Τις 12 σημαντικές παρεμβάσεις, επιπλέον της εμβληματικής σημασίας που έχει η ίδρυση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, οι οποίες περιλαμβάνονται στο Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, παρουσίασε ο Υπουργός Κώστας Γαβρόγλου στην ομιλία του κατά την συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής

Ο κ. Γαβρόγλου, συγκεκριμένα, κωδικοποίησε τις πρωτοβουλίες στα εξής σημεία:

  1. Ίδρυση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής και αναβάθμιση της τεχνολογικής εκπαίδευσης

«Υπήρχε ένα σοβαρό έλλειμα πολιτικής απέναντι στα ΤΕΙ, τα οποία τα τελευταία χρόνια είχαν αφεθεί στην τύχη τους», ανέφερε ο Υπουργός Παιδείας Έρευνας και Θρησκευμάτων. «Πολλοί διδάσκοντες αποφάσισαν να πάρουν τη τύχη αυτών των ιδρυμάτων στις πλάτες τους και κατάφεραν πάρα πολλά τμήματα να γίνουν τμήματα de facto πανεπιστημιακά. Και στο ΤΕΙ Αθηνών και στο ΤΕΙ Πειραιά έχουμε εξαιρετικά δείγματα τέτοιων τμημάτων» σημείωσε, καθιστώντας σαφές τι σημαίνει ‘αναβάθμιση της τεχνολογικής και τεχνικής εκπαίδευσης’. «Υπάρχει δυστυχώς μια σπέκουλα ότι υποβαθμίζεται η τεχνολογική και τεχνική εκπαίδευση. Η τεχνολογική εκπαίδευση κακώς είναι ταυτισμένη με τα ΤΕΙ και κακώς στη συνείδηση της κοινωνίας δεν θεωρείται μια εκπαιδευτική διαδικασία εξαιρετικά μεγάλης σημασίας όπως πρέπει να είναι. Με τις προτάσεις που έγιναν  για το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, αλλά και όλες τις άλλες διαδικασίες που συνεχίζονται -όπως στα Ιδρύματα στο Ιόνιο, στην Ήπειρο, στη Θεσσαλία, κλπ- ένα από τα θέματα είναι η αναβάθμιση τεχνικής και τεχνολογικής εκπαίδευσης. Και αυτό είναι κάτι που έγινε φανερό και στην τοποθέτηση του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος. το οποίο θεωρεί σημαντική την πρωτοβουλία τόσο στο πλαίσιο της επίτευξης της αναβάθμισης της τεχνολογικής εκπαίδευσης, όσο και ως μια διαδικασία επίλυσης προβλημάτων επαγγελματικών δικαιωμάτων που υπάρχουν εδώ και δεκαετίες».

  1. Διετή προγράμματα σπουδών με επαγγελματικά πιστοποιητικά ευρωπαϊκών προσόντων

«Για πρώτη φορά στην ιστορία των πανεπιστημίων μας κατοχυρώνεται η δυνατότητα να παρέχονται διετή προγράμματα σπουδών με επαγγελματικά πιστοποιητικά ευρωπαϊκών προσόντων. Η πρωτοβουλία αυτή, εντάσσεται στο πλαίσιο αναβάθμισης και της επαγγελματικής εκπαίδευσης, διότι σε αυτά θα έχουν προνομιακή πρόσβαση οι απόφοιτοι των ΕΠΑΛ. Τα διετή προγράμματα σπουδών θα ιδρυθούν σε συνεργασία και με τους τοπικούς παραγωγικούς φορείς», είπε ο Υπουργός σημειώνοντας ότι τα Πανεπιστημιακά Ιδρύματα θα είναι εθνικού βεληνεκούς και τα Διετή Προγράμματα σπουδών τοπικότερου βεληνεκούς. Για την αύξηση του ποσοστού πρόσβασης των αποφοίτων των ΕΠΑΛ στα Πανεπιστήμια από το 1% στο 5%, ο κ. Γαβρόγλου είπε: «Αυτό αυξάνει κατά 500 όσους θα εισαχθούν στα Πανεπιστήμια, ενώ το 20% πρόσβασης στα ΤΕΙ παραμένει ως έχει. Παράλληλα, δίνουμε την ευκαιρία στην ειδική κατηγορία όσων είχαν πάρει πτυχίο ΕΠΑΛ αλλά απολυτήριο από ΓΕΛ, να μπορούν να συμμετέχουν στις εισαγωγικές εξετάσεις».

