ΑΕΙ χαμηλού επιπέδου

ΑΕΙ χαμηλού επιπέδου

ekpaΗ Παιδεία, όπως και άλλοι τομείς της ζωής, αποτελεί αλυσίδα. Όταν τα ελληνικά ΑΕΙ κατατάσσονται  στα τελευταία του κόσμου με βάση τη «λίστα της Σαγκάης»,
νομίζω ότι αυτό δείχνει την κατάντια της ελληνικής εκπαίδευσης στο σύνολό της. Άλλωστε ανέκαθεν η εκπαίδευση αποτελούσε τον τελευταίο τροχό της αμάξης για την εκάστοτε κυβέρνηση και τον/ την εκάστοτε υπουργό. Το εύλογο ερώτημα που τίθεται είναι γιατί;  Αφού, αν επενδύσουμε στην παιδεία ουσιαστικά βάζουμε τα θεμέλια για τη δημιουργία μιας υγιούς κοινωνίας. Προφανώς η απάντηση δε χρειάζεται πολύ σκέψη. Προφανώς γιατί δεν ενδιαφέρει η διαμόρφωση συγκροτημένων προσωπικοτήτων και κριτικά σκεπτόμενων ανθρώπων. Θέλουν οι εκάστοτε κυβερνώντες άβουλους πολίτες, πειθήνια όργανα και ενεργούμενα. Έτσι όπως έχουν διαμορφωθεί σήμερα από τα ΜΜΕ. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτό που συμβαίνει στις μέρες μας. Η λεηλασία μισθών και συντάξεων, το άδειασμα και κλείσιμο σχολείων(;) από καθηγητές, η επιβολή αξιολόγησης, η απουσία ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης, η κατάργηση των συλλογικών συμβάσεων εργασίας και τόσα άλλα αποδεικνύουν ότι κεκτημένα χρόνων θυσιάζονται τώρα στο βωμό της σωτηρίας της χώρας και της παραμονής(;) στο ευρώ. Οι πολίτες πώς αντιμετωπίζουν αυτή τη διαμορφωθείσα κατάσταση; Με στωικότητα, απάθεια και αδιαφορία. Ανήμποροι(;) να κάνουν κάτι, αφού πρώτα έχουν βομβαρδιστεί από κύμα τρομολαγνίας από τα ΜΜΕ για «επιστροφή στη δραχμή», για χρεοκοπία(τώρα δηλαδή δεν είμαστε χρεοκοπημένοι;)και με άλλα τέτοια δραματικά. Το «ενδιαφέρον»  για την παιδεία φαίνεται από τους επικείμενους διορισμούς καθηγητών και δασκάλων. Αλήθεια όλοι αυτοί οι φοιτητές που τελειώνουν κάθε χρόνο ΑΕΙ και ΤΕΙ τι θ’  απογίνουν; Άνεργοι πτυχιούχοι; Για να εκτοξεύσουμε την ανεργία ακόμα περισσότερο; Ή θα συνεχιστεί στο διηνεκές η αιμορραγία νέων επιστημόνων στο εξωτερικό που εκεί τουλάχιστον μπορούν και ξέρουν να αναγνωρίζουν την αξία τους; Προφανώς και πρέπει να υπάρξει εξορθολογισμός του δημόσιου τομέα. Για να γίνει αυτό όμως πρέπει να υπάρξει και αντίστοιχος προγραμματισμός. Για να αναβαθμιστούν τα ελληνικά πανεπιστήμια θα πρέπει πρώτα να ασχοληθούμε σοβαρά με την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Και προφανώς η αναβάθμιση δε θα γίνει με netbook και διαδραστικούς πίνακες που σε πολλά σχολεία αραχνιάζουν παραμένοντας σε αχρησία. Χρειάζονται  κατάλληλοι εκπαιδευτικοί οι οποίοι θα βρίσκονται στα σχολεία στην ώρα τους, χρειάζονται προσλήψεις καθηγητών ανάλογα με τις ανάγκες του κάθε σχολείου σε διάφορες ειδικότητες. Προφανώς και δεν βοηθάει η τακτική του παρελθόντος, όταν οι προσλήψεις γίνονταν χωρίς κανένα απολύτως κριτήριο με συνέπεια να συσσωρεύονται σε σχολεία ειδικότητες χωρίς να υπάρχουν ανάγκες. Χρειάζεται επίσης οι καθηγητές αυτοί να αμείβονται ανάλογα με το έργο τους και όχι με τους τωρινούς μισθούς που εξευτελίζουν την προσωπικότητά τους και δεν επαρκούν ούτε για τα προς το ζην. Όταν τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότεροι φοιτητές αναγκάζονται να πηγαίνουν σε φροντιστήρια για να «περάσουν» τα μαθήματά τους στο πανεπιστήμιο, αυτό δε δείχνει ότι η εκπαίδευση έχει υποβαθμιστεί και ότι χρειάζεται να γίνουν ουσιαστικά πράγματα και όχι μπαλώματα. Το εκπαιδευτικό σύστημα νοσεί εδώ και πολλά χρόνια. Οι μόνοι που παλεύουν να το κρατήσουν εν ζωή είναι κάποιοι ευσυνείδητοι καθηγητές σε όλες τις βαθμίδες του. Κανείς άλλος. Ας σταματήσουμε λοιπόν να συμπεριφερόμαστε λες και τώρα ανακαλύψαμε την Αμερική.

