ekpaΗ Παιδεία, όπως και άλλοι τομείς της ζωής, αποτελεί αλυσίδα. Όταν τα ελληνικά ΑΕΙ κατατάσσονται  στα τελευταία του κόσμου με βάση τη «λίστα της Σαγκάης»,
νομίζω ότι αυτό δείχνει την κατάντια της ελληνικής εκπαίδευσης στο σύνολό της. Άλλωστε ανέκαθεν η εκπαίδευση αποτελούσε τον τελευταίο τροχό της αμάξης για την εκάστοτε κυβέρνηση και τον/ την εκάστοτε υπουργό. Το εύλογο ερώτημα που τίθεται είναι γιατί;  Αφού, αν επενδύσουμε στην παιδεία ουσιαστικά βάζουμε τα θεμέλια για τη δημιουργία μιας υγιούς κοινωνίας. Προφανώς η απάντηση δε χρειάζεται πολύ σκέψη. Προφανώς γιατί δεν ενδιαφέρει η διαμόρφωση συγκροτημένων προσωπικοτήτων και κριτικά σκεπτόμενων ανθρώπων. Θέλουν οι εκάστοτε κυβερνώντες άβουλους πολίτες, πειθήνια όργανα και ενεργούμενα. Έτσι όπως έχουν διαμορφωθεί σήμερα από τα ΜΜΕ. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτό που συμβαίνει στις μέρες μας. Η λεηλασία μισθών και συντάξεων, το άδειασμα και κλείσιμο σχολείων(;) από καθηγητές, η επιβολή αξιολόγησης, η απουσία ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης, η κατάργηση των συλλογικών συμβάσεων εργασίας και τόσα άλλα αποδεικνύουν ότι κεκτημένα χρόνων θυσιάζονται τώρα στο βωμό της σωτηρίας της χώρας και της παραμονής(;) στο ευρώ. Οι πολίτες πώς αντιμετωπίζουν αυτή τη διαμορφωθείσα κατάσταση; Με στωικότητα, απάθεια και αδιαφορία. Ανήμποροι(;) να κάνουν κάτι, αφού πρώτα έχουν βομβαρδιστεί από κύμα τρομολαγνίας από τα ΜΜΕ για «επιστροφή στη δραχμή», για χρεοκοπία(τώρα δηλαδή δεν είμαστε χρεοκοπημένοι;)και με άλλα τέτοια δραματικά. Το «ενδιαφέρον»  για την παιδεία φαίνεται από τους επικείμενους διορισμούς καθηγητών και δασκάλων. Αλήθεια όλοι αυτοί οι φοιτητές που τελειώνουν κάθε χρόνο ΑΕΙ και ΤΕΙ τι θ’  απογίνουν; Άνεργοι πτυχιούχοι; Για να εκτοξεύσουμε την ανεργία ακόμα περισσότερο; Ή θα συνεχιστεί στο διηνεκές η αιμορραγία νέων επιστημόνων στο εξωτερικό που εκεί τουλάχιστον μπορούν και ξέρουν να αναγνωρίζουν την αξία τους; Προφανώς και πρέπει να υπάρξει εξορθολογισμός του δημόσιου τομέα. Για να γίνει αυτό όμως πρέπει να υπάρξει και αντίστοιχος προγραμματισμός. Για να αναβαθμιστούν τα ελληνικά πανεπιστήμια θα πρέπει πρώτα να ασχοληθούμε σοβαρά με την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Και προφανώς η αναβάθμιση δε θα γίνει με netbook και διαδραστικούς πίνακες που σε πολλά σχολεία αραχνιάζουν παραμένοντας σε αχρησία. Χρειάζονται  κατάλληλοι εκπαιδευτικοί οι οποίοι θα βρίσκονται στα σχολεία στην ώρα τους, χρειάζονται προσλήψεις καθηγητών ανάλογα με τις ανάγκες του κάθε σχολείου σε διάφορες ειδικότητες. Προφανώς και δεν βοηθάει η τακτική του παρελθόντος, όταν οι προσλήψεις γίνονταν χωρίς κανένα απολύτως κριτήριο με συνέπεια να συσσωρεύονται σε σχολεία ειδικότητες χωρίς να υπάρχουν ανάγκες. Χρειάζεται επίσης οι καθηγητές αυτοί να αμείβονται ανάλογα με το έργο τους και όχι με τους τωρινούς μισθούς που εξευτελίζουν την προσωπικότητά τους και δεν επαρκούν ούτε για τα προς το ζην. Όταν τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότεροι φοιτητές αναγκάζονται να πηγαίνουν σε φροντιστήρια για να «περάσουν» τα μαθήματά τους στο πανεπιστήμιο, αυτό δε δείχνει ότι η εκπαίδευση έχει υποβαθμιστεί και ότι χρειάζεται να γίνουν ουσιαστικά πράγματα και όχι μπαλώματα. Το εκπαιδευτικό σύστημα νοσεί εδώ και πολλά χρόνια. Οι μόνοι που παλεύουν να το κρατήσουν εν ζωή είναι κάποιοι ευσυνείδητοι καθηγητές σε όλες τις βαθμίδες του. Κανείς άλλος. Ας σταματήσουμε λοιπόν να συμπεριφερόμαστε λες και τώρα ανακαλύψαμε την Αμερική.