  1. Δημιουργία εθνικού συντονιστικού οργάνου Μαθητείας

«Παρά τον χλευασμό και την κριτική με την οποία αντιμετωπίστηκε από ορισμένα κόμματα, η Μαθητεία είναι μια πραγματικότητα. Μια πραγματικότητα στην οποία τα ίδια τα παιδιά που συμμετέχουν σε αυτή, θεωρούν ότι κερδίζουν πάρα πολλά. Θέλουμε, λοιπόν, να έχει μέλλον με τους κανόνες, με την αυστηρότητα κάτω από την οποία η Μαθητεία λειτουργεί», σημείωσε ο Υπουργός.

  1. Καθιέρωση 14χρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης και 2χρονης υποχρεωτικής προσχολικής εκπαίδευσης

«Η ελληνική κοινωνία διαχρονικά έχει μια αξίωση από την Πολιτεία: Να δημιουργήσει σοβαρές αξιόπιστες και αποτελεσματικές εκπαιδευτικές δομές. Δεν μπορεί αυτό να γίνει δυνατό αν δεν μελετήσουμε πάρα πολύ σοβαρά τις μεταβατικές περιόδους και τις μεταβατικές πρωτοβουλίες και τις λύσεις που πρέπει να υπάρχουν για να γίνει δυνατή αυτή η απαίτηση της κοινωνίας», σημείωσε ο Υπουργός και συμπλήρωσε ότι αρχίζουν να υλοποιούνται οι προϋποθέσεις για την σταδιακή καθιέρωση της υποχρεωτικής εκπαίδευσης. «Εμείς πιστεύουμε ότι αυτό μπορεί να γίνει δυνατόν σε τρία χρόνια, αλλά από τον Σεπτέμβριο του 2018 θα αρχίσουν να λειτουργούν σε περίπου 200 δήμους δίχρονα νηπιαγωγεία, ώστε να πείσουμε την κοινωνία ότι δεν υποσχόμαστε πράγματα που δεν υλοποιούμε, και θα γίνει σταδιακά η επέκτασή της σε όλους. Είναι αδύνατο να υπάρχει μια σοβαρή προσπάθεια δημιουργίας εκπαιδευτικών δομών χωρίς τη συνεργασία με τους Δήμους. Διότι αν ταυτοχρόνως δεν αναπτυχθεί και δεν αναβαθμιστεί όλο το πλέγμα των παιδικών σταθμών, τότε δεν νομίζουμε ότι παρέχεται στην κοινωνία –και κυρίως τα νέα ζευγάρια- αυτή η δυνατότητα που θα τους πείσει ότι η πολιτεία διαθέτει όλες τις προϋποθέσεις να φροντίζει τα παιδιά από την πολύ μικρή ηλικία τους», σημείωσε. Ο κ. Γαβρόγλου επισήμανε τη σημασία που έχει η αναβάθμιση σε πανεπιστημιακή της εκπαίδευσης των βρεφονηπιοκόμων και η ένταξή τους στις σχολές Κοινωνικών Επιστημών. Υπενθυμίζεται ότι αύριο το πρωί, εκπρόσωποι του Υπουργείου και της ΚΕΔΕ θα συναντηθούν με εκπροσώπους της ΕΕΤΑΑ για να ξεκαθαριστεί και να συμφωνηθεί από όλες τις πλευρές το κομβικό ερώτημα του αριθμού των παιδιών για τα οποία γίνονται κάθε χρόνο αιτήσεις να ενταχθούν σε Παιδικούς Σταθμούς, αλλά τελικά μένουν εκτός.

  1. Μετεγγραφές για τα αδέλφια

«Καμία οικογένεια δεν θα συντηρεί πάνω από ένα σπίτι εκτός από το δικό της» σημείωσε ο Υπουργός, τονίζοντας ότι οι μετεγγραφές για τα αδέλφια είναι ένα κοινωνικό μέτρο που θα πρέπει να έχει την αποδοχή όλων των κομμάτων του κοινοβουλίου. Ο κ. Γαβρόγλου σημείωσε ότι μελετάται λύση και για τις οικογένειες που η οικονομική τους κατάσταση είναι εξαιρετικά δυσχερής, αλλά στην πόλη που ζουν δεν υπάρχει πανεπιστημιακό τμήμα. «Για τις οικογένειες που έχουν πολύ χαμηλό εισόδημα και τα παιδιά τους σπουδάζουν μακριά από το σπίτι θα προσπαθήσουμε να κάνουμε κάποια –μικρή έστω- αύξηση στο στεγαστικό επίδομα που δικαιούνται. Αυτό είναι κάτι που δεν θα το λύσουμε τώρα, αλλά θα το λύσουμε με τις μετεγγραφές, από τον Σεπτέμβριο και μετά. Αυτά τα παιδιά ούτως ή άλλως ευνοούνται από την γενικότερη ρύθμιση των μετεγγραφών, αλλά θα ευνοηθούν επιπλέον με τροποποιήσεις που θα φέρουμε, γιατί το πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι οικογένειές τους είναι εξαιρετικά σοβαρό και εμείς το αναγνωρίζουμε».