Μανόλης Μαυρακάκης (10232 Posts)

Ο Μανόλης Μαυρακάκης είναι πτυχιούχος του τμήματος Φιλολογίας (τομέα κλασικών σπουδών) της Φιλοσοφικής σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης. Από το 2000 εργάζεται ως καθηγητής φιλόλογος, τα τελευταία χρόνια στο Ηράκλειο της Κρήτης. Είναι φοιτητής στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα “Ελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία” του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου. Είναι ο διαχειριστής του «Φιλολογικού Ιστότοπου». Πλήρες βιογραφικό


Ο Μανόλης Μαυρακάκης είναι πτυχιούχος του τμήματος Φιλολογίας (τομέα κλασικών σπουδών) της Φιλοσοφικής σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης. Από το 2000 εργάζεται ως καθηγητής φιλόλογος, τα τελευταία χρόνια στο Ηράκλειο της Κρήτης. Είναι φοιτητής στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα “Ελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία” του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου. Είναι ο διαχειριστής του «Φιλολογικού Ιστότοπου». Πλήρες βιογραφικό

2 Σχόλια

Απάντηση

  • Ποιά είναι τα κριτήρια της λίστας της Σαγκάης; Με τα υπόλοιπα συμφωνώ… ευτυχώς μερικές δεν πρόλαβαν να (μας) αποτελειώσουν με τα οράματα τους! Σαμουράκης

    Anonymous Reply
  • Τα ΝΕΑ σε σημερινό δημοσίευμά τους αναφέρουν τις αμφισβητήσεις που διατυπώνονται κυρίως από ευρωπαϊκά πανεπιστήμια για τα κριτήρια με τα οποία γίνεται η αξιολόγηση των πανεπιστημίων από την οποία τελικά προκύπτει η “λίστα της Σαγκάης”.Όπως επισημαίνει μάλιστα η υπουργός Ανώτατης Εκπαίδευσης και Έρευνας της Γαλλίας Ζενεβιέν Φιορασό: «Η κατάταξη της Σαγκάης είναι κυρίως ένα εργαλείο μάρκετινγκ που δεν λαμβάνει υπόψη τις κοινωνικές και ανθρωπιστικές επιστήμες. Αγνοεί την ποιότητα της εκπαίδευσης ή κριτήρια όπως το ποσοστό επιτυχίας των μαθητών και των καθηγητών. Βασίζεται αποκλειστικά σε κριτήρια για την έρευνα και τις δημοσιεύσεις». Βέβαια μολονότι τα κριτήρια αξιολόγησης αμφισβητούνται ως προς την αντικειμενικότητα και την επάρκειά τους, αυτό δεν αποτελεί άλλοθι για τα ελληνικά πανεπιστήμια και την ελληνική εκπαίδευση γενικότερα.

    manolismavrakakis Reply

Απάντηση