτεί σε ΦΕΚ και όχι να εκδοθεί με εγκύκλιο όπως γινόταν κάθε χρόνο. Το αποτέλεσμα είναι να σημειωθεί σοβαρή καθυστέρηση στην πλήρωση των εκπαιδευτικών ελλείψεων, ενώ η ταλαιπωρία των αναπληρωτών είναι τεράστια καθώς πρέπει να επανυποβάλουν αίτηση. Το γεγονός αυτό που δεν έχει συμβεί ποτέ στο παρελθόν πέρα από την ταλαιπωρία που προκάλεσε σε χιλιάδες αναπληρωτές εκπαιδευτικούς προκαλεί πολλά προβλήματα στις τοποθετήσεις και τη λειτουργία των σχολείων.

Πέρσι στις 5/9/2015, προσλήφθηκαν οι πρώτοι 2000 αναπληρωτές στην Α/θμια και Β/θμια. Φέτος την ημέρα του Αγιασμού συνεχίζονταν οι αιτήσεις..

 

  1. Ωράριο εκπαιδευτικών.

Στις 31/7/2015 ο Αρ. Μπαλτάς δηλώνει σε συνέντευξή του στην ΕΡΤ « Όλοι πρέπει να βάλουν πλάτη. Οι εκπαιδευτικοί δεν θα αρνηθούν να χρειαστεί να κάνουν μία – δύο ώρες παραπάνω». Και αυτό τη στιγμή που ο Τ. Κουράκης (6/6/2013), δήλωνε στη Βουλή ότι ο ΣΥΡΙΖΑ θα επαναφέρει το ωράριο των εκπαιδευτικών…

  1. Επιλογές στελεχών

  1. Περιφερειακοί διευθυντές

Οι αρχικές δηλώσεις του Υπ.Παιδείας για κομματική ανεξιθρησκία, κατέληξαν στην εντελώς κομματική επιλογή τον 13 περιφερειακών διευθυντών εκπαίδευσης, των οποίων τα βιογραφικά δεν δημοσιεύτηκαν ποτέ. Το θέμα έφθασε και στο Ευρωκοινοβούλιο.

  1. Διευθυντές σχολείων

Η επιλογή των Διευθυντών σχολείων με το νόμο 4327/2015,  στηρίχτηκε κύρια στη μυστική ψηφοφορία σε κάθε σύλλογο διδασκόντων. Το αποτέλεσμα της ψηφοφορίας ήταν καθοριστικό για την επιλογή. Μέσω αυτής της πρωτοφανούς διαδικασίας, οι σύλλογοι διδασκόντων μετατράπηκαν σε όργανα αξιολόγησης. Απέκτησαν δηλαδή αρμοδιότητες υπηρεσιακού συμβουλίου, ενώ από τη φύση τους έχουν ρόλο βασικά παιδαγωγικό. Δηλαδή αυτοί που δίχασαν τους συλλόγους των διδασκόντων στην προσπάθειά τους να μην περάσει ούτε αυτοαξιολόγηση τώρα αναθέτουν στους εκπαιδευτικούς καθήκοντα αξιολογητή των συναδέλφων τους. Και αυτό βαφτίζουν «πείραμα εκδημοκρατισμού» και «δημοκρατική τομή χειραφέτησης των εκπαιδευτικών».

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.