Νεοελληνική Γλώσσα Γ´ Γυμνασίου: 3η Ενότητα – Ο ρατσισμός στην εκπαίδευση (Κριτήριο αξιολόγησης)

 

ΚΕΙΜΕΝΟ: Ο ρατσισμός στην εκπαίδευση

Το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα δεν χαρακτηρίζεται για την ικανότητά του ν’ ανταποκρίνεται σταθερά, με τρόπο πειστικό και αποτελεσματικό στις συνθήκες που διαμορφώνει κάθε φορά το κοινωνικό γίγνεσθαι. Η αλλαγή της σύνθεσης του μαθητικού πληθυσμού ως αποτέλεσμα της ταχείας εισροής ξένων μεταναστών, δοκίμασε τις αντοχές του ελληνικού σχολείου και επανέφερε με δραματικό τρόπο το ζήτημα της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης.

Ενθυμούμεθα τα χρόνια της έλευσης των οικονομικών μεταναστών στον τόπο μας, όταν έρχονταν οι μαμάδες δυο – δυο, τρεις – τρεις, να γράψουν τα παιδιά τους στο σχολείο κρατώντας σφιχτά απ’ το χέρι. Γυναίκες κουρασμένες, φοβισμένες, ανήσυχες. Παιδιά με μάτια ορθάνοιχτα, με φανερά τα σημάδια της ανέχειας και της ταλαιπωρίας. Έραβαν τις λέξεις, αγγλικές, ελληνικές να συνεννοηθούν, να δείξουν τα λιγοστά χαρτιά τους, να γράψουν τα παιδιά τους στο σχολείο.

Οι δάσκαλοι αμήχανοι, ανέτοιμοι, αφημένοι στην σύγχυση των προκαταλήψεων έψαχναν και αυτοί να βρουν γλώσσα επικοινωνίας. Όταν πια ξεκινούσαν τα μαθήματα, οι τάξεις παρουσίαζαν μια μεγάλη εικόνα ανομοιογένειας. Γρήγορα οι αλλοδαποί μαθητές κατέλαβαν τα πίσω θρανία της τάξης.

Η σχολική πραγματικότητα, όπως έχει πλέον διαμορφωθεί, ανησύχησε βαθιά – όχι πάντα αδικαιολόγητα – τους γονείς των Ελλήνων μαθητών μας, που έβλεπαν το σχολείο να υποβαθμίζεται. Πολλοί πήραν τα παιδιά τους από το σχολείο, αναζητώντας ένα άλλο σχολικό περιβάλλον, απαλλαγμένο από την παρουσία των αλλοδαπών μαθητών. Επιπλέον, όσοι είχαν την οικονομική δυνατότητα, στράφηκαν στην ιδιωτική εκπαίδευση και η στροφή αυτή πήρε γρήγορα μεγάλες διαστάσεις. Με λύπη, λοιπόν,  διαπιστώσαμε πως το σχολείο μας έχει χάσει ένα αξιόλογο μέρος του μαθητικού του δυναμικού και οδηγείτο σε ακόμη μεγαλύτερη υποβάθμιση.

Κάθε δάσκαλος είχε πλέον δυο δρόμους για να διαλέξει, είτε να ενστερνιστεί τις ξενόφοβες αντιλήψεις που πρόβαλλαν σταθερά εκείνη την εποχή ορισμένα Μ.Μ.Ε. Είτε να δώσει αγώνα προκειμένου να στηρίξει μαθησιακά και συναισθηματικά τα παιδιά της τάξης. Όσοι ακολούθησαν τον πρώτο δρόμο γρήγορα έθεσαν τους αλλοδαπούς μαθητές στο περιθώριο της τάξης. Έτσι, αποθαρρυμένα τα παιδιά από την κακή τους επίδοση στα μαθήματα και την μικρή τους αποδοχή στην τάξη, εμφάνισαν χαμηλό αυτοσυναίσθημα, ανασφάλεια και εσωστρέφεια. Η δυσκολία τους να προσαρμοστούν στο κοινωνικό και σχολικό περιβάλλον, τα έκανε να συμπεριφέρονται επιθετικά και να προτιμούν την συσπείρωσή τους σε ομάδα ανάλογα με την χώρα προέλευσης. Σε κάθε περίπτωση, η απόσταση που τα χώριζε από τον δάσκαλο και τον μαθητή ολοένα μεγάλωνε.

Υπήρχαν όμως και οι άλλοι, οι δάσκαλοι εκείνοι που την σκέψη και την πράξη τους καθόριζε το πνεύμα της αποδοχής και του σεβασμού στο ανθρώπινο πρόσωπο. Καθησύχασαν όσους γονείς ανησυχούσαν, δοκίμασαν ομαδοσυνεργατικές μεθόδους διδασκαλίας, ευνόησαν την συμμετοχή των αλλοδαπών μαθητών στις δραστηριότητες της τάξης, νοιάστηκαν για την κάλυψη των συναισθηματικών συχνά και των  υλικών τους αναγκών. Μέσα σε δύσκολες συνθήκες έδωσαν τον καλύτερό τους εαυτό ώστε να συγκλίνουν οι προσδοκίες και οι διαθέσεις των μελών της τάξης. Όμως, δεν δίστασαν, όποτε οι συνθήκες το απαιτούσαν, να υπερβούν το ρόλο τους, όπως αυτός είναι παραδοσιακά γραπτός και προδιαγεγραμμένος.

Οι σχέσεις που παρουσίαζαν τα μικρότερα προβλήματα ήταν εκείνες μεταξύ των μαθητών. Θαυμάσιες φιλίες γεννήθηκαν στα προαύλια των σχολείων ανάμεσα σε Έλληνες και αλλοδαπούς μαθητές, ιδίως όταν απουσίαζαν άστοχες ή επικίνδυνες παρεμβάσεις γονέων ή εκπαιδευτικών.

(Από τον Τύπο)

ΘΕΜΑΤΑ

Θέμα 1ο 

Να παρουσιάσετε συνοπτικά και χωρίς δικά σας σχόλια σε ένα κείμενο 60 – 70 λέξεων το περιεχόμενο της πέμπτης και έκτης παραγράφου του κειμένου.

 Θέμα 2ο 

1.Να εντοπίσετε τα δομικά μέρη της πέμπτης παραγράφου καθώς και τον τρόπο με τον οποίο αναπτύσσεται.

 

2.Να σχηματίσετε προτάσεις με τις παρακάτω λέξεις: ανασφάλεια, υποβάθμιση, προκαταλήψεις, παρεμβάσεις

 

3.Να γράψετε τα συνώνυμα των παρακάτω λέξεων: νοιάστηκαν, αποθαρρυμένα, θαυμάσιες, γεννήθηκαν.

 

4.Να εντοπίσετε τέσσερις διαρθρωτικές λέξεις και να αναφέρετε τι δηλώνουν.

 

Θέμα 3ο (Παραγωγή λόγου)

Να γράψετε ένα άρθρο (200-250 λέξεις), που προορίζεται να δημοσιευθεί στην σχολική εφημερίδα, στο οποίο θα επισημάνετε τις επιδράσεις που ασκεί ο ρατσισμός στη ζωή των ανθρώπων.

 

http://www.patakis.gr/viewshopproduct.aspx?id=748940

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.