Σχέδιο αναβάθμισης τεχνολογικής εκπαίδευσης

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΠροτάσεις για την αναβάθμιση της Τεχνολογικής εκπαίδευσης έχει καταρτίσει η Επιστημονική Ένωση Τεχνολογικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΕΕΤΕΚ) διατυπώνοντας της δικές της προτάσεις για το μέλλον αυτών των σχολείων.
Σε ανοιχτή επιστολή προς τον υπουργό Παιδείας Κωνσταντίνο Αρβανιτόπουλο η ΕΕΤΕΚ αναφέρει στον πρόλογό της που αφορά τη Δομή του Τεχνολογικού Λυκείου:

“Το Τεχνολογικού Λύκειο θα είναι τριετούς διάρκειας και θα παρέχει Απολυτήριο Λυκείου, ισότιμο με το Απολυτήριο του Γενικού Λυκείου, και Πτυχίο Ειδικότητας επιπέδου 3 όπως προβλέπεται από το Ν. 2009/1992.
Η τεχνολογική κατάρτιση των αποφοίτων θα συμπληρώνεται από ένα έτος εξειδίκευσης από το οποίο θα παρέχεται Δίπλωμα όπως προβλέπεται από το Ν.2009/1992, άρθρο 6. παρ. 1δ.
Σε ότι αφορά τις ΕΠΑ.Σ. η επικρατούσα άποψη είναι ότι θα πρέπει να μετατραπούν σε Τεχνολογικά Λύκεια όπως και τα ΕΠΑ.Λ.
Για το ίδιο θέμα διατυπώθηκαν και άλλες απόψεις όπως, να συνεχίσουν τη λειτουργία τους, λόγω της μεγάλης αύξησης του μαθητικού δυναμικού τους, και όσοι από τους φοιτούντες έχουν απολυτήριο Λυκείου να λαμβάνουν μέρος στις ειδικές πανελλαδικές εξετάσεις για τα ΤΕΙ όπως και οι απόφοιτοι των ΕΠΑ.Λ.
Σε ότι αφορά τις ειδικότητες των ΕΠΑ.Λ. και ΕΠΑ.Σ. να είναι κοινές εφόσον θα οδηγούν σε επαγγελματικό τίτλο ίδιου επιπέδου.

Η προσθήκη του έτους εξειδίκευσης κρίθηκε ομόφωνα απαραίτητη σε όλες τις ημερίδες με το σκεπτικό ότι πρέπει να συμπληρώνεται η τεχνολογική κατάρτιση των αποφοίτων η οποία δεν είναι επαρκής λόγω του όγκου των μαθημάτων Γενικής Παιδείας στα τρία έτη σπουδών. Το έτος εξειδίκευσης είναι ένας θεσμός ο οποίος εφαρμόστηκε με επιτυχία στο Ενιαίο Πολυκλαδικό Λύκειο και είναι διαφορετικός από το θεσμό των ΙΕΚ ο οποίος παρέχει στενότερη εξειδίκευση και τα συστήματα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Επαγγελματικής Κατάρτισης διαφέρουν ως προς το σχεδιασμό, τους στόχους και τον τρόπο υλοποίησής τους.

Η προσθήκη του έτους εξειδίκευσης είναι απαραίτητη διότι οι ανάγκες της αγοράς εργασίας απαιτούν περισσότερη εξειδίκευση, τα δημόσια ΙΕΚ φθίνουν, η πορεία τους δεν πρόκειται να αναστραφεί και στην περίπτωση μη ύπαρξης του έτους εξειδίκευσης τα ιδιωτικά ΙΕΚ θα μονοπωλήσουν την μεταλυκειακή εξειδίκευση με ότι αυτό συνεπάγεται για τα παιδιά των φτωχών οικογενειών και με τις τρέχουσες οικονομικές συγκυρίες .

