ΣΧΕΔΙΟ «ΑΘΗΝΑ» – ΦΥΓΗ ΠΡΟΣ ΤΑ ΕΜΠΡΟΣ H ΜΙΑ ΑΠΟ ΤΑ ΙΔΙΑ;

ΣΧΕΔΙΟ «ΑΘΗΝΑ» – ΦΥΓΗ ΠΡΟΣ ΤΑ ΕΜΠΡΟΣ H ΜΙΑ ΑΠΟ ΤΑ ΙΔΙΑ;

Του Γιάννη Βαφειαδάκη
Ξεκινώντας την προσπάθεια μιας πρώτης αποτίμησης του σχεδίου για την αναδιάρθρωση του χάρτη της Ανώτατης Παιδείας στη χώρα μας είναι χρήσιμο να δούμε την υφιστάμενη πραγματικότητα.

Σήμερα έχουμε: 40 Πανεπιστήμια και ΤΕΙ, αριθμός υπερβολικός ακόμα και για κράτη με τριπλάσιο πληθυσμό από τον δικό μας, διασκορπισμένα σε κάθε γωνιά της χώρας, εξυπηρετώντας σε πολλές περιπτώσεις ποικίλες σκοπιμότητες.

Το υπουργείο Παιδείας επιδιώκει τη δημιουργία ενός πανεπιστημιακού ομόσπονδου κόμβου, το Ομόσπονδο Πανεπιστήμιο Αδαμάντιος Κοραής και ένα τεχνολογικό ομόσπονδο κόμβο, το Αττικό ΤΕΙ. Τα ιδρύματα που εντάσσονται στο μοντέλο είναι το Πάντειο πανεπιστήμιο, το Οικονομικό Πειραιώς, το Χαροκόπειο, το Γεωπονικό και τα ΤΕΙ Αθήνας, Πειραιά, και ΑΣΠΑΙΤΕ. Σύμφωνα με το σχέδιο τα ιδρύματα διατηρούν την ακαδημαϊκή τους αυτοτέλεια, τα προγράμματα σπουδών, τα πτυχία και την εξέλιξη του προσωπικού τους και δημιουργείται μια υπερδομή από τα υφιστάμενα Συμβούλια σε ένα ομόσπονδο Κεντρικό Συμβούλιο.

Τα θετικά σημεία του Σχεδίου – με την προϋπόθεση ότι δεν θα γίνουν απολύσεις ούτε πανεπιστημιακών ούτε διοικητικών υπαλλήλων – μπορούν να εστιαστούν στο ότι συγχωνεύονται εκπαιδευτικά ιδρύματα και καταργούνται ή μετακινούνται παρόμοια τμήματα και σχολές των οποίων η συντριπτική πλειοψηφία των εισακτέων έχει βαθμολογία κάτω από τη βάση. Είναι γεγονός ότι οι φοιτητές που παρακολουθούν τις σχολές αυτές είναι πολύ λιγότεροι από τους εισαχθέντες, ενώ o αριθμός αυτών που αποφοιτούν είναι ακόμα μικρότερος.

Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις περιφερειακών ΤΕΙ που οι πρωτοετείς είναι λιγότεροι από 10 και σίγουρα υπολείπονται των διδασκόντων… Πολλά τμήματα από αυτά τα ΑΕΙ και ΤΕΙ δεν εξυπηρετούσαν κανένα κεντρικό σχεδιασμό και δεν συμβάλουν στην αναπτυξιακή πορεία της χώρας.

Παράλληλα ομαδοποιούνται ΑΕΙ και ΤΕΙ με παρεμφερή αντικείμενα σπουδών και δημιουργούνται ενιαία τμήματα σ’ όλη την επικράτεια. Ταυτόχρονα μεταφέρονται θέσεις εισακτέων από ΤΕΙ σε ΑΕΙ κυρίως στα οικονομικά τμήματα, όπως και σε αυτά του δεύτερου και τέταρτου πεδίου. Αυτό είναι πολύ σημαντικό γιατί και οι τίτλοι σπουδών αποκτούν ενιαία χαρακτηριστικά και επαγγελματικά δικαιώματα και θα ενισχυθεί το ενδιαφέρον των μαθητών αφού το ενδιαφέρον για πανεπιστημιακού επιπέδου εκπαίδευση είναι αυξημένο. Άρα και σ’ αυτό το σημείο το πρόσημο είναι θετικό…

Συμπερασματικά η σημερινή κατάσταση στα ελληνικά πανεπιστήμια, καθιστά την παρέμβαση της πολιτείας επιβεβλημένη και χρήζει τη μεγαλύτερη δυνατή συναίνεση της πανεπιστημιακής κοινότητας.

