Νεοελληνική Γλώσσα Γ´ Γυμνασίου: 6η Ενότητα – Παιδιά, τα αθώα θύματα ενός πολέμου (Κριτήριο αξιολόγησης)

Κείμενο

Παιδιά: Τα αθώα θύματα ενός πολέμου

Κατά τη διάρκεια των τελευταίων δέκα ετών εκτιμάται, ότι περίπου δέκα εκατομμύρια παιδιά έχουν σκοτωθεί σε πολεμικές συρράξεις. Σύμφωνα, με νέα έκθεση που δημοσίευσε η φιλανθρωπική Μη Κυβερνητική Οργάνωση «Save the Children» (Σώστε τα Παιδιά), τετρακόσια είκοσι εκατομμύρια παιδιά – σχεδόν ένα στα πέντε, ζούσαν σε περιοχές ενόπλων συγκρούσεων το 2017, ο μεγαλύτερος αριθμός των τελευταίων είκοσι χρόνων.

Τα παιδιά που επλήγησαν περισσότερο το 2017 από τις συγκρούσεις ήταν στο Αφγανιστάν, Υεμένη, Νότιο Σουδάν, Κεντροαφρικανική Δημοκρατία, Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό, τη Συρία, το Ιράκ, το Μαλί, την Νιγηρία και την Σομαλία. Επίσης, πεντακόσιες χιλιάδες μωρά πέθαναν λόγω των πολέμων από το 2013-2017 που σημαίνει, ότι σχεδόν εκατό χιλιάδες βρέφη πεθαίνουν εξαιτίας των ένοπλων συρράξεων σε ετήσια βάση και κυρίως λόγω των συνεπειών τους, όπως την ασιτία, των επιδημιών, της έλλειψης υγειονομικής περίθαλψης και της απώλειας ανθρωπιστικής βοηθείας.

Τα παιδιά του πολέμου όντας από την φύση τους ευάλωτα και εύπλαστα αποτελούν εύκολα θύματα. Είναι συχνά μόνα, αβοήθητα και ανυπεράσπιστα με αποτέλεσμα να είναι εύκολοι στόχοι από τις ένοπλες δυνάμεις. Αν δεν πεθάνουν από την βία του πολέμου, τον υποσιτισμό και τις μολυσματικές ασθένειες, θα ακρωτηριαστούν, θα απαχθούν, θα εκτοπισθούν, θα βασανιστούν αλλά και θα κακοποιηθούν σεξουαλικώς με σχεδόν πλήρη ασυδοσία. Τα περισσότερα από αυτά, αναγκάζονται να δουλέψουν παράνομα, μπαίνοντας στα σκλαβοπάζαρα της παιδικής εργασίας. Επίσης, πολύ συχνά πέφτουν θύματα εκμετάλλευσης για στρατιωτικούς σκοπούς άλλοτε με την βία και άλλοτε εθελοντικά. Μερικές φορές η παιδική εργασία και η στρατολόγηση αποτελούν διεξόδους για τα παιδιά από τα προβλήματα του πολέμου. Αλλά παιδιά θα ορφανέψουν και άλλα παιδιά θα διαχωριστούν από τις οικογένειες, εξαιτίας του πανικού και του χάους του πολέμου.

Πολλά από αυτά θα εγκαταλείψουν την πατρίδα τους, μεταναστεύοντας σε άλλες περιοχές, αναζητώντας καλύτερες ευκαιρίες ζωής, ασφαλέστερες και καλύτερες προοπτικές διαβίωσης. Επίσης, οι ένοπλες συγκρούσεις καταλήγουν συχνά στην καταστροφή υποδομών και βασικών υπηρεσιών (νοσοκομεία, σχολεία) εμποδίζοντας στα παιδιά να έχουν πρόσβαση στην εκπαίδευση και την φροντίδα, με αποτέλεσμα να βρίσκονται χωρίς προστασία. Πέρα από το θάνατο, τον τραυματισμό, την αναπηρία, τον εκτοπισμό, τους βιασμούς, τα βασανιστήρια, την εκμετάλλευση που υπόκεινται τα παιδιά του πολέμου, η συναισθηματική βλάβη που προκαλεί ο πόλεμος είναι εξίσου σοβαρή, καθώς συχνά εμφανίζουν διαταραχή μετατραυματικού στρες, διαταραχές άγχους και συμπεριφοράς αλλά και υψηλά ποσοστά κατάθλιψης.

Οι πληγές που αφήνει ο πόλεμος στα παιδιά είναι βαθιές και δύσκολα μπορούν να επουλωθούν, αφαιρώντας τους το δικαίωμα να ζήσουν μία υγιή σχολική και κοινωνική ζωή. Ωστόσο, με την εξειδικευμένη στήριξη και με την εφαρμογή προγραμμάτων αποκατάστασης ίσως καταφέρουν να ανακάμψουν από τις εμπειρίες του πολέμου και να οικοδομήσουνένα καλύτερο μέλλον τόσο για τον εαυτό τους όσο και για την μελλοντική ευημερία των κοινωνιών τους. Τα παιδιά που πολέμου, μπορεί να έχουν χάσει την παιδική τους ηλικία δεν πρέπει όμως να χάσουν και το μέλλον τους.

Ανδρονίκη Γιαννενάκη, www.biskotto.gr

ΘΕΜΑΤΑ

Θέμα 1ο

α) Να αποδώσετε συνοπτικά και χωρίς δικά σας σχόλια το περιεχόμενο των τριών τελευταίων παραγράφων («Τα παιδιά του πολέμου … το μέλλον τους. ») του κειμένου (90-100 λέξεις)

β) Σε κάθε μία από τις διατυπώσεις που ακολουθούν να δώσετε το χαρακτηρισμό «Σωστό» ή «Λάθος», ανάλογα με το αν αποδίδουν το νόημα του κειμένου σωστά ή όχι. Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας με συγκεκριμένη αναφορά στο κείμενο.

1.Η παιδική εργασία δεν αποτελεί διέξοδο από τον πόλεμο για τα παιδιά.

2.Ο πόλεμος προκαλεί κυρίως συναισθηματικές βλάβες στα παιδιά.

3.Ο πόλεμος αφήνει ανεπούλωτα τραύματα στα παιδιά.

4.Τα παιδιά που πολέμου έχουν χάσει το μέλλον τους.

 

Θέμα 2ο

α) Να βρείτε τη δομή της τρίτης παραγράφου του κειμένου («Τα παιδιά του πολέμου …. .») και ένα τρόπο ανάπτυξης της δεύτερης παραγράφου του κειμένου («Ο μακρύς… του χάους του πολέμου.»)

β) Στα παρακάτω παραδείγματα να εντοπίσετε αν έχουμε κυριολεξία ή μεταφορά:

  • αναζητώντας καλύτερες ευκαιρίες ζωής
  • η συναισθηματική βλάβη που προκαλεί ο πόλεμος
  • Οι πληγές που αφήνει ο πόλεμος
  • μπορεί να έχουν χάσει την παιδική τους ηλικία

γ) υπόκεινται, βλάβη, να επουλωθούν, να ανακάμψουν, να οικοδομήσουν. Να γράψετε τα συνώνυμα των παραπάνω λέξεων.

δ) ευάλωτα, εθελοντικά. Να δημιουργήσετε προτάσεις με τις παραπάνω λέξεις.

Θέμα 3ο (Παραγωγή λόγου)

Σε ένα άρθρο σας που θα δημοσιευθεί στην εφημερίδα του σχολείου σας να αναφερθείτε να αναφερθείτε στις επιπτώσεις του πολέμου για τα παιδιά (200-250 λέξεις)

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.