  1. Ειδικοί Λογαριασμοί Έρευνας στα Πανεπιστήμια

Ο Υπουργός σημείωσε ότι μετά τις ρυθμίσεις για τους ΕΛΚΕ, που συμπεριελήφθησαν στον προηγούμενο νόμο για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων θα καταθέσει τροπολογία στο σ/ν για την ίδρυση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής με την οποία απλουστεύεται και συντομεύεται η διαδικασία για τις δαπάνες μέχρι 2.500 ευρώ στην έρευνα. «Η απόφαση ανάληψης υποχρέωσης θα γίνεται μόνο από τον επιστημονικό υπεύθυνο και δεν θα χρειάζεται άλλη έγκριση από κάποιο άλλο όργανο. Αυτό σημαίνει ότι μέχρι τώρα για οποιαδήποτε δαπάνη έπρεπε να γίνουν εξαιρετικά χρονοβόρες και γραφειοκρατικές διαδικασίες που πλέον δεν θα γίνονται για δαπάνες έως 2.500 ευρώ. Άρα, ένα ερευνητικό πρόγραμμα μπορεί να αρχίσει να ‘τρέχει’ αμέσως και χωρίς καθυστερήσεις», σημείωσε ο Υπουργός.

  1. Απλούστευση διαδικασιών για τα μεταπτυχιακά προγράμματα

Πρόκειται για τα μεταπτυχιακά προγράμματα που δεν θα έχουν δίδακτρα και θα μπορούν μετά την απόφαση της Συγκλήτου να δημοσιεύονται κατευθείαν στο ΦΕΚ χωρίς να εγκριθούν προηγουμένως από το Υπουργείο Παιδείας.

  1. Δημιουργία σχολικών μονάδων σε όλα τα καταστήματα κράτησης και τμήματα εκμάθησης της ελληνικής γλώσσας

Ο Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων χαρακτήρισε την πρωτοβουλία αυτή ως «τομή για το σωφρονιστικό και εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας» και συμπλήρωσε: «Το σημαντικότερο είναι ότι πέρα από το Δημοτικό και το Γυμνάσιο, θα υπάρχουν Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας, Γενικά Λύκεια, Επαγγελματικά Λύκεια και Δημόσια ΙΕΚ. Την σημαντική αυτή πρωτοβουλία τη λάβαμε μαζί με το Υπουργείο Δικαιοσύνης και ξέρουμε ότι οι στατιστικές δείχνουν ότι η παραβατικότητα των αποφοίτων των σχολείων στα καταστήματα κράτησης είναι εντυπωσιακά μειωμένη».

  1. Καθιερώνονται Επιτροπές Ηθικής της Έρευνας

«Είναι Επιτροπές που ξέρουμε ότι σε όλο τον κόσμο παίζουν έναν σημαντικό ρόλο ακόμα και στην διατύπωση των προκηρύξεων των προγραμμάτων έρευνας» σημείωσε ο Υπουργός και ανέφερε: «Τα θέματα ηθικής στην έρευνα απασχολούν τις κοινωνίες από 17ο αιώνα. Είναι, επιπλέον, ένα θέμα που πρέπει κανείς να το βλέπει στην ιστορική συγκυρία της κάθε χώρας».

  1. Αλλάζει ο χαρακτήρας των δημιουργικών εργασιών του Λυκείου

Αναφερόμενος στην παρέμβαση αυτή ο κ. Γαβρόγλου σημείωσε: «Αλλάζουμε τον χαρακτήρα των δημιουργικών εργασιών του Λυκείου, καθώς λάβαμε υπόψιν και  την ανατροφοδότηση που λάβαμε από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς. Δεν θα είναι πλέον μια διακριτή διαδικασία εντός του ωρολογίου προγράμματος, αλλά θα εντάσσεται στη γενικότερη μαθησιακή διαδικασία. Προσπαθούμε πάντα να ενισχύουμε αυτές τις δημιουργικές και δυναμικές διαστάσεις των παιδιών».

