Στην παρούσα συγκυρία τα εκπαιδευτικά ζητήματα αντιμετωπίζονται, σε έναν βαθμό, με διαχειριστική λογική. Επικεντρώνουμε στα μαθήματα ανθρωπιστικών σπουδών που διδάσκονται στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση και ανατίθενται στους φιλολόγους. Η αφαίρεση των Αρχαίων Ελληνικών Γενικής Παιδείας από την Γ΄ Λυκείου, η μείωση των ωρών διδασκαλίας της Λογοτεχνίας στη Γ΄ Λυκείου και η αποπομπή επίσης της Λογοτεχνίας από τα μαθήματα των πανελλαδικών εξετάσεων θα θέλαμε να ενταχθούν σε ένα ευρύτερο πλαίσιο που εστιάζει στην ουσία της παιδείας και στην σημασία των συγκεκριμένων διδακτικών αντικειμένων.

Ειδικότερα, θέλουμε να εστιάσουμε στο χρόνιο πρόβλημα της υποβάθμισης του μαθήματος της Ιστορίας Γενικής Παιδείας της Γ΄ Λυκείου, πρόβλημα που επιτείνεται και εξαιτίας του σχολικού εγχειριδίου. Όταν το 2007 αντικαταστάθηκε το σχολικό εγχειρίδιο, το οποίο είχε χρησιμοποιηθεί για αρκετά χρόνια και για το οποίο όλοι οι διδάσκοντες εκφράζαμε θετικά σχόλια, διαπιστώσαμε αμέσως ότι το νέο σχολικό εγχειρίδιο είχε πλήθος μειονεκτήματα, τα οποία και επισημάναμε με δημοσιεύσεις και επιστολές προς τους αρμόδιους φορείς. Επίσης, σε έρευνα του ΚΕΜΕΤΕ, που παρουσιάστηκε στο 8ο Συνέδριο της ΟΛΜΕ, το βιβλίο θεωρήθηκε το πλέον ακατάλληλο από όλα τα βιβλία Γυμνασίου και Λυκείου http://olme-attik.att.sch.gr/files/deltia/sxoliakemetevivlia.pdf

Η συνέχεια είναι γνωστή: το βιβλίο αυτό εξακολουθεί να “διδάσκεται” μέχρι σήμερα, λειτουργώντας αποτρεπτικά για όποιον υποψήφιο θα ήθελε να επιλέξει την Ιστορία Γενικής Παιδείας ως μάθημα πανελλαδικώς εξεταζόμενο. Ακόμη και μαθητές της Θεωρητικής Κατεύθυνσης με αποκλειστικό στόχο σχολές του 1ου επιστημονικού πεδίου (Φιλολογικές, Νομικές σχολές) επέλεγαν να εξεταστούν στο άσχετο με τα άμεσα ενδιαφέροντά τους μάθημα της Βιολογίας. Το Υπουργείο Παιδείας και κάθε ενδιαφερόμενος μπορεί να διαπιστώσει την αλήθεια των παραπάνω, βλέποντας το ποσοστό συμμετοχής μαθητών στις Πανελλαδικές Εξετάσεις στο μάθημα της Ιστορίας Γενικής Παιδείας. Το γεγονός ότι το μάθημα της Ιστορίας Γενικής Παιδείας είχε στην πράξη καταργηθεί από τις Πανελλαδικές Εξετάσεις οδήγησε σε μια πιο χαλαρή αντιμετώπιση των προβλημάτων που θέτει το σχολικό εγχειρίδιο της Ιστορίας. Οι μαθητές δεν επέλεγαν το μάθημα, οι διδάσκοντες νιώθαμε ικανοποίηση που δε θα προετοιμάζαμε μαθητές για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις, όλοι στις μεταξύ μας συζητήσεις αναφερόμαστε στα μειονεκτήματα του βιβλίου, συγκρίνοντάς το με το προηγούμενο σχολικό εγχειρίδιο, όλοι νιώθαμε θλίψη για την απαξίωση του μαθήματος της Ιστορίας στην Γ΄ Λυκείου και κάποιοι -όχι λίγοι- θεωρούσαν ότι υπήρχε σκοπιμότητα εκ μέρους της Ελληνικής Πολιτείας σχετικά με την υποβάθμιση του μαθήματος της Ιστορίας- άποψη που πιστεύουμε ότι δεν μπορεί να ισχύει.
Με το κείμενο αυτό επανερχόμαστε τώρα στο θέμα του σχολικού εγχειριδίου της Γ΄ Λυκείου, επειδή: α) η υποβάθμιση του μαθήματος της Ιστορίας, όπως και άλλων φιλολογικών μαθημάτων, μας δημιουργεί αρνητικά συναισθήματα και β) το μάθημα της Ιστορίας Γενικής Παιδείας εντάσσεται στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα από τη νέα σχολική χρονιά.
Επιθυμούμε η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας να επανεξετάσει το θέμα του σχολικού εγχειριδίου της Ιστορίας Γενικής Παιδείας για τη νέα σχολική χρονιά. Και επειδή κατανοούμε πως η συγγραφή ενός νέου εγχειριδίου με τις παρούσες συνθήκες είναι μη εφικτή, προτείνουμε την επαναφορά του προηγούμενου σχολικού εγχειριδίου των Σκουλάτου- Δημακοπούλου- Κόνδη ή την επανεξέταση της περίπτωσης του βιβλίου που συνέταξε η ομάδα του Γ. Κόκκινου και δεν έφτασε ποτέ στις σχολικές αίθουσες, αν και είχε γραφεί σύμφωνα με τις προδιαγραφές των σχολικών βιβλίων ιστορίας.
Εφόσον συμφωνείτε,  προσθέστε με σχόλιο το όνομα, επώνυμο και την περιοχή εργασίας στον παρακάτω σύνδεσμο istoria-15.blogspot.gr

 

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.