HLEKTRA[Το κείμενο αποτελεί συνέχεια των:

H αντίθεση Ορέστη-Ηλέκτρας εκδιπλώνεται επίσης και γύρω από τις έννοιες φως-σκοτάδι, από τις οποίες εκπορεύονται περαιτέρω αντιθετικά ζεύγη, όπως ζωή-θάνατος, ευτυχία-δυστυχία και κυρίως αλήθεια-ψευδαίσθηση. Από την αρχή μέχρι το αμφίσημο τέλος της η Ηλέκτρα του Σοφοκλή είναι ένα παιγνίδι φωτοσκιάσεων, ένα chiaroscuro, που στηρίζεται στην ασταθή σχέση ανάμεσα σε μια τιμωρητική επιταγή από τη μια, η οποία εκδίδεται μάλιστα από τον θεό του φωτός, τον Λύκειο Απόλλωνα (6-7), και που αναφέρεται σε ένα ζεύγος δολοφόνων, μοιχών και σφετεριστών της εξουσίας, στους οποίους το έργο δεν προσφέρει κανένα ελαφρυντικό· και από την άλλη στην πραγματικότητα της αποξένωσης και την εμμονή του μίσους, η οποία κρατά τόσο πολύ και διεισδύει τόσο βαθιά στους πόρους της ψυχής, που στο τέλος θέτει εν αμφιβόλω την καθαρτική λειτουργία της εκδίκησης.

Ο Ορέστης ορίζεται σαφώς από το πρώτο σκέλος της αντίθεσης: από την αρχή μέχρι το τέλος του έργου ο πατρὶ τιμωρὸς κινείται μέσα στο φως της ηθικής βεβαιότητας, στο λαμπρὸν ἡλίου σέλας (17), που διώχνει τη νύχτα (μέλαινα τ᾽ ἄστρων ἐκλέλοιπεν εὐφρόνη, 19) και εισάγει το δικηφόρον ἦμαρ, τη μέρα της δίκαιης τιμωρίας των ενόχων και της αποκατάστασης του νόμιμου κληρονόμου στον θρόνο και την περιουσία του. Ο Ορέστης είναι το άστρο που ρίχνει τη λάμψη του πάνω στους φονιάδες του πατέρα του (65-6). Ούτε στιγμή δεν αμφιβάλλει, ούτε λεπτό δεν αμφιταλαντεύεται για το δίκαιο των σκοπών του, για το ηθικό των μεθόδων του, για τις πιθανές περιπλοκές των επιλογών του. Λίγο χρόνο έχει να διαθέσει στους ανθρώπους που βρίσκονται στο διάβα του, ακόμη και στην Ηλέκτρα, αν οι άνθρωποι αυτοί δεν μπορούν να συμβάλουν στην περαίωση του σκοπού του. Ο Ορέστης προέρχεται από το φως (μιας εφηβείας προστατευμένης από τα βάσανα: κρυπτᾷ τ᾽ ἀχέων ἐν ἥβᾳ, 158), κινείται μέσα στο φως (της ηθικής βεβαιότητας, που ενισχύεται από τη θεία επίνευση) και οδεύει προς το φως(μιας εκδίκησης, της οποίας τα ωφελήματα προβάλλουν ξεκάθαρα μπροστά στα μάτια του).

Ολόκληρο το άρθρο μπορείτε να το διαβάσετε στο http://antonispetrides.wordpress.com

Προηγούμενο άρθροΣυμμετοχή των εκπαιδευτικών Δ.Ε. στη διαδικασία βαθμολόγησης των πανελλαδικών εξετάσεων.
Επόμενο άρθροΣτο facebook αστέρας και στη ζωή… πεινασμένο τέρας!
Ο Αντώνης Κ. Πετρίδης (γεν. 1975) είναι αριστούχος απόφοιτος κλασικής φιλολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και διδάκτωρ του Πανεπιστημίου του Cambridge (Trinity College). Υπηρετεί ως Επίκουρος Καθηγητής Κλασικής Φιλολογίας στο Πρόγραμμα “Σπουδές στον Ελληνικό Πολιτισμό” του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου. Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα κινούνται κυρίως γύρω από το αρχαίο ελληνικό θέατρο και την ελληνιστική λογοτεχνία. Από το 2009 ανήκει στην ομάδα που συνέγραψε και εποπτεύει την εφαρμογή του Νέου Αναλυτικού Προγράμματος για τη διδασκαλία των Αρχαίων Ελληνικών και Λατινικών στη Μέση Εκπαίδευση. Στο πλαίσιο αυτής της συνεργασίας έχει αναλάβει την πτυχή της Αρχαίας Γραμματείας από Μετάφραση στις τρεις τάξεις του Γυμνασίου.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.