Ι. ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Τα οδικά τροχαία ατυχήματα αποτελούν μια από τις κυριότερες αιτίες θανάτου και πρόκλησης μόνιμης αναπηρίας παγκοσμίως. Το μέγεθος του προβλήματος γίνεται ακόμη μεγαλύτερο καθώς τα οδικά τροχαία ατυχήματα αφορούν κυρίως σε άτομα νεαρής ηλικίας, με σημαντικές επιπτώσεις στις δαπάνες της δημόσιας υγείας καθώς και στην  παραγωγικότητα κάθε χώρας. Αναγκαία προϋπόθεση για την αποτελεσματική αντιμετώπιση τον προβλήματος και τον περιορισμό των τροχαίων ατυχημάτων είναι η προσεκτική διερεύνηση/συνεκτίμηση των παραγόντων που τα προκαλούν.

ΙΙ.ΑΙΤΙΑ

  • κακή ποιότητα του οδοστρώματος, καθως πολλοί δρόμοι είναι άσχημα σχεδιασμένοι, έχουν κακό φωτισμό ή η σηματοδότησή τους δεν είναι καλή
  • περιορισμένη ορατότητα στα περισσότερα οδικά δίκτυα
  • ολισθηρότητα δρόμων
  • δεν υπάρχει ξεκάθαρη σήμανση, πινακίδες οδικής κυκλοφορίας που θα πληροφορούν εγκαίρως τον οδηγό ώστε να ρυθμίζει αναλόγως την οδηγική του συμπεριφορά
  • έλλειψη διαβάσεων για τους πεζούς ώστε να μπορούν με ασφάλεια να κινούνται
  • ανθρώπινος παράγοντας. Τόσο η ουτοπική επιδεξιότητα και εμπειρία, του οδηγού σε συνδυασμό με το νεαρό της ηλικίας και την έλλειψη συγκέντρωσης αποτελούν αιτίες θανάτου. Τα υπάρχοντα δεδομένα σχετικά με την επίδραση της ηλικίας στην πρόκληση τροχαίου ατυχήματος είναι αντικρουόμενα. Σε μελέτες βρέθηκε ότι οι οδηγοί μεγάλης ηλικίας παρουσιάζουν μικρότερη πιθανότητα να εμπλακούν σε τροχαίο ατύχημα.
  • το ατομικό επίπεδο ανάπτυξης και η ωριμότητα
  • ο εθισμός στο αυτοκίνητο (οδήγηση ως μέσο άσκησης δύναμης, ελευθερίας, χαλάρωσης, προσέλκυσης)
  • η μη χρήση ζώνης ασφαλείας για τους αυτοκινητιστές και κράνους για τους δικυκλιστές
  • η υπνηλία, που σχετίζεται με τις συνθήκες εργασίας
  • η κατανάλωση οινοπνεύματος
  • η επιθετικότητα κατά την οδήγηση (παράνομες προσπεράσεις, χειρονομίες)
  • η κοινωνική κατάσταση και ο τρόπος ζωής. Η γενική ιδέα είναι ότι ο τρόπος που ένας οδηγός ζει, τα ενδιαφέροντά του και η προσωπικότητά του θα μπορούσαν να επηρεάσουν τον κίνδυνο τροχαίου ατυχήματος που διατρέχει, καθώς επίσης και τις αντιλήψεις του για την κίνηση και την οδήγηση.
  • Η τάση των οδηγών να δημιουργούν παραβάσεις, η γρήγορη οδήγηση και η έλλειψη συγκέντρωσης κατά τη λήψη απόφασης έχουν βρεθεί να συνδυάζονται με αυξημένο κίνδυνο τροχαίου ατυχήματος («επιρρέπεια στο ατύχημα»).
  • χρήση κινητών τηλεφώνων κατά την οδήγηση.

ΙΙΙ. ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ

Οι συνέπειες των παραπάνω είναι ιδιαίτερα σοβαρές τόσο για το άτομο όσο και για την κοινωνία.

ΑΤΟΜΟ

  • η απώλεια της ζωής, ο τραυματισμός αλλά και η ενδεχόμενη αναπηρία αποτελούν ιδιαίτερα αρνητικές συνέπειες..
  • τα ψυχικά τραύματα και η αρνητική επιρροή στις προσωπικές σχέσεις και την επαγγελματική σταδιοδρομία του παθόντα, μπορεί να τον συνοδεύουν για όλη του τη ζωή.
  • αρνητικός αντίκτυπος για την οικογένεια και τους συγγενείς των θυμάτων.
  • το κόστος επιβίωσης με αναπηρία από τροχαίο ατύχημα, είναι ασήκωτο για τον παθόντα αλλά και για το σύνολο της κοινωνίας.

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

  • έξοδα νοσηλείας και διαβίωσης, αλλά και από τα επιπρόσθετα επιδόματα και συντάξεις αναπηρίας, αφού οι τραυματίες δεν μπορούν να εργαστούν, και να ενισχύσουν επομένως την εθνική οικονομία.
  • νεκροί που ανήκουν στο εργατικό δυναμικό, μπορεί κανείς εύκολα να αναλογιστεί την μείωση των εσόδων του Κράτους που προκύπτει, τόσο από το χάσιμο των εργατικών χεριών, όσο και από την μείωση των πιθανών εισφορών που θα προσέφεραν στην οικονομία.
  • το δημογραφικό κόστος

 

IV. ΤΡΟΠΟΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ

  • Η αντιμετώπιση όλων των παραπάνω αρνητικών συνεπειών απαιτεί συνεργασία όλων των αρμόδιων φορέων.
  • τα ίδια τα άτομα θα πρέπει να αλλάξουν οδηγική συμπεριφορά και κουλτούρα γενικότερα, μιας και ο ανθρώπινος παράγοντας είναι αυτός που παίζει τον καθοριστικότερο ίσως ρόλο στο συγκεκριμένο φαινόμενο.
  • ολοκληρωμένη πολιτική οδικής ασφάλειας και αστυνόμευσης, σε συνδυασμό με πολλαπλούς ελέγχους της τροχαίας για υπέρβαση ορίου ταχύτητας, χρήση ζώνης, αλκοτέστ, κτεο κ.α.
  • η συντήρηση και επισκευή του οδικού δικτύου όπου χρειάζεται, κρίνεται ιδιαίτερα επιβεβλημένη.

Κατεβάστε το αρχείο:Σχεδιάγραμμα-Τροχαία ατυχήματα

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.