  1. Συνένωση ειδικοτήτων στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση με κοινές αναθέσεις

«Η πρωτοβουλία αυτή θα συμβάλλει στην πολύ καλύτερη διαχείριση του εκπαιδευτικού προσωπικού και σε δικαιότερες υπηρεσιακές μεταβολές. Δεν είναι μόνο μια τεχνική διεργασία αλλά μια εκπαιδευτική διαδικασία», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Γαβρόγλου.

  1. Αλλαγές στα εξεταζόμενα μαθήματα της Γ’ τάξης των ΓΕΛ

Για τις αλλαγές στα εξεταζόμενα μαθήματα ο κ. Γαβρόγλου σημείωσε: «Μειώνουμε τα εξεταζόμενα μαθήματα στη Γ΄ Λυκείου των ΓΕΛ από 14 σε 4. Αυτό δεν σημαίνει ότι για τα υπόλοιπα 10 δεν θα γίνονται εξετάσεις. Θα γίνονται στη διάρκεια του χρόνου. Αλλά -ας είμαστε ειλικρινείς- με τα 14 μαθήματα οι εξετάσεις δεν ήταν σοβαρές. Με το μέτρο αυτό θα αρχίσουμε να αποδραματοποιούμε και την ένταση των εξετάσεων».

Σημεία της δευτερολογίας του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Κώστα Γαβρόγλου στη Βουλή

Κατά τη δευτερολογία του στην συνεδρίαση της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής για το σ/ν ίδρυσης του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, ο Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Κώστας Γαβρόγλου σημείωσε:

«Ακούγοντας ορισμένους ομιλητές από την αντιπολίτευση, είχα την αίσθηση ότι υπήρξε τα προηγούμενα χρόνια μια απίστευτα ορθολογική και συναινετική πολιτική για τα ΤΕΙ που εμείς ερχόμαστε να την ανατρέψουμε. Σας προκαλώ, λοιπόν, να μου πείτε πότε άλλοτε υπήρχε πολιτική για τα ΤΕΙ. Μη μου πείτε για το Σχέδιο Αθηνά, γιατί για αυτό θα πρέπει να ντρεπόμαστε. Ευτυχώς, δεν το υπερασπίστηκε κανείς. Γιατί εκεί το θέμα ήταν ποιοι είναι οι ‘αδύναμοι κρίκοι’ για να φανούμε καλοί σε κάποιους που μας είπαν να κάνουμε αυτού του τύπου τις συμπτύξεις. Παράδειγμα αυτής της αντίληψης είναι η έννοια των διαφορετικών εισαγωγικών κατευθύνσεων στο ίδιο τμήμα. Θα πρέπει τουλάχιστον να αναγνωριστεί ότι για πρώτη φορά υπάρχει μια συγκεκριμένη πολιτική αναβάθμισης των ΤΕΙ. Να σεβαστούμε, καταρχήν, την πρόθεση της κυβέρνησης να αντιμετωπίζει το πιο περίπλοκο, ενδεχομένως, στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση θέμα και αυτό εμπεριέχει και ένα πολιτικό θάρρος ώστε να δούμε πώς θα αναβαθμίσουμε χωρίς να αδικήσουμε κανέναν. Και όχι με μια διάταξη για όλη την Ελλάδα. Γιατί άλλο κάνουμε στην Αθήνα, άλλο κάνουμε στο Ιόνιο, άλλο στη Θεσσαλία». Ο κ. Γαβρόγλου επισήμανε ότι το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων είναι ανοιχτό σε επιμέρους νομοθετικές αλλαγές στην πορεία εφαρμογής αυτού του εμβληματικού εγχειρήματος, αν κριθεί ότι είναι απαραίτητες.

Έκανε ιδιαίτερη αναφορά στην σύγκληση που διαπιστώθηκε κατά τις τοποθετήσεις των Φορέων στην συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής. «Η σύγκληση των Φορέων είναι κάτι που δεν συνηθίζεται. Όταν καλούνται οι Φορείς, συνήθως στο σύνολό τους είναι κριτικοί. Εδώ, ως προς το εγχείρημα και όχι μόνο ως προς αυτό, υπήρχαν εντυπωσιακές συγκλήσεις. Ας το χαιρετήσουμε ως στοιχείο κοινωνικής συναίνεσης. Αν επιθυμείτε κοινωνικό εμφύλιο, προφανώς δεν σας βολεύουν αυτά, αλλά αυτή ήταν η πραγματικότητα», είπε απευθυνόμενος στην αξιωματική αντιπολίτευση.