Προηγούμενο άρθροΤι «ήρωες» θέλουμε;
Επόμενο άρθροΘέματα 2012 – Λατινικά – Ημερήσιο Λύκειο
Ο Μανόλης I. Μαυρακάκης γεννήθηκε στην Αθήνα και κατοικεί μόνιμα στο Ηράκλειο Κρήτης. Είναι πτυχιούχος του τμήματος Φιλολογίας της Φιλοσοφικής σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου στην Ελληνική γλώσσα και λογοτεχνία από το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο Κύπρου. Από το 2000 εργάζεται ως καθηγητής φιλόλογος σε σχολεία και φροντιστήρια της Μέσης Εκπαίδευσης. Από το 2018 συνεργάζεται με τις εκδόσεις Πατάκη εκδίδοντας σημαντικό αριθμό βιβλίων για το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας. Είναι δημιουργός και διαχειριστής της εκπαιδευτικής σελίδας filologikos-istotopos.gr.

2 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Τα ΝΕΑ σε σημερινό δημοσίευμά τους αναφέρουν τις αμφισβητήσεις που διατυπώνονται κυρίως από ευρωπαϊκά πανεπιστήμια για τα κριτήρια με τα οποία γίνεται η αξιολόγηση των πανεπιστημίων από την οποία τελικά προκύπτει η “λίστα της Σαγκάης”.Όπως επισημαίνει μάλιστα η υπουργός Ανώτατης Εκπαίδευσης και Έρευνας της Γαλλίας Ζενεβιέν Φιορασό: «Η κατάταξη της Σαγκάης είναι κυρίως ένα εργαλείο μάρκετινγκ που δεν λαμβάνει υπόψη τις κοινωνικές και ανθρωπιστικές επιστήμες. Αγνοεί την ποιότητα της εκπαίδευσης ή κριτήρια όπως το ποσοστό επιτυχίας των μαθητών και των καθηγητών. Βασίζεται αποκλειστικά σε κριτήρια για την έρευνα και τις δημοσιεύσεις». Βέβαια μολονότι τα κριτήρια αξιολόγησης αμφισβητούνται ως προς την αντικειμενικότητα και την επάρκειά τους, αυτό δεν αποτελεί άλλοθι για τα ελληνικά πανεπιστήμια και την ελληνική εκπαίδευση γενικότερα.

  2. Ποιά είναι τα κριτήρια της λίστας της Σαγκάης; Με τα υπόλοιπα συμφωνώ… ευτυχώς μερικές δεν πρόλαβαν να (μας) αποτελειώσουν με τα οράματα τους! Σαμουράκης

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.