Υπάρχουν, όμως και σημεία τα οποία θα πρέπει να εξεταστούν ξανά από το νομοθέτη.

  • Απαιτείται η μεταστέγαση φοιτητών (αλλά και διδασκόντων) που ήδη έχουν ξεκινήσει τις σπουδές τους. Σ’ αυτούς δημιουργούνται προβλήματα και ακαδημαϊκού χαρακτήρα αφού θα κληθούν να ακολουθήσουν ένα διαφορετικό πρόγραμμα σπουδών από αυτό που ακολουθούν, αλλά και οικονομικά αφού η μεταστέγαση είναι δαπανηρή. Ιδιαίτερα πρέπει να προσεχθεί η περίπτωση της μεταφοράς τμημάτων από τη Χαλκίδα στη Λαμία ή τη Θήβα, δεδομένου ότι πολλοί φοιτητές που η μόνιμη κατοικία τους είναι στην Αττική επέλεξαν το ΤΕΙ προτάσσοντας το γεωγραφικό κριτήριο, αφού στη Χαλκίδα μπορούν να μετακινούνται καθημερινά και δεν είναι απαραίτητο να ενοικιάσουν σπίτι, κάτι που δεν μπορεί να συμβεί αν ο τόπος σπουδών είναι η Λαμία ή η Θήβα.
  • Το Σχέδιο Αθηνά διατηρεί τμήματα στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη με επικαλυπτόμενα Προγράμματα Σπουδών. Ένα ζήτημα το οποίο πρέπει να επανεξετάσει το Υπουργείο, καθώς ανατρέπει τη λογική του Σχεδίου.
  • Χρειάζεται να προηγηθεί ουσιαστική διαβούλευση με τους Πανεπιστημιακούς δασκάλους, ώστε να καμφθούν όλες οι αντιρρήσεις και να προκύψουν εποικοδομητικές προτάσεις για όλα τα πιθανά σημεία που αποτελούν το «μήλο της έριδος»

Γενικότερο συμπέρασμα είναι ότι το Σχέδιο Αθηνά έρχεται να ταράξει τα λιμνάζοντα νερά της Ανώτατης Εκπαίδευσης, έχει πολλά θετικά σημεία αλλά απαιτείται μεγαλύτερη τόλμη ώστε τα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ να μπορέσουν να απελευθερώσουν τις δημιουργικές τους δυνάμεις και να συμβάλουν αποφασιστικά στη μεγάλη προσπάθεια της χώρας να ξαναμπεί στο δρόμο της ανάπτυξης

Ο.Ε.Φ.Ε.

Μανόλης Μαυρακάκης on FacebookΜανόλης Μαυρακάκης on GoogleΜανόλης Μαυρακάκης on TwitterΜανόλης Μαυρακάκης on Youtube
Μανόλης Μαυρακάκης
Ο Μανόλης Μαυρακάκης είναι πτυχιούχος του τμήματος Φιλολογίας (τομέα κλασικών σπουδών) της Φιλοσοφικής σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης. Από το 2000 εργάζεται ως καθηγητής φιλόλογος, τα τελευταία χρόνια στο Ηράκλειο της Κρήτης. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου στην Ελληνική γλώσσα και λογοτεχνία από το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο Κύπρου. Είναι ο διαχειριστής του «Φιλολογικού Ιστότοπου». Είναι συγγραφέας εκπαιδευτικών βιβλίων στις εκδόσεις ΠΑΤΑΚΗ

Ο Μανόλης Μαυρακάκης είναι πτυχιούχος του τμήματος Φιλολογίας (τομέα κλασικών σπουδών) της Φιλοσοφικής σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης. Από το 2000 εργάζεται ως καθηγητής φιλόλογος, τα τελευταία χρόνια στο Ηράκλειο της Κρήτης. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου στην Ελληνική γλώσσα και λογοτεχνία από το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο Κύπρου. Είναι ο διαχειριστής του «Φιλολογικού Ιστότοπου». Είναι συγγραφέας εκπαιδευτικών βιβλίων στις εκδόσεις ΠΑΤΑΚΗ

Απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.