Στις ημερίδες 20-10-2012 και 23-11-2012 τονίσθηκε η διαφορετικότητα της μεταδευτεροβάθμιας επαγγελματικής κατάρτισης από το έτος εξειδίκευσης ως εξής:
1. Στην Τ.Ε.Ε. η Γενική Εκπαίδευση αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της, ενώ στην Επαγγελματική Κατάρτιση δεν υπάρχει.
2. Η διαφορετικότητα του Συστήματος Επαγγελματικής Εκπαίδευσης από το Σύστημα Επαγγελματικής Κατάρτισης διαφέρουν ως προς την αποστολή τους η οποία ορίζεται ρητά από το Ν. 3191/2003 άρθρα 6 και 7.4
3. Η επαγγελματική εκπαίδευση εκτός της μετάδοσης γενικών και επαγγελματικών γνώσεων, έχει βασικό στόχο την πολύπλευρη Εκπαίδευση των νέων, γι΄ αυτό και βρίσκεται πάντοτε εντός του εκπαιδευτικού συστήματος.
4. Η Επαγγελματική Εκπαίδευση παρέχει κατάλληλη γνώση η οποία μπορεί να προσαρμόζεται στις αλλαγές της τεχνολογίας. Το Σύστημα Επαγγελματικής Κατάρτισης παρέχει περιορισμένη δυνατότητα προσαρμογής σε νέα επαγγελματικά δεδομένα και συνήθως απαιτείται νέα κατάρτιση
5. Το έτος εξειδίκευσης, είναι ενταγμένο στο τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα σε αντίθεση με το ΙΕΚ το οποίο είναι εκτός, σύμφωνα με τον ιδρυτικό του Νόμο 2009/1992 και για το λόγο αυτό δεν έχει συνέχεια σπουδών στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
6. Η επαγγελματική κατάρτιση, ενδιαφέρεται για την αποτελεσματικότητα του ατόμου στην παραγωγική διαδικασία. Για τους λόγους αυτούς το Σύστημα Αρχικής και Συνεχιζόμενης Επαγγελματικής Κατάρτισης έχει σχεδιαστεί και απευθύνεται περισσότερο σε εργατικό δυναμικό παρά σε μαθητές που βρίσκονται σε αναπτυξιακή ηλικία .
7. Η επαγγελματική κατάρτιση ορίζεται και ως «μέρος της επαγγελματικής εκπαίδευσης που παρέχει τις ειδικές επαγγελματικές γνώσεις και δεξιότητες» (πηγή: Γλωσσάριο επαγγελματικής κατάρτισης του CEDEFOP, 1996)
8. Οι διαφορές της τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης και της επαγγελματικής κατάρτισης, μπορεί να είναι δυσδιάκριτες για πολλούς, για τους ειδικούς όμως υπάρχουν διαφορές και όχι μόνο εννοιολογικές, αλλά κυρίως ως προς τον τρόπο διαχείρισης των συστημάτων τους. Όπου και όταν επιχειρήθηκε να διαχειρισθούν με τον ίδιο τρόπο τα δύο αυτά συστήματα το αποτέλεσμα δεν ήταν επιτυχές”.

Όλη η επιστολή της ΕΤΕΕΚ προς τον υπουργό Παιδείας με τις προτάσεις για την Τεχνολογική Εκπαίδευση:  http://www.eetek.gr/images/docs/TEL_Proposals2.pdf

Μανόλης Μαυρακάκης on FacebookΜανόλης Μαυρακάκης on GoogleΜανόλης Μαυρακάκης on TwitterΜανόλης Μαυρακάκης on Youtube
Μανόλης Μαυρακάκης
Ο Μανόλης Μαυρακάκης είναι πτυχιούχος του τμήματος Φιλολογίας (τομέα κλασικών σπουδών) της Φιλοσοφικής σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης. Από το 2000 εργάζεται ως καθηγητής φιλόλογος, τα τελευταία χρόνια στο Ηράκλειο της Κρήτης. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου στην Ελληνική γλώσσα και λογοτεχνία από το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο Κύπρου. Είναι ο διαχειριστής του «Φιλολογικού Ιστότοπου». Είναι συγγραφέας εκπαιδευτικών βιβλίων στις εκδόσεις ΠΑΤΑΚΗ

Ο Μανόλης Μαυρακάκης είναι πτυχιούχος του τμήματος Φιλολογίας (τομέα κλασικών σπουδών) της Φιλοσοφικής σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης. Από το 2000 εργάζεται ως καθηγητής φιλόλογος, τα τελευταία χρόνια στο Ηράκλειο της Κρήτης. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου στην Ελληνική γλώσσα και λογοτεχνία από το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο Κύπρου. Είναι ο διαχειριστής του «Φιλολογικού Ιστότοπου». Είναι συγγραφέας εκπαιδευτικών βιβλίων στις εκδόσεις ΠΑΤΑΚΗ

Απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.