Σχετικά με τις μελέτες βιωσιμότητας για το νέο Πανεπιστήμιο, ο κ. Γαβρόγλου σημείωσε: «Εμείς δεν πήραμε τις αποφάσεις μόνο με βάση τις μελέτες βιωσιμότητας. Λάβαμε υπόψιν τις αποφάσεις τμημάτων, συγκλήτων και των κοινών συνεδριάσεων των Ιδρυμάτων. Λάβαμε υπόψιν το πόρισμα της επιτροπής, είχαμε δεκάδες άρθρα ακαδημαϊκών -πολλά με κριτική διάθεση- είχαμε τις παρεμβάσεις από τη δημόσια διαβούλευση, είχαμε την Επιτροπή υπό την Προεδρία του καθηγητή κ. Τάσιου από το Πολυτεχνείο. Τα λέω όλα αυτά γιατί οι αποφάσεις που πήραμε είναι σύγκληση διάφορων παραμέτρων και η εκθέσεις βιωσιμότητας ήταν μια από αυτές».

Για τα ζητήματα εξοικονόμησης πόρων σε σχέση με την ίδρυση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, απαντώντας στην αξιωματική αντιπολίτευση, ο Υπουργός έκανε τη διάκριση μεταξύ πόρων υλικών και ανθρώπινων. «Στο θέμα της εξοικονόμησης ανθρωπίνων πόρων το κόμμα σας έχει μια λαμπρά ιστορία απολύσεων. Εμείς δεν θα το κάνουμε αυτό. Αντιθέτως, δίνουμε μια πολλαπλασιαστική δυνατότητα σε αυτόν τον κόσμο. Οι αλλαγές προγραμμάτων σπουδών είναι μια πολύ μεγάλη πίεση που τόσα χρόνια κάνει αυτό που κάνει και εμείς λέμε ότι το να γίνεις Πανεπιστήμιο με νέα προγράμματα και νέα κουλτούρα είναι αποτέλεσμα και της συμβολής αυτών των ανθρώπων».

Ως προς την θέσπιση της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής εκπαίδευσης, ο κ. Γαβρόγλου αναφέρθηκε στις θετικές τοποθετήσεις των Φορέων, όπως της ΔΟΕ, των Νηπιαγωγών και των Βρεφονηπιοκόμων και επισήμανε ότι κάθε χρόνο χιλιάδες παιδιά μένουν εκτός των Παιδικών σταθμών γιατί οι δομές των Δήμων γιατί δεν επαρκούν.

Για τη θέσπιση ακαδημαϊκών κριτηρίων στις συνέργειες μεταξύ Πανεπιστημίων και ΤΕΙ, ο Υπουργός σχολίασε ότι η λέξη ‘αριστεία’ που ακούγεται συνήθως πολλές φορές, αυτή τη φορά δεν ακούστηκε από την αξιωματική αντιπολίτευση και τόνισε: «Σας προκαλώ να πείτε τη λέξη ‘αριστεία’ στην επόμενη συνεδρίαση της Πέμπτης για να σας απαντήσουμε γιατί αυτή η επιλογή είναι επιλογή αριστείας και δεν είναι αριστεία μια κούφια ρητορική που δεν οδηγεί πουθενά. Αυτή η επιλογή είναι που προκαλεί επί της ουσίας ακαδημαϊκά τους εργαζόμενους, τους διδάσκοντες, τους φοιτητές, την κοινωνία ολόκληρη στη λογική της αριστείας. Όχι, όμως, με αποκλεισμούς!».

Υπογράμμισε, επίσης, ότι θα ληφθούν πρωτοβουλίες για τους ωρομίσθιους διδάσκοντες των ΤΕΙ σημειώνοντας ότι έχουν συμβάλει σημαντικά στην αναβάθμιση των ΤΕΙ με την τεράστια τεχνογνωσία που διαθέτουν.

Τέλος, ο Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Κώστας Γαβρόγλου εξέφρασε τη βαθιά του ευγνωμοσύνη για τους εκπαιδευτικούς που διδάσκουν στα σχολεία των φυλακών, με αφορμή την απόφαση που περιλαμβάνεται στο σ/ν για δημιουργία σχολικών μονάδων σε όλα τα καταστήματα κράτησης. «Θέλω να πάρετε την ευκαιρία και να επισκεφθείτε τα σχολεία των φυλακών», είπε απευθυνόμενος στους βουλευτές. «Να μιλήσετε με τους εκπαιδευτικούς και να δείτε ότι οι άνθρωποι αυτοί δεν ζητούν τίποτα. Είναι άνθρωποι αφοσιωμένοι σε κάτι που είναι εξαιρετικά δύσκολο για εμάς τους υπόλοιπους και πραγματικά τους αξίζει ένα τεράστιο ευχαριστώ».

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.