ΟΜΑΔΑ Α

Να απαντήσετε σε τρία(3) από τα πέντε(5) θέματα της Α΄ Ομάδας

1.Αντιστοιχίστε τις λέξεις της στήλης Α΄ με το περιεχόμενό τους της στήλης Β΄.

Α΄

Β΄

ΑΠΑΝΤΗΣΗ

1.     Κίμων

α) Φόρος

 

2.     Μέτοικος

β) Άρειος Πάγος

 

3.     Ελληνοταμίες

γ) Τριηραρχία

 

4.     Εφιάλτης

δ) Βουλή των Πεντακοσίων

 

5.     Θεωρικά χρήματα

ε) Ευρυμέδων

 

6.     Προβούλευμα

στ) Μετοίκιο

 

7.     Λειτουργία

ζ) Θέατρο

 

 

2.Να συμπληρώσετε τα κενά:

α) Τα τείχη των μυκηναϊκών ακροπόλεων ονομάζονται ……………………

β) Στην κορυφή της πυραμίδας της μυκηναϊκής κοινωνίας βρισκόταν …………….

γ) Το 1952 οι Βρετανοί Βέντρις και Τσάντγουϊκ αποκρυπτογράφησαν τη…………………..

δ) Η γραφή των πινακίδων της γραμμικής Β΄ είναι …………………..

 

3. Να επιλέξετε τη σωστή απάντηση.

α) Από τα ζώα σημαντικό ρόλο στην Μινωική Θρησκεία παίζει :

Α. Ο ταύρος

Β. Ο σκύλος

Γ. Η γάτα

Δ. Το άλογο

β) Τους Βασιλικούς τάφους του Μυκηναϊκού πολιτισμού ανέσκαψε στην Ακρόπολη των Μυκηνών ο :

Α. Μάικλ Βέντρις

Β. Άρθουρ Έβανς

Γ. Ερρίκος Σλήμαν

Δ. Τζον Τσάντγουικ

γ) Η χορηγία ως μια μορφή λειτουργίας (φορολογικό σύστημα) της Αρχαίας Αθήνας ήταν:

Α. Προσφορά χρημάτων για συντήρηση κρατικών πλοίων.

Β. Ανάληψη δαπάνης για το ανέβασμα θεατρικής παράστασης.

Γ. Καταβολή εξόδων για τη διατροφή αθλητών.

Δ. Παροχή χρημάτων για παράθεση δημόσιου γεύματος.

 

δ) Ιερό κέντρο των Μακεδόνων ήταν:

Α. Οι Αιγές.

Β.Η Πέλλα.

Γ. Το Δίο.

Δ. Κανένα από τα προηγούμενα.

 

4.Χαρακτηρίστε τις παρακάτω προτάσεις ως προς το περιεχόμενό τους (ΣΩΣΤΟ-ΛΑΘΟΣ)

α) Η Απέλλα ήταν η γενική συνέλευση των πολιτών της Σπάρτης.

β) Την πρώτη γραπτή νομοθεσία στην Αθήνα την έκανε ο Κλεισθένης.

γ) Ο Κλεισθένης συνέχισε το μεταρρυθμιστικό έργο του Σόλωνα και προχώρησε σε ενέργειες που θεμελίωσαν το δημοκρατικό πολίτευμα.

δ) Η συμμαχία της Δήλου αρχικά δημιουργήθηκε με πρωτοβουλία του Κίμωνα και είχε έδρα της την Αθήνα.

 

5.Να γράψετε κατατοπιστικά σημειώματα για τους παρακάτω όρους:

  • Καμαραϊκά αγγεία
  • Θολωτοί τάφοι
  • Ταυροκαθάψια
  • Σεισάχθεια

 

ΟΜΑΔΑ Β

Να απαντήσετε σε δύο(2) από τα τέσσερα(4) θέματα της Α΄ Ομάδας

 

6.Ποια ήταν τα αίτια και οι αφορμές του Πελοποννησιακού Πολέμου;

 

7. Πως χαρακτηρίζετε τη ζωή στην αρχαία Σπάρτη και ποιο σκοπό πιστεύετε ότι υπηρετούσε αυτή; Να απαντήσετε με βάση το παρακάτω παράθεμα και τις ιστορικές σας γνώσεις.

Η ΖΩΗ ΣΤΗ ΣΠΑΡΤΗ

Η Σπάρτη λοιπόν ήταν ένα στρατόπεδο, όπου ύψιστο αντικειμενικό σκοπό της ζωής του είχε ο καθένας, να είναι σε κάθε στιγμή έτοιμος να πολεμήσει με τη μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα για την πόλη του. Ο σκοπός κάθε νόμου, ο έσχατος λόγος όλου του συστήματος κοινωνικής διατάξεως ήταν να διαμορφώσει καλούς στρατιώτες. Η χλιδή στην ιδιωτική ζωή απαγορευόταν αυστηρά, η σπαρτιατική λιτότητα έγινε παροιμιώδης. Ο επιμέρους άνθρωπος, απορροφημένος ολότελα μέσα στο κράτος, δεν είχε καθόλου δική του ατομική ζωή, δεν είχε να λύσει προβλήματα της δικής του ανθρώπινης υπάρξεως. Η Σπάρτη δεν ήταν τόπος για διανοουμένους ή φίλους της θεωρίας, το χρέος όλο του ανθρώπου και το υπέρτατο ιδεώδες της ζωής του Σπαρτιάτη περιέχονταν μέσα στους νόμους της πόλης του.

J.B. Bury-Russell Meiggs, Ιστορία της Αρχαίας Ελλάδος, Εκδ. Καρδαμίτσα, Αθήνα 1978, σ. 149

 

8.Συγκρίνετε τη θέση των δούλων στην Αθήνα με την αντίστοιχη των ειλώτων στη Σπάρτη.

 

9.Ποιες μάχες έκριναν την εκστρατεία του Μεγάλου Αλεξάνδρου;

https://www.patakis.gr/product/617367/vivlia-ekpaideush-ellhnikh-ekpaideush-geniko-lukeio/Neoellhnikh-Glossa-kai-Logotexnia-G΄-Genikou-Lukeiou-Krithria-aksiologhshs-NEA-E/
 
Προηγούμενο άρθροΠρωταγωνιστής ή κομπάρσος;
Επόμενο άρθροΤο σχόλιο της Π.Ε.Φ. για τα θέματα της Λογοτεχνίας
Ο Μανόλης I. Μαυρακάκης γεννήθηκε στην Αθήνα και κατοικεί μόνιμα στο Ηράκλειο Κρήτης. Είναι πτυχιούχος του τμήματος Φιλολογίας της Φιλοσοφικής σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου στην Ελληνική γλώσσα και λογοτεχνία από το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο Κύπρου. Από το 2000 εργάζεται ως καθηγητής φιλόλογος σε σχολεία και φροντιστήρια της Μέσης Εκπαίδευσης. Από το 2018 συνεργάζεται με τις εκδόσεις Πατάκη εκδίδοντας σημαντικό αριθμό βιβλίων για το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας. Είναι δημιουργός και διαχειριστής της εκπαιδευτικής σελίδας filologikos-istotopos.